کد خبر 1458872
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲
حزب «وطن» ترکیه: تا ۶ ماه دیگر از ناتو خارج خواهیم شد!

مولود چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه پنجشنبه شب گفت: نشست سه جانبه با سوئد و فنلاند برای بررسی روند پیوستن این دو کشور به ناتو پس از تظاهرات اخیر در استکهلم بی معنی است.

به گزارش مشرق از رسانه‌های ترکیه، چاووش اوغلو این سخنان را در دیدار با ایویتسا داچیچ معاون اول و وزیر امورخارجه صربستان بیان کرده است.

وی افزود: در چنین محیطی، نشست سه جانبه هیچ معنایی ندارد، این نشست به تعویق افتاده است، چرا که محیط کنونی بر این مسأله چیرگی دارد و آن را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

وزیر امورخارجه ترکیه خطاب به دولت سوئد گفت: یکی از اهداف این حوادث آن است که سوئد به ناتو نپیوندد.

اشاره چاووش اوغلو به سوزاندن قرآن کریم و تظاهرات هواداران حزب کارگردان کردستان (پ. ک.ک) در استکهلم است که دولت آنکارا آن را یک گروه تروریستی می داند.

دولت سوئد روز شنبه اول بهمن ۱۴۰۱ برای سومین بار مجوز قانونی «قرآن‌سوزی» در کشورش را صادر کرد و این‌بار انجام این کار، مقابل سفارت ترکیه در استکهلم انجام گرفت.

ایران، مصر، کویت، امارات، الازهر مصر، مجمع جهانی علمای مسلمان، قطر، عربستان، اندونزی، اردن، مغرب، سازمان همکاری اسلامی، شورای همکاری خلیج فارس، گروه انصارالله، حزب الله لبنان، گروه حماس و جهاد اسلامی نسبت به این اقدام و تکرار آن بیانیه صادر کردند و در مورد گسترش اقداماتی که باعث بی‌حرمتی به ادیان و تشدید خشونت‌ها شود، هشدار دادند.

وزارت امورخارجه ترکیه نیز روز جمعه برای دومین بار در یک هفته، سفیر سوئد در آنکارا برای آماده شدن گروهی برای آتش زدن قرآن کریم در برابر سفارت ترکیه در استکهلم احضار کرده بود.

ترکیه در مخالفت با موضع سوئد در خصوص این اقدام هتاکانه، از مقامات استکهلم انتظار دارد که اجازه این اقدام را ندهند.

دولت آنکارا پیشتر نیز تهدید کرد که این اقدام کارگران کردستان (پ. ک. ک) می تواند نقض آشکار توافقنامه سه جانبه میان ترکیه، سوئد و فنلاند باشد.

دولت آنکارا ۲۶ دی ماه نیز سفیر سوئد را در اعتراض به آویختن آدمک عروسکی با تصویر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، به وزارت امور خارجه این کشور احضار کرد و سپس مصطفی شنطوب رئیس مجلس آنکارا، سفر "آندریاس نورلین" همتای سوئدی‌اش به ترکیه را لغو کرد.

مقامات ترکیه گفتند که آنکارا این "اقدام شنیع" را بشدت محکوم و اعتراض خود را به سفیر سوئد اعلام کرده است.

مقامات دولت آنکارا همچنین گفتند که این اقدام مغایر با توافق آنکارا با سوئد و فنلاند و تعهد این کشور برای مقابله با شبه‌نظامیان کرد به عنوان شرط عضویت این دو کشور در ناتو است.

سوئد، فنلاند و ترکیه یک توافق سه جانبه در سال ۲۰۲۲ با هدف فائق آمدن بر اعتراض‌های ترکیه به عضویت این دو کشور حوزه بالتیک امضا کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    1 2
    فنلاند و سوید باید یک اتحاد نطامی با انگلیس و اوکراین و امریکا ایجاد کنن . این اتحاد حتی از ناتو هم قویتر خواهد بود ‌
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    3 3
    امپراطور آلپ ارسلان در راه دفاع از ایران بدست ترکان ضد ایرانی کشته شد. اگر الپ ارسلان الان زنده بود توسط اردوغان و علیف مورد حمله بود.
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
      0 0
      ایران اسم هیچ‌نژادی نیست، ایرانشهر، شلاق خدا بر صورت نزادپرستان است.
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
      0 0
      سلطان ابدی ترکان جهان، الب ارسلان شاه بزرگ امر فرمودند نام آنجا خلیج فارس باشد. زنده باد ایران متحد_ درتمام نقشه های‌سلجوقیان چنین امده است
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    0 1
    آلپ ارسلان یک ایرانشهری بوده است و در کتیبه خود در خط دهم نام کشورش را ایران مینامد، در خط دهم نوشته: پهلوانِ جهان، خسرویِ ایران، آلب غازی آغ ارسلان
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    1 0
    مردم مظلوم و رنج کشیده و ایرانی تبار شهر آنکارا که مورد ظلم زردپوستان قرارگرفته اند و زبان ایرانی از آنها گرفته شد و به اجبار ترکزبان شدند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس