حزب «وطن» ترکیه: تا ۶ ماه دیگر از ناتو خارج خواهیم شد!

نایب رئیس حزب «وطن» ترکیه با بیان اینکه ناتو با تحریکات خود ما را مجبور به خروج از ائتلاف می‌کند، اعلام کرد که کشورش ۵ تا ۶ ماه دیگر از ناتو خارج خواهد شد.

به گزارش مشرق، «ادهم سانجاک» نایب رئیس حزب «وطن» ترکیه در اظهارات خود که در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌های محلی ترکیه در یوتیوب انجام داد و توسط روزنامه آیدینلیک منتشر شد، از ماهیت روابط بین کشورش و ناتو انتقاد کرد.

وی افزود: ناتو با تحریکات خود ما را مجبور به خروج از سازمان پیمان آتلانیک شمالی می‌کند و ترکیه ۵ تا ۶ ماه دیگر از ناتو خارج خواهد شد.

نایب رئیس حزب «وطن» ترکیه تأکید کرد که این تصمیم به دلیل ماهیت اتفاقات رخ داده اخیر در ناتو است.

سانجاک در مورد تجمع «از ناتو خارج شویم» که توسط حزبش برگزار شد، گفت: «تحولات ما را مجبور به انجام خروج از ناتو می‌کند. ناتو به دلیل تحریکاتش ما را مجبور به انجام این کار خواهد کرد».

این سیاستمدار ترکیه‌ای معتقد است که ناتو «در تلاش است تا ترکیه را در خاورمیانه وارد یک گرداب کند. در نهایت، می‌توانید اقدامات علیه قرآن کریم را در سوئد و هلند ببینید... خروج از ناتو به یک امر اضطراری و ضروری تبدیل شده است».

دوشنبه گذشته، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در واکنش به آتش زدن قرآن کریم در سوئد گفت که «سوئد با دادن مجوز قرآن‌سوزی آن هم جلوی سفارت ترکیه، دیگر نمی‌تواند در مورد پیوستن به ناتو از ما توقعی داشته باشد».

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با اشاره به هتک حرمت به قرآن کریم در مقابل سفارت این کشور در سوئد گفت که «بدیهی است کسانی که جلوی سفارت ما چنین اقدامی را مرتکب شدند، دیگر نمی‌توانند در مورد عضویت در ناتو از ما توقعی داشته باشند».

به گزارش الجزیره، اردوغان تصریح کرد: «هیچکس حق ندارد به عقاید دیگران بی‌احترامی کند و سوئد نباید در رابطه با عضویت در ناتو از ما انتظار حمایت داشته باشد»

دولت سوئد اخیرا برای سومین بار مجوز قانونی «قرآن‌سوزی» در کشورش را صادر کرد و این‌بار انجام این کار، مقابل سفارت ترکیه در استکهلم صورت گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، مصر، کویت، امارات، الازهر مصر، مجمع جهانی علمای مسلمان، قطر، عربستان، اندونزی، اردن، مغرب، سازمان همکاری اسلامی، شورای همکاری خلیج فارس، جنبش انصارالله یمن، حزب الله لبنان، جنبش های حماس و جهاد اسلامی فلسطین از جمله کشورها و نهادهایی بودند که علیه این اقدام موهن موضعگیری و آن را محکوم کرده و خواستار عدم تکرار و مجازات عاملان آن شدند و در مورد گسترش اقداماتی که باعث بی‌حرمتی به ادیان و تشدید خشونت‌ها شود، هشدار دادند.

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه همچنین در واکنش به هتک حرمت قرآن کریم در لاهه توسط یک سیاستمدار هلندی گفت که «هیچ کس حق ندارد نفرت‌پراکنی فاشیستی را آزادی بیان بخواند».

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه امروز سه شنبه بی‌حرمتی به قرآن کریم در هلند را بشدت محکوم و در حساب توییتر خود نوشت: «هیچکس حق ندارد این اهانت و نفرت‌پراکنی فاشیستی را آزادی بیان بخواند و اروپا باید این اقدامات شنیع و ناشایست را متوقف کند».

ابراهیم کالین در صفحه توئیتر خود ضمن محکوم کردن این اقدام شنیع در هلند پس از سوئد نوشت: «شما نمی‌توانید نور پروردگار را با نفس تاریک خود خاموش کنید».

«ادوین واگنسولد» سیاستمدار حزب راست افراطی «پگیدا» در هلند در اقدامی موهن در لاهه به آتش زدن قرآن کریم پرداخت.

پیش از این، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه به سوزندان قرآن کریم در مقابل سفارت ترکیه در شهر استکهلم سوئد نیز واکنش نشان داد و با محکوم کردن اجازه نیروهای امنیتی سوئد به سوزاندن قرآن در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم گفت: اجازه به این اقدام علی‌رغم همه هشدارهای ما نفرت افکنی و اسلام‌هراسی است.

کالین در پیام خود آورده است: سوزاندن قرآن کریم در استکهلم نفرتی آشکار و عملی ضد انسانی است. علی‌رغم همه هشدارهای‌مان، اجازه دادن به این اقدام تشویق نفرت و اسلام‌هراسی بوده و ما آن را محکوم می‌کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    2 2
    ناتو یک دست بشه بهتره
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    2 2
    ترکیه هم خدا رو میخواد هم خرما
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    8 0
    هر وقت ایران برجام رو امضا کرد ترکیه هم از ناتو خارج میشه.یعنی هیچ وقت
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    6 2
    حزب وطن طرفدار روسیه و چین است چرت و پرت زیاد میگه مزخرفات حزب وطن رو باور نکنید
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    1 7
    امپراطوری باستانی ایران دوباره زنده شده است و اینبار مردان امپراطوری برای شاه جهان مهدی فاطمه میجنگند.
    • عبدالله IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      2 1
      البته که حضرت مهدی موعود عج شاه جهانست امّا وقتی دولت کریمه برقرار شد آنگاه دیگر، سخن از امپراطوری ایران!!! معنی ندارد. تعصّب ناسیونالیستی نه فقط با موازین ارزشی إلٰهي جور در نمیاد بلکه از نظر عقل معاش هم، باختن «أرض الله واسعة» به درصد ناچیزی از آنست. السلام
  • علی IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    7 1
    با سلام. اگر دوستان سابقه و تفکر حزب وطن را بررسی کنند می بینند که حرف های این فرد یک شوخیه. حزب وطن ساکن ترکیه اما عاشق روسیه است. ترکیه هیچ وقت از ناتو خارج نمیشه.
  • IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    1 0
    اهانت به نگرش و عقاید و باورها ، رفتار درست نیست ، بقول مولانا ؛ همه چیز ، مانند فیل در تاریکی است ، پس هیچکس حق نیست و ممکن هم است حق باشد ،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس