1

سفیر روسیه در واشنگتن گفت که وزارت خارجه آمریکا با اظهارات خود درباره کریمه در واقع مقامات اوکراینی را به سمت ارتکاب اقدامات تروریستی در روسیه سوق می‌دهد.

به گزارش مشرق، آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا چهارشنبه (۱۸ ژانویه، ۲۸ دی) گفت که وزارت خارجه آمریکا با سخنان خود درباره کریمه در واقع مقامات اوکراینی را به سمت ارتکاب اقدامات تروریستی در روسیه سوق می‌دهد.

به گزارش تاس، او در واکنش به اظهارات ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره احتمال واقعی حمله نیروهای مسلح اوکراین به شبه‌جزیره کریمه با استفاده از تسلیحات آمریکایی گفت: متوجهیم که لفاظی‌های مقامات آمریکایی روز به روز ستیزه‌جویانه‌تر می‌شود. وزارت خارجه آمریکا از طریق اظهارات دور از واقعیت خود مبنی بر این که کریمه (متعلق به) اوکراین است و نیروهای مسلح اوکراین می‌توانند با استفاده از سلاح‌های آمریکایی از خاک خود محافظت کنند، در واقع، رژیم کی‌یف را به انجام اقدامات تروریستی در روسیه سوق می‌دهد.

به گزارش سرویس مطبوعاتی سفارت روسیه در آمریکا، آنتونوف افزود: جنایتکاران در کی‌یف بار دیگر احساس آزادی عمل کامل می‌کنند. خطر تشدید درگیری تنها افزایش خواهد یافت.

به گفته این دیپلمات روس، خبرنگاران آمریکایی هم از این نگرش دولتشان حمایت و حملات رژیم کی‌یف به کریمه را توجیه می‌کنند. او توضیح داد: گفته می‌شود که سامانه‌های موشکی پرتاب چندگانه آمریکایی هیمارس و --در آینده--خودروهای رزمی پیاده‌نظام بردلی می‌توانند در حمله به سمت کریمه استفاده شوند. مفسران ساده‌لوحانه معتقدند که روسیه به حملات به خاک خود پاسخ نخواهد داد.

روسیه همه سلاح‌های غرب را نابود خواهد کرد

سفیر روسیه در آمریکا در ادامه سخنانش تاکید کرد که ارتش روسیه هر گونه سلاحی که کشوهای غربی در اختیار ارتش اوکراین قرار دهند، نابود خواهد کرد.

وی تصریح کرد: پمپاژ سلاح به اوکراین چه توسط آمریکا و چه توسط کشورهای ناتو تنها باعث افزایش تلفات در بین جمعیت غیرنظامی خواهد شد و مشکلات بیشتری را در جمهوری شوروی سابق (اوکراین) ایجاد خواهد کرد.

دیمیتری مدودف رئیس‌جمهور پیشین روسیه و معاون کنونی شورای امنیت این کشور هم با اشاره به عملیات نظامی مسکو در اوکراین، هشدار داده شکست یک قدرت هسته‌ای در یک جنگ متعارف، ممکن است منجر به جنگ اتمی شود. او در پیامی تلگرامی در رابطه با حمایت ناتو از ارتش اوکراین نوشت: قدرت‌های هسته‌ای هرگز در درگیری‌های بزرگ که سرنوشتشان به آن بستگی دارد، بازنده نبوده‌اند.

بعد از حمایت «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو از حملات اوکراین به خاک روسیه، واشنگتن نیز به‌ صورت تلویحی از هرگونه طرح کی‌یف برای عملیات علیه شبه‌جزیره کریمه در آینده حمایت کرد. روزنامه «نیویورک‌تایمز» شامگاه چهارشنبه گزارش داد که دولت آمریکا در حال به‌رسمیت شناختن این موضوع است که اوکراین برای حمله به کریمه، به تسلیحات و تجهیزات نظامی بیشتری نیاز دارد.

در این گزارش آمده است که واشنگتن بعد از ماه‌ها گفت‌وگو با مقام‌های کی‌یف، بالاخره پذیرفته که برای حمله اوکراین به قلمرو روسیه، تسلیحات بیشتری به این کشور ارسال کند؛ حتی اگر این مسئله باعث افزایش خطر تنش و درگیری مستقیم با مسکو شود.

این در حالی است که روسیه بارها در مورد ارسال سلاح از سوی غرب و متحدان آمریکا به اوکراین هشدار داده و گفته چنین اقدامی را مداخله مستقیم آن‌ها در جنگ تلقی می‌کند.

مقام‌های واشنگتن در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز ضمن بیان اینکه کاخ سفید در حال بررسی ارسال تجهیزاتی برای حمله به کریمه به اوکراین است، اما هشدار دادند که مشخص نیست روسیه چگونه به حمله کی‌یف با استفاده از تسلیحات آمریکایی به کریمه واکنش نشان خواهد داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس