هشدار اردوغان نسبت به تیره شدن روابط ترکیه با سوئد

رئیس جمهور ترکیه نسبت به روابط بسیار تیره تر با سوئد هشدار داد.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه روز یکشنبه به سوئد هشدار داد و گفت که اگر این کشور منطقه اسکاندیناوی (شمال اروپا) نتواند اقداماتی علیه حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) انجام دهد، روابط ترکیه با سوئد ممکن است بدتر و تیره‌تر شود.

در اوایل هفته، هواداران پ‌ک‌ک تظاهراتی را در استکهلم علیه ترکیه برگزار کردند و پس از آن وزارت خارجه ترکیه در اعتراض به تجمع پ ک ک، سفیر سوئد در آنکارا را احضار کرده است. علاوه بر این، دادستانی کل ترکیه یک پرونده جنایی در این زمینه باز کرده است.

اردوغان در نشستی گفت: «اگر سوئد در برابر این وضعیت موضع نگیرد، روابط ما با سوئد ممکن است بسیار تیره شود.»

رئیس جمهور ترکیه خاطرنشان کرد: «تظاهرات پ ک ک نه تنها در سوئد بلکه در فنلاند، آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز برگزار شده است.»

اردوغان گفت: «متاسفانه این سازمان‌های تروریستی همچنان در همه [این کشورها] ظاهر می‌شوند. البته ما به عنوان ترکیه، بر این اساس نگرش خود را نسبت به آنها تعیین خواهیم کرد.»

در اواسط ماه مه ۲۰۲۲، سه ماه پس از آغاز بحران اوکراین، دو کشور فنلاند و سوئد نیز درخواست‌های خود را برای عضویت در ناتو ارسال کردند و به دهه‌ها سیاست بی طرفی خود پایان دادند. بررسی پیشنهادات این دو کشور اما در همان ابتدا توسط ترکیه به بن بست رسید، چون ترکیه، هلسینکی و استکهلم را به حمایت‌های متعدد از پ ک ک که آنکارا آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند، متهم کرد.

با این وجود، در ژوئن ۲۰۲۲، ترکیه، سوئد و فنلاند یک یادداشت امنیتی امضا کردند که آغاز مذاکرات برای الحاق دو کشور اسکاندیناوی به ناتو را دنبال می‌کرد. طرفین توافق کردند که همکاری در مبارزه با تروریسم، از جمله اقدامات علیه پ.ک. ک را تقویت کنند و به نگرانی‌های آنکارا رسیدگی کنند.

با وجود این توافق، اما ترکیه معتقد است که سوئد و فنلاند هنوز اقدامی برای توقف حمایت از کردهای عضو پ.ک. ک انجام نداده‌اند. دو روز پیش نیز سخنگوی رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده بود که زمان برای تائید پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو رو به پایان است. «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه روز شنبه اعلام کرد که زمان تصویب پیشنهاد سوئد برای عضویت در ناتو، قبل از برگزاری انتخابات در ماه مه، رو به پایان است.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، با تکیه بر پیش شرط‌های آنکارا برای موافقت با عضویت در ناتو، گفت که تصویب پیشنهاد عضویت این کشورها از سوی ترکیه به سرعت عمل استکهلم برای عمل به وعده‌های ضد تروریسمی خود، در چارچوب توافق با آنکارا، بستگی دارد.

این مقام ترک در عین حال هشدار داد که عمل به وعده‌های سوئد در این زمینه ممکن است ماه‌ها به طول بینجامد.

کالین در کنفرانس خبری در استانبول تاکید کرد که دولت استکهلم کاملاً متعهد به اجرای توافقی است که سال گذشته در مادرید به امضا رساند، با این حال این کشور به شش ماه دیگر زمان نیاز دارد تا قوانین جدیدی را تصویب کند که بر مبنای آن به سیستم قضائی اجازه داده شود، تعاریف جدید تروریسم را اجرایی کند.

سخنگوی دولت ترکیه در ادامه تاکید کرد که دولت سوئد باید پیام واضحی به سازمان‌های تروریستی دهد، اینکه سوئد دیگر پناهگاه امنی برای آنها نیست و آنها دیگر در این کشور قادر به جمع‌آوری پول، عضوگیری و مشارکت در چنین فعالیت‌هایی نخواهند بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    0 0
    وای چه ترسناک. حالا اتحادیه اروپا چه خاکی بریزه سرش. رابطه ترکیه تیره شده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس