کد خبر 1458891
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۹
نگرانی از معکوس شدن شیب افزایش شرکتهای فناوری

مدیرکل سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم با اشاره به منفی شدن بودجه برخی پارک ها در لایحه ۱۴۰۲ گفت: نگران معکوس شدن شیب افزایش شرکت های حوزه فناوری هستیم.

به گزارش مشرق، امید رضایی فر در گفتگو با خبرنگاران، با انتقاد از وضعیت بودجه حوزه فناوری در لایحه ۱۴۰۲ گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ بودجه برخی پارک های علم و فناوری مثل پارک لرستان و آذربایجان شرقی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که این امر در جهت توسعه فناوری نیست. به طور متوسط بودجه پارک ها حدود ۲۰ درصد افزایش یافته اما تا ۳۰ درصد افزایش هم می‌رسد.

مدیرکل سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم افزود: چالشی که در حال حاضر وجود دارد این است که حوزه هایی که به حمایت های مالی در حوزه فناوری می پردازند، در زمینه فناوری های توسعه یافته است، مثل صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و یا مجموعه های مرتبط با صندوق های خطرپذیری، در حالی که هیچ مجموعه، هیچ حمایت و ساختاری برای حمایت از فناوری و زایش فناوری ندارد.

رضایی فر با تاکید بر اینکه لازم است که یک مجموعه صندوقی و یک صندوق خطر پذیر واقعی بتواند در مرحله دره مرگ فناوری در مرحله ابتدایی و یا به اصطلاح در قالب فرشتگان نجات وارد شود، گفت: در حال حاضر هیچ مجموعه اب برای این نوع حمایت نداریم و در این شرایط ممکن است شیب افزایش تقاضای شرکت هایی که می خواهند در حوزه فناوری وارد شوند در سال های آینده معکوس شود. این خطر بزرگی است و حتی ممکن است به ناامیدی افرادی که می‌خواهند در این حوزه وارد شوند، بیانجامد.

وی خاطرنشان کرد: البته ظرفیت هایی در قانون جهش دانش بنیان دیده شده ولی باید یک نفر در نقطه استارتِ حوزه فناوری حمایت کند. در قانون جهش هم نقطه شروع به صورت کامل حمایت نشده است و فکر می کنم حداقل ترین کار این است که یک درصدی را در بودجه کل به یک صندوق جدیدی برای توسعه پژوهش منتهی به فناوری اختصاص بدهند.

وی افزود: حلقه اتصال این زنجیر در حوزه فناوری همیشه گم بوده است؛ ما در حوزه پژوهش حمایت هایی در قالب صندوق شورای عالی عتف و یا سامانه های ساتع و پشتیبانی هایی در تبصره های ۹ قانون بودجه داریم در حالی که در تبدیل پژوهش به فناوری این حمایت وجود ندارد.

مدیرکل سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم با اشاره به بی نتیجه بودن رایزنی ها با سازمان برنامه و بودجه و مجلس در جهت بهتر دیده شدن بودجه حمایتی از حوزه فناوری گفت: ما با سازمان برنامه و هم با برخی از نمایندگان مجلس صحبت کردیم منتها مجلس می گوید سازمان برنامه باید تامین منابع کند و رایزنی ها تاکنون بی نتیجه بوده است.

رضایی فر تصریح کرد: سال گذشته در قالب تبصره ۱۴ بودجه، برای حمایت از پارک ها و دانشگاه ها ۷۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که از این میزان، ۲۰۰ میلیارد مربوط به پارک های علم و فناوری بود اما حتی یک ریال از این محل به پارک ها و حوزه فناوری اختصاص نیافت و در بودجه ۱۴۰۲ نیز دیدگاه حمایت از فناوری وجود ندارد که جای نگرانی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس