به گزارش مشرق، دولت سیزدهم با سه استراتژی «ساخت هواپیما»، «خرید هواپیمای دست دوم» و «بازگرداندن پرندههای زمینگیر» به خط پروازی درصدد جبران کمبود صندلی پرواز و به تعادل رساندن عرضه و تقاضا در بخش حملونقل هوایی است.
هر سال تقاضای سفر هوایی در ماههای پایانی سال و شروع سال نو افزایش مییابد و کمبود صندلی پرواز نسبت به تقاضای سفر، بهانهای برای گران فروشی بلیت هواپیما میشود.
در ۳ سال گذشته دوره انتظار خرید بلیت هواپیما تا ۳۰ روز افزایش پیدا کرده است و امکان پاسخگویی به تقاضای سفر هوایی به صورت روزانه و حتی هفتگی کاهش پیدا کرده است؛ آنگونه که اگر همین امشب تصمیم به انجام یک سفر زیارتی به مقصد مشهد مقدس داشته باشید امکان اینکه برای روز یا حتی هفته بعد بلیت پیدا کنید بسیار بعید است.
در همین راستا «محمد محمدی بخش» رییس سازمان هواپیمایی امروز (دوشنبه) در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره برنامه دولت برای توسعه ناوگان هوایی گفت: هم اکنون تعداد صندلیهای پروازی تا ۴۰ درصد افزایش یافته و تعداد هواپیماهای عملیاتی به ۱۷۵ فروند هواپیمای رسیده است.
وی به ایرنا میگوید: «افزایش ناوگان» استراتژی دولت سیزدهم است و این مهم را از دو راه خرید هواپیمای دستدوم و اورهال هواپیماهای زمینگیر پیگیری میکند تا دو برابر و نیم شدن تقاضای سفر را پاسخ دهد.
بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، از ابتدای سال ۱۰۰ فروند هواپیمای زمینگیر شناسایی شده است که دولت در نظر دارد تا برنامه اورهال مجدداً این پرندهها را در دستور قرار دهد و وارد چرخه پروازی کند.
از این مسیر اخیراً سه فروند هواپیما بعد از چند سال زمینگیری وارد چرخه پروازی شده است.
سازمان هواپیمایی طی ۲ سال گذشته اعلام کرده است که برای افزایش تعداد صندلی پرواز منتظر احیای برجام نمیماند و افزایش ناوگان را از چند مسیر دیگر ادامه میدهد.
بر اساس بخشی از برنامه که مربوط به خرید ناوگان دست دوم میشود، در چند ماه اخیر چند فروند هواپیما با میانگین سنی ۱۹ سال وارد کشور شدند.
دولت برنامه خرید هواپیماهای دست دوم را با هدف تقویت ناوگان ایرلاینها در دستور کار دارد و مذاکرات برای افزایش خرید در دستور کار است.