کد خبر 1456612
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷
مخبر: بانک‌ها عقب‌ماندگی خود را در تخصیص تسهیلات مسکن جبران کنند

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر تخصیص حداکثری بودجه سازمان نهضت سوادآموزی و عزم دولت سیزدهم برای ریشه‌کنی بیسوادی در کشور گفت: گام دوم نهضت سوادآموزی طراحی شود.

به گزارش مشرق، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهور، جلسه شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی پس از ۶ سال وقفه به ریاست معاون اول رییس‌جمهور برگزار و بر تخصیص حداکثری بودجه سازمان نهضت سوادآموزی و تلاش برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور تاکید شد.

در این جلسه که با حضور نماینده ولی فقیه در نهضت سوادآموزی و وزرای آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و سایر روسا و نمایندگان دستگاه‌های مربوطه برگزار شد، محمد مخبر با اشاره به اهمیت سوادآموزی در کشور، بیسوادی را ام‌المصائب خواند و گفت: در اقصی نقاط ایران کودکان مستعدی هستند که به دلایل مختلف موفق به ادامه تحصیل نیستند اما با شکوفا شدن استعدادها و فراهم شدن زمینه‌های تحصیلی، آنها می توانند تبدیل به یک استعداد درخشان برای خود و کشور شوند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه بی سوادی در فضای خانواده می‌تواند منشا آسیب های جدی در همه ابعاد شود، بر توجه به مهارت آموزی در کنار سوادآموزی تاکید کرد و افزود: باید نهضت سوادآموزی جهت دار عمل کند و بین سوادآموزی، اشتغالزایی و یادگیری یک حرفه و مهارت، حتما رابطه‌ای برقرار شود تا افراد پس از اتمام دوران تحصیل با یادگیری یک حرفه فضای کاری جدیدی نیز داشته باشند.

مخبر با اشاره به رتبه ایران از لحاظ سوادآموزی در شاخص‌های جهانی خاطرنشان کرد: با وجود تلاش‌های نهضت سوادآموزی در طول ۴۰ سال گذشته و رسیدن به آمار بالای ۹۰ درصد سوادآموز در کشور اما به دلیل برخی تعارض‌ها در شاخص‌ها، تلاش‌های نهضت سوادآموزی در طول سالیان گذشته به خوبی دیده نشده که باید با بروزرسانی این شاخص‌ها و برنامه‌های سواد آموزی در راستای ارتقای رتبه ایران در سطح کشورهای جهان گام برداریم.

معاون اول رئیس جمهور همچنین به آمار بی سوادان در کشور اشاره و تأکید کرد: بازماندن از تحصیل در سنین پایین و بی سوادی در هرم بالای سنی کشور به هر میزانی شایسته نیست و تشکیل مجدد شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی در دولت سیزدهم پس از شش سال وقفه نشانگر عزم جدی دولت برای ریشه کنی بی سوادی در ایران است.

وی از سازمان برنامه و بودجه خواست در راستای تخصیص حداکثری بودجه نهضت سوادآموزی کمک کند و در ادامه تصریح کرد در تدوین بودجه سال آینده و همچنین تدوین برنامه هفتم توسعه در خصوص بازماندگان از تحصیل و بی سوادان پوشش بودجه‌ای ویژه دیده شود.

همچنین در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، نماینده ولی فقیه در نهضت سوادآموزی نیز با اشاره به مشکلات عدیده این نهضت در چندین سال گذشته، ضمن قدردانی از تشکیل این جلسه پس از وقفه طولانی ۶ ساله، خواستار توجه ویژه دولت سیزدهم به گسترش سوادآموزی در کشور شد.

وزیر آموزش و پرورش نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت سواد کشور بر اساس اطلاعات مرکز آمار از نظر بی سوادی، نوسوادی و باسوادی، فاصله درصد باسوادی بین شهری و روستایی و کاهش آن از ۳۴ درصد در ابتدای انقلاب به ۱۱ درصد در سال گذشته، فاصله درصد باسوادی مردان و زنان از ۲۳ درصد در ابتدای انقلاب اسلامی به ۶ درصد در سال گذشته ارائه کرد.

یوسف نوری به تشریح اقدامات نهضت سوادآموزی و همکاری با سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف برای شناسایی و تحت پوشش قرار دادن نهضت سواد در کشور، ماموریت سازمان نهضت سوادآموزی در سه پایه تحصیلی دوره سوادآموزی، دوره انتقال و دوره تحکیم و فعالیت های پیش روی نهضت سوادآموزی در قالب مدرسه محور، فناوری های نوین، مشارکت‌ها، شتاب بخشی به استان های با جمعیت بالای بی سوادی پرداخت.

همچنین در این جلسه گزارشی از عملکرد سامانه یکپارچه دانش آموزی و طرح «شهید محمودوند» در راستای شناسایی بازماندگان از تحصیل به تفکیک استان و ۷۲۹ منطقه آموزشی ارائه و اعلام شد کودکان ۶ تا ۱۱ سال ابتدایی بازمانده از تحصیل به صورت چهره به چهره شناسایی و در سامانه ثبت شده اند تا مراحل آغاز دوره های تحصیلی برای این جمعیت کشور برای پوشش کلاس اول و دوره های تحصیلی بالاتر ایجاد شود.

در این جلسه مقرر شد اعتبارات برنامه شتاب بخشی به وضعیت سواد در دور دوم سفرهای استانی دولت دیده شود.

همچنین تاکید شد سازمان نهضت سوادآموزی با بکارگیری بازنشستگان، دانش آموزان و خیرین و داوطلبان در حوزه تدریس به مهارت آموزی در کنار سوادآموزی در زیست بوم جدید نهضت سوادآموزی در کشور توجه نماید.

بر اساس مصوبات این جلسه تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه ها ملزم به ارائه بانک اطلاعاتی خود به نهضت سواد آموزی شدند و علاوه بر الزام استانداران هدف به برگزاری جلسات شورایعالی، در بودجه ۱۴۰۲ حداکثر تخصیص بودجه برای سازمان نهضت سواد آموزی لحاظ و همچنین در برنامه هفتم توسعه طرح های این سازمان با تاکید بر ریشه کنی بی سوادی در کشور گنجانده خواهد شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس