کد خبر 1458469
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
صرافی ملی

طبق اعلام بانک مرکزی افرادی که قصد خرید و فروش ارز دارند، از امروز می‌توانند بدون نیاز به ثبت‌نام، به صرافی‌ها مراجعه کنند.

‌به گزارش مشرق، طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی از روز سه‌شنبه‌ ۴ بهمن ماه ۱۴۰۱، مردم می‌توانند تا سقف ۵ هزار یورو یا معادل آن از صرافی‌ها، ارز بخرند.

امکان استفاده از این سهمیه در هر سال یکبار امکان پذیر است و کسانی که پیش از این سهمیه ۲ هزار دلاری را دریافت کرده‌اند امکان دریافت سهمیه ۵ هزار یورویی را ندارند.

رئیس کل بانک‌ مرکزی روز گذشته از حذف نرخ دلار توافقی و خرید دلار از صرافی با نرخ تابلوی صرافی‌ها خبر داد. این تصمیم با هدف حذف رانت به وجود آمده در این نرخ، گرفته شده است.

صبح امروز نبی‌زاده، مشاور ارزی رئیس‌کل بانک مرکزی، در ارتباط تلفنی با یک برنامه تلویزیونی درباره حذف نرخ دلار توافقی، گفت: بانک مرکزی با هدف سامان دادن به بازار ارز، دو اقدام را انجام داده است. به صرافان در سراسر کشور اجازه داده شده است‌ بتوانند در بازار ارز نسبت به خرید و فروش ارز اقدام کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه هدف اصلی رئیس‌کل بانک مرکزی و سیاست جدید بانک مرکزی، ایجاد بازار مبادله ارز و طلا است. برای برطرف شدن نیازهای ارزی مردم تا زمان راه‌اندازی این بازار، با اختیار دادن به صرافی‌ها و آزادسازی خرید و فروش ارز سعی شده تا بخشی از نیازهای ارزی مردم جبران شود.

مشاور ارزی رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به وجود نرخ توافقی در بازار متشکل تا پیش از این، تصریح کرد: این نرخ نه تنها با بازار غیررسمی کشور بلکه با واقعیت‌های اقتصادی نیز تطابق نداشت. از طرفی وجود فاصله بین نرخ توافقی و بازار غیررسمی موجب شکل‌گیری رانت شده بود و امکان دسترسی افرادی که نیازمند واقعی ارز بودند، محدود شده بود.

* بازار ارز توافقی جمع شد

نبی زاده در رابطه با سیاست جدید بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی در تصمیم جدید خود، ضمن از بین بردن بازار توافقی، نرخی را تعیین می‌کند که رانت را از بین ببرد. البته سیاست بانک مرکزی پذیرش این نرخ به عنوان نرخ رسمی ارز کشور نیست و از این به بعد بانک مرکزی در این بازار با قدرت حضور پیدا خواهد کرد. بانک مرکزی قطعا با ورود با قدرت بیش‌تر در بازار ارز، اجازه شکل گیری این نرخ‌ها که از نظر بنیان‌های اقتصادی نیز صحیح نیست را نمی‌دهد.

وی افزود: با تسهیل‌گری که انجام شده، صرافان می‌توانند در بازار ورود داشته باشند و بانک مرکزی نیز در کنار صرافی‌ها، نرخ‌سازی خواهد کرد و به این صورت نخواهد بود که بانک مرکزی هر نرخی که در بازار شکل بگیرد را بپذیرد.

مشاور ارزی رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه به ثبات رساندن بازار ارز باید گام به گام انجام شود، اظهار کرد: گام اول احیای ثبات بازار ارز از دیروز کلید خورده است و با شکل‌گیری زیرساخت‌های مورد نیاز، بانک‌مرکزی در گام‌های بعدی بازار ارز را به ثبات می‌رساند.

وی تصریح کرد: سقف خرید ۵ هزار یورویی و معادل آن تا زمان راه‌اندازی بازار مبادله ارز و طلا ادامه دارد و پس از راه اندازی این بازار به نیازها با کیفیت بهتری پاسخ داده خواهد شد؛ بنابراین از امروز هر فرد می‌تواند با ارائه کد ملی تا سقف ۵ هزار یورو و معادل آن را از صرافی و با نرخ تابلو که از بازار متشکل و بر اساس بازار غیررسمی شکل گرفته است، بخرد.

وی ‌تاکید کرد: مردم از این به بعد فروشنده نیز خواهند بود و می‌توانند ارز خود را با این نرخ به صرافی‌ها به صورت رسمی و با رعایت ضوابط بانک‌مرکزی بفروشند؛ بنابراین از این به بعد برای دریافت ارز نیازی به ثبت‌نام در سایت و ایستادن در صف نیست و مردم به راحتی می‌توانند با مراجعه به صرافی‌ها نسبت به خرید و فروش ارز اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس