وزیر علوم: دانشمندان ایرانی جزء سرآمدان علمی دنیا هستند

وزیر علوم گفت: امروزه بیش از ۸۴۰ دانشمند یک درصد برتر دنیا داریم، بیش از ۱۹۰۰ دانشمند ۲ درصد برتر دنیا داریم که جزء سرآمدان دنیا هستند.

به گزارش مشرق، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که به مناسبت هفته دولت در یک برنامه تلویزیونی حضور یافته بود، گفت: در دو سالی که از دولت مردمی آقای رئیسی گذشته در آموزش عالی اتفاقات میمونی افتاده که برخی از این اتفاقات برای اولین بار است و در برخی هم نقاط قوت گذشته تقویت شده است که جا دارد اینجا از تمام وزرای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و مدیرانی که عمر خود را صرف آموزش عالی کردند تشکر کنم، اگر امروز افتخاراتی در کشور داریم نتیجه زحمات تمام مدیران بوده است.

وی افزود: نزدیگ به ۸۰ هزار سند علمی در سال گذشته منتشر شده و ما رتبه پانزدهم علمی دنیا را داریم که نتیجه ریل‌گذاری در گذشته بوده است، تأسیس پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد بوده است، در دو سال گذشته بیش از ۵۰ هزار شغل در پارک ها راه اندازی شده است، تعداد پارک‌ها افزایش یافته و تعداد قابل توجهی پارک خصوصی در حال تأسیس است.

زلفی‌گل اظهار داشت: با تأسیس معاونت علمی و فناوری سعی کردیم تولید علم را به سمت تولید خدمت و سرمایه ببریم، تعداد مراکز رشد به ۲۶۰ مرکز رسیده است.

وزیر علوم عنوان کرد: در بحث مرجعیت علمی هم از مدیران گذشته تشکر می‌کنیم که امروزه بیش از ۸۴۰ دانشمند یک درصد برتر دنیا داریم، بیش از ۱۹۰۰ دانشمند ۲ درصد برتر دنیا داریم که جزء سرآمدان دنیا هستند در حالیکه قبل از سال ۱۳۸۳ اصلا نداشتیم یا تعداد خیلی محدود بوده است.

وی افزود: در زمینه اثربخشی علم در سایر وزارتخانه‌ها هم شاهد رشد خوبی هستیم، امروزه بحث این است که خودروهای بخش عمومی شهرداری برقی شوند، این دانش از پژوهشگاه‌های ما آمده است.

به گفته وزیر علوم، بسیاری از صنایع پزشکی، پهپاد، صنایع فضایی و داروها در داخل کشور ساخته می‌شود، در تولیدات نانو، بایو، سلول‌های خورشیدی، علوم شناختی و بیشتر رشته‌های علمی سری در سرها داریم و دانشمندان ما را در دنیا پذیرفته‌اند، امروز بیش از ۳۷ درصد تولیدات علمی ما با مشارکت بین‌المللی است یعنی پژوهشگران و دانشمندان دنیا اساتید و دانشمندان ما را به رسمیت می‌شناسند و با آن‌ها همکاری می‌کنند، زمان پیروزی انقلاب هیچ مجله علمی بین المللی نداشتیم اما الان در دو سال گذشته ۴۶ مجله جدید نمایه شدند که ۲۶ تای آن مجله فارسی است، یعنی مجلات فارسی تحت نمایه پایگاه‌های علمی دنیا درآمدند و به عنوان مرجع پذیرفته شده‌اند.

وی ادامه داد: برنامه ریزی وزارت علوم این است که تعداد مجلات بین المللی در دولت سیزدهم دو برابر شود.

زلفی‌گل درباره اولویت‌های وزارت علوم، عنوان کرد: با توجه به اینکه من سال‌ها خارج از رشته خودم هم در امر پژوهش قلم می‌زدم می‌دانستم که اولویت‌ها خیلی زیاد است بنابراین در بدو ورود به وزارت علوم تصمیم گرفتم تعدادی اولویت محدود انتخاب کنم تا تمام ظرفیت را به سمت این اولویت‌ها ببرم و با تأسی از پنج تن آل عبا پنج اولویت مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری؛ آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند؛ نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری؛ شاگرد، فناوری و نوآور پروری؛ تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش را مطرح کردم.

وزیر علوم گفت: در هر یک از این اولویت‌ها در حال حاضر پیشرفت بسیاری داشته‌ایم که برخی را عرض کردم، در بحث قراردادهای صنعتی بیش از دو برابر فعالیت از نظر مبلغی داشته‌ایم.

زلفی‌گل گفت: ما سامانه نظام ایده‌ها و نیازها را طراحی کرده‌ایم که در شورایعالی انقلاب فرهنگی مصوب شد و در قانون بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ هم آمد، کنار این سامانه صندوق علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین معاونت فناوری و نوآوری را تأسیس کردیم که این‌ها مکمل یکدیگر هستند، تاکنون ۱۰ هزار نیاز در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها ثبت شده است.زلفی‌گل ادامه داد: سعی کردیم سامانه نظام ایده‌ها همرسان موفقی بین نیاز و پژوهش باشد.

به گفته وی، هر استادی که در راستای نیاز صنایع فعالیت کند پژوهانه ویژه می‌گیرد.

وزیر علوم اظهار داشت: همچنین سامانه‌ای به نام جان داریم که سعی کردیم ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان را نشان دهیم تا همه جا از این ظرفیت استفاده کنند.

زلفی‌گل عنوان کرد: سال ۱۴۰۱ چهل درصد بودجه پژوهشی شرکت‌های دولتی در صندوق علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت و این صندوق همرسان مالی نیاز و ظرفیت تحقیقاتی است و با لطف هیأت دولت محترم این میزان در سال ۱۴۰۲ به شصت درصد رسید.

وزیر علوم در پاسخ به این سوال که کدام یک از بخش‌های فعالیت شما را می‌توان به سریال تبدیل کرد، گفت: در وزارت علوم ظرفیت‌های بسیاری برای نمایش دادن وجود دارد، می‌شود در بحث مرجعیت علمی کار بسیاری انجام داد، ما ۴۴۰ انجمن علمی در کشور داریم، هر انجمنی می‌تواند یک برنامه ارائه دهد. ما می‌توانیم از این ظرفیت برای توزیع متوازن استعدادها استفاده کنیم.

وی گفت: در حال حاضر توزیع متوازن استعدادها را نداریم و همه دانش آموزان می‌خواهند به چند رشته بروند در حالیکه هر رشته زیبایی‌های خاص خود را دارد، صدا و سیما باید با برنامه‌هایی نشان بدهد که تمام رشته‌ها زیبایی‌هایشان مشخص شود امیدوارم که مسؤولان صدا و سیما این کار را انجام دهند. بحث امیدآفرینی و هویت سازی برای جوانان هم بسیار مهم است.

وزیر علوم درباره فراخوان جذب هیأت علمی هم گفت: متقاضیان ثبت‌نام می‌کنند و دانشگاه‌ها غربالگری می‌کنند، سه نفر به مرکز جذب وزارت علوم معرفی شده و نظارت شکلی می‌کند که پس از تائید یک نفر پذیرفته می‌شود، البته ممکن است که انتقاداتی شود که طبیعی است چرا که تعداد بسیار زیاد است و به هر حال ممکن است که انتقاد پیش بیاید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    4 3
    دارن میرن که خارج درزمان تصدی شما 1000رشته دانشگاهی حذف شد
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      0 0
      حرف الکی نزن
  • هوشنگ IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    1 1
    دانش دانشمندان شما با دانش دانشمندان ارباب مثل پراید در مقابل هامر خخخخخخخ
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      0 0
      دانشمند مثل ربات سینا تا چشات دراد حرام لقمه بعدش پراید هم نیست دیگه ای کور
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    1 1
    بجای رفتن پیش طالبان و‌درخواست دانشجو پزشکی مانع رفتن دانشجویان خودمون بشو‌
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      0 0
      حرف الکی نزن
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      0 0
      بی سواد فرق وزیر علوم و وزیر بهداشت رو هنوز نمی دونی
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    1 1
    تو که ایرانی نیستی بتوچه .
  • IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
    0 0
    بله دانشمندان ایرانی رتبه اول نسبت به جمعیت کشور در تقلب علمی در دنیا را دارند
  • IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
    0 0
    احساس می کنم من هم یکی از دانشمندان برتر یک درصدی جهان تو حوزه اکسل هستم
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
    0 0
    معلومه نه می دونی دانش چیه و نه می دونی دانشمند کیه
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
    0 0
    هرکه تابعیت کشورهای دیگر خصوصا دشمنان ایران را پذیرفته و خیری به ایران نمی رساند را مایه افتخار ایران نمی دانیم، صرفا به علت تولد درایران ایرانی نیستند
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
    0 0
    معرفی نکنید تا ترور نشوند ،منظورم آنان هستند که درکشور مشغول خدمتن وگرنه مهاجرت کرده ها که مشغول خدمت به دشمنان ایران هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس