تشدید تنش‌ها بین آنکارا و استکهلم؛فنلاند خواستار تعلیق مذاکرات با ترکیه شد

در پی تشدید تنش‌ها بین سوئد و ترکیه پس از اقدام اهانت‌آمیز استکهلم در هتک حرمت قرآن، وزیر خارجه فنلاند خواستار تعلیق مذاکرات سه‌جانبه آنکارا-استکهلم و هلسینکی درباره پیوستن به ناتو شد.

به گزارش مشرق، در پی اختلافات اخیر ترکیه با دو کشور فنلاند و سوئد در خصوص پیوستن به ناتو، «پکا هاویستو» وزیر امور خارجه فنلاند امروز (سه‌شنبه) خواستار تعلیق مذاکرات سه‌جانبه فنلاند-سوئد و ترکیه در خصوص پیوستن این دو کشور اروپایی به ناتو شد.

روزنامه «دیلی صاباح» ترکیه در این خصوص گزارش کرد، در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان استکهلم و آنکارا در پی اقدام توهین‌آمیز سوئد در صدور مجوز هتک حرمت قرآن کریم مقابل سفارت ترکیه در استکهلم، هاویستو گفت: «مذاکرات باید متوقف شود. پس از آرام شدن اوضاع از سرگرفته شود».

اخیراً تعدادی از گروه‌های افراطی در اقدامی هتاکانه اقدام به آتش زدن قرآن کریم در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم کردند که واکنش تند دولت ترکیه را به همراه داشت. سخنگوی پلیس سوئد هم در اقدامی اسلام‌ستیزانه عنوان کرد که به رهبر اسلام ستیز حزب راست‌افراطی استرام کورس دانمارک اجازه داده تا در راهپیمایی مقابل سفارت ترکیه، قرآن را بسوزاند.

وزیر خارجه فنلاند با توجه به تحولات اخیر و تنش‌زایی سوئد تصریح کرد که احتمالاً «فنلاند باید بدون سوئد، موضوع پیوستن به ناتو را بررسی کند».

وی در این خصوص توضیح داد: «ما باید اوضاع را ارزیابی کنیم که آیا اتفاقی افتاده است که در بلندمدت مانع از پیش‌روی سوئد ( در پیوستن به ناتو) می‌شود یا خیر. هنوز برای موضع‌گیری در این خصوص زود است و اولویت بر پیوستن مشترک به ناتو است».

هاویستو با اشاره به این موارد در ارتباط با روند پیوستن فنلاند به ناتو گفت: «ارزیابی من این است که تأخیری (در دریافت تأییدیه ترکیه) به وجود خواهد آمد که قطعاً تا زمان انتخابات اواسط ماه می ترکیه ادامه خواهد داشت».

با تشدید تنش‌ها میان سوئد و ترکیه، نگرانی‌های فنلاند نیز افزایش یافته است به طوریکه روز گذشته (دوشنبه) نیز، وزیر امور خارجه فنلاند به لغو دیداربرنامه ریزی شده میان نمایندگان ترکیه با سوئد و فنلاند واکنش نشان داد.

وی در سخنانی گفت: «لغو دیدار نمایندگان فنلاند، سوئد و ترکیه تاثیر بدی بر روند تایید درخواست عضویت در ناتو خواهد گذاشت».

دو کشور اسکاندیناوی فنلاند و سوئد طبق تفاهم سه‌جانبه با ترکیه متعهد شدند که به آنکارا در زمینه تأمین امنیت و مبارزه با تروریسم کمک و محدودیت‌های بخش دفاعی ترکیه را حذف کنند.

پیشتر، هواداران گروه تروریستی پ ک ک با برگزاری تجمع در استکهلم، بیانیه های اهانت‌آمیزی علیه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه صادر کردند و پس از این تحولات، «مصطفی سنتوپ» رئیس پارلمان ترکیه، سفر برنامه‌ریزی شده همتای سوئدی خود به آنکارا را لغو کرد و در همین راستا وکیل اردوغان شکایتی را در این رابطه در دفتر دادستانی ارشد آنکارا مطرح کرد و یک پرونده جنایی در این رابطه تشکیل شد.

«توبیاس بیلستروم» وزیر خارجه سوئد نیز پس از آن تصریح کرد که اقدامات پ ک ک، فرایند موافقت ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو را دشوارتر می‌کند.

پیش از این،«بکیر بوزداغ» وزیر دادگستری ترکیه در تازه‌ترین اظهارنظر خود تصریح کرده است که سوئد تا زمانیکه تحرکات گروههای تروریستی کرد را نادیده بگیرد،‌نمی‌تواند انتظار داشته باشد که ترکیه از عضویت این کشور در ناتو حمایت کند.

در تاریخ ۱۸ می ۲۰۲۲، فنلاند و سوئد به بهانه جنگ اوکراین، خواستار پیوستن به ناتو شدند و اردوغان در آن زمان تأکید کرد که نمی‌تواند از پیوستن این دو کشور به ناتو حمایت کند زیرا این دو کشور با گروه تروریستی پ ک ک همکاری دارد اما پس از آن، در پی مذاکرات طرفین با مقام‌های ترکیه، نمایندگان سوئد و فنلاند اعلام کردند که با ترکیه در مبارزه با تروریسم همکاری می‌کنند.

در پی اظهارات مقام‌های سوئد و فنلاند، اردوغان تأکید کرد که تا زمانیکه دو کشور به تعهدات خود پایبند نباشند، ترکیه از پیوستن آن‌ها به ناتو حمایت نمی‌کند. تا به امروز از ۳۰ کشور عضو ناتو، تنها دو کشور ترکیه و مجارستان، با درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو موافقت نکرده‌اند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    1 12
    ناتو یا باید ترکیه رو اخراج کنه ، یا اگر این کار انجام نشد ، سوئد و فنلاند یک پیمان مستقل و جداگانه با اوکراین و آمریکا و انگلیس ببندن . هر موقع هم که اروپا مورد حمله قرار گرفت در ازای هزینه جنگ ، از اروپا دفاع کنن .
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      4 14
      کشور جعلی بنام ترکیه باید بین کشورهای ایران و یونان تقسیم شود. اسم استانش را هم باید گذاشت آذربایجان دریایی.
    • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      3 1
      جعلی شما هستید زمان قاجار کشوری با نام ایران نبود
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
      1 0
      جنگدواقعی شروع شده با اومدن لولا دلار زدایی وبریکس پایان استعمار است
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    0 0
    اصلا شورتیه را باید از ناتو اخراج کنند .
  • علی از تبریز IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    2 1
    زنده باد کشور و ملت ترکیه تنها کشور درست حسابی هست که برای مسلمانان دنیا آبروداری می کند و نماینده واقعی مسلمانان دنیا می باشد
    • مجتبی IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      2 0
      ابرو اسلام برده است
  • علی اصفهانی IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    0 2
    ایران باید در این شرایط کنار ترکیه بایستد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس