کد خبر 1455608
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۰
روایتی از یک اقدام هوشمندانه که سوژه رسانه های خارجی شد/ گاز شرکت گاز یزد چرا قطع شد

تصمیم دولت به کاهش رانت پتروشیمی‌ها، ناخرسندی روزنامه هم‌میهن (وابسته به غلامحسین کرباسچی) را به دنبال داشت.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت:این روزنامه با بیان اینکه دولت، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را ۴۰ درصد افزایش داد، می‌نویسد: «شرکت‌های تولیدکننده متانول در بازار سرمایه روزهای سختی را سپری می‌کنند. این شرکت‌ها از شرکت‌های بزرگ صادرکننده و ارزآور کشور هستند. در حال حاضر به دلیل سرما و زمستان، با اقدامات سخت‌گیرانه دولت مواجه و به دلیل نداشتن خوراک، با مشکل تولیـد برای بخش صادراتی روبه رو شـدند. دولت در واقع این شرکت‌ها را در خصوص صادرات در منگنه قرار داده است. از طرفی دیگر این شرکت‌ها به دلیل ارزآوری باید صادرات و تولید خود را افزایش دهند، اما درگیر شرایط پیچیده‌ای هستند. در این شـرایط دولت پیش‌بینی کرده نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برای سال آینده ۷ هزار تومان باشد که این عدد ۴۰ درصد بیشتر از نرخ سال جاری است.

براساس بند الف تبصره ۱۴ هدفمندی لایحه بودجه ۱۴۰۲، تمامی منابع قانون هدفمندی یارانه‌ها به استثنای عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، حق بیمه مشترکان گاز طبیعی و عوارض گازرسانی و حق بیمه منازل مسکونی در اجرای مواد ( ۲) و (٤) قانون تأسیس صندوق بیمه همگانی حـوادث طبیعی، بـه میـزان ۶۵۹ هـزار و ۸۴۲ میلیارد تومان توسط شرکت‌های تابعه وزارت نفت بابت دریافتی حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی، دریافتی حاصل از فروش صادراتی فرآورده‌های نفتی، دریافتی حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی با احتساب عوارض و مالیات ارزش افزوده و دریافتی حاصـل از اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها (درسـقف هفت هزار تومان به ازای هر متر مکعب) و اضافه شـدن ۱۰ واحد درصد بر نسـبت نرخ سوخت صنایع به خوراک پتروشیمی‌ها، به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شـود. تعیین این سقف درحالی است که با نرخ دلار ۲۳۰۰۰ تومانی هم اکنون قیمت گاز صادراتی ایران بیش از ۹ هزار تومان است. همچنین طبق بند الف تبصره ۱۴، نرخ سـوخت گاز صنایع با ۱۰ درصد افزایش معادل ۵۰ درصد نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها تعیین شده است ».

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: فارغ از مسائل بورسی، دولت چگونه برنامه‌ریزی درستی برای فصل سرما نکرده است؟ مگر دیگر کشورهای دنیا زمستان ندارند؟ چطور کشورهایی که تولید گاز ندارند و واردکننده هستند می‌توانند مدیریت کرده و زمستان را با بحران کمتری سپری کنند، اما کشور ما با وجود تولیدکننده بودن، با مشکل تامین گاز مواجه است؟ این نشان‌دهنده غافل‌گیری یا حوادث غیرمترقبه نیست، تنها ایراد در مدیریت است.

حمایت روزنامه هم‌میهن از ارائه خوراک به پتروشیمی‌ها با قیمت پایین در حالی است که کارشناسان اقتصادی، سالهاست به توقف واگذاری این رانت هنگفت از جیب بیت‌المال تأکید می‌ورزند.

از سوی دیگر، روزنامه آقای کرباسچی در حالی به بهانه مشکل کمبود گاز در فصل زمستان و بی‌تدبیری در اطراف آن، از دولت فعلی انتقاد می‌کند که بهتر از هر کس می‌داند ذخیره‌سازی گاز در فصل‌های دیگر برای فصل زمستان، در دولت سابق (وزارت زنگنه) متوقف شد و ضمناً سرمایه‌گذاری در حوزه گسترش صنعت گاز هم- چه در حوزه داخلی و چه در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی- معطل وعده‌های فریبنده غرب در برجام ماند. بدین ترتیب در حالی که کشور می‌توانست صادرکننده مهم گاز باشد و از این طریق درآمد ارزی داشته باشد، با چالش کمبود گاز برای مصارف خانگی و تجاری و صنعتی مواجه است. مشکل مشابهی نیز در صنعت برق و تأمین برق به ویژه در تابستان به چشم می‌آید. دولت سابق ضمن تعهدسپاری در توافق آب و هوایی پاریس، به غرب قول داده که استفاده از سوخت‌های فسیلی را گسترش نداده و کاهش دهد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    2 1
    عجببببببببببببببببب
    • یحیی IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      0 0
      آره فرزندم.....
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
      0 0
      شوخی میکنی یا حقیقتا تعجب کردی که خوش رقصی جناب فریدون وزنگنه، باعث و بانی برق رفتن و افت فشار گازه برای فقط معاهده پاریس. چقدر ازین خوشرقصی‌ها کردند و خیلیا هنوز خوابند!
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    0 0
    یک سال و نیم از دولت گذشته دو سال و نیم دیگه مونده دولت بعدی نگه،تقصر دولت قبلی بود!!!!
  • FR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    0 0
    دولت قبل دولت قبل بسه الان دولت جدید باید برنامه ریزی میشد اون دولت بدترین دولت تاریخ ولی قرار نیست تا ابد بگید دولت قبل ما به دولت انقلابی رای دادیم شب روزنداشته باشه مشکلات حل کنه
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس