کد خبر 1462156
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵
پهپاد سمپاش کی‌یف؛ آسمان دونباس، ابری با احتمال بارش عامل اعصاب!

رئیس جمهوری خلق دونتسک در منطقه دونباس گفت که نیروهای ارتش اوکراین بار دیگر در خط مقدم جبهه به سلاح شیمیایی متوسل شده‌اند.

به گزارش مشرق، دنیس پوشیلین، رئیس جمهوری خلق دونتسک می‌گوید که نیروهای ارتش اوکراین در امتداد جبهه آرتیوموفسک و اوگلدار (ووهلدار) در منطقه دونباس، از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند.

پوشیلین درباره این موضوع گفت: بر اساس گفته‌های نیروهای ما و فرماندهانی که این طلاعات را در اختیار ما قرار داده‌اند، شواهدی دال بر استفاده از ترکیبات شیمیایی که باعث وخامت حال سربازان ما شده، وجود دارد که نه تنها در جبهه آرتیوموفسک بلکه در اولگدار هم دیده شده است.

پوشیلین گفت که دست کم سه هفته متوالی است که چنین گزارش‌هایی دریافت می‌کند و اضافه کرد: آنها با پهپاد روی مواضع نیروهای ما سلاح شیمیایی می‌ریزند.

یان گاگین، مشاور پوشیلین نیز اوایل امروز در اظهاراتی مشابه، به استفاده اوکراین از عامل شیمیایی اشاره کرد و گفت که این ترکیبات شیمیایی، باعث سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ شدید سربازان روسی شده است.

گاگین به این موضوع نیز اشاره کرد که طرف اوکراینی مدت‌هاست که از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده و آنها با استفاده از محفظه‌های ویژه نصب‌شده روی پهپادهای تهاجمی، مواد و گازهای شیمیایی را روی هوا پخش می‌کنند.

وی همچنین گفته است که برخی از نیروهای اوکراینی آشکارا از داشتن چنین سلاح‌های غیرقانونی به خود افتخار و در فضای مجازی، ویدئوهایی از پهپادهای حامل این سلاح‌ها منتشر می‌کنند. وی در ادامه خواستار جمع‌آوری اطلاعات درباره این سلاح‌ها و ارسال آن به سازمان ملل متحد شد.

نیروهای روس و شبه‌نظامیان دونباس از بهار پارسال اقدام به گزارش برنامه اوکراین برای استفاده از سلاح شیمیایی کردند. در نمایشگاه ارتش -۲۰۲۲ که پارسال خارج از مسکو برگزار شد، ارتش روسیه پهپادهای سمپاش T۳۰ زمین‌گیرشده در ماریوپل و همچنین تجهیزاتی همچون ماسک گاز را به نمایش گذاشت که آلمان و جمهوری چک به عنوان کمک نظامی برای اوکراین ارسال کرده‌اند. این پهپادها برای مصارف کشاورزی ساخته شده و به سمپاش، دوربین و همچنین تجهیزات جهت‌یابی مجهز هستند.

ارتش روسیه علاوه بر اطلاع‌رسانی درباره سلاح‌های شیمیایی، برای مقامات، مردم و جامعه بین‌الملل درباره برنامه‌های تحقیقاتی گسترده آمریکا در حوزه سلاح‌های بیولوژیک در اوکراین، جلسات توجیهی برگزار کرده است.

هم اوکراین و هم روسیه کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیک و سلاح‌های شیمیایی را امضا کرده و بر اساس این دو کنوانسیون، هر دو کشور ملزم به محدود کردن تحقیقات نظامی-بیولوژیکی و فعالیت‌های مرتبط با ذخیره سلاح‌های شیمیایی هستند. روسیه در سال ۲۰۱۷ آخرین ذخایر سلاح شیمیایی به‌جا مانده از دوران شوروی را از بین برد و اوکراین هم تا سال ۲۰۲۲ هیچ سلاح شیمیایی اعلام‌شده‌ای را در اختیار نداشت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    8 3
    پوتین اجازه شلیک اتم دارد.
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
      18 3
      توی مدارس دخترانه قم، مدارس بچه با بوی عجیبی روبرو شدند که حالشان به مسمومیت رفته... احتمال یک جنگ بیولوژیک علیه قم و ایران استارت زده شده. اوکراین حرامی رو درجا بخشکونید.
  • علی IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    0 21
    اگر هم استفاده کنه حق داره همینطور که ایران حق داشت با هر سلاحی عراقی‌ها رو بیرون کنه
    • ح IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
      11 0
      حقی نداره!! صدام حق داشت علیه کرد های عراق شیمیایی استفاده کنه؟؟ یا آلمانی ها تو جنگ جهانی اول حق داشتند؟؟؟ چون طرف آمریکاست مشکل نداره البته آمریکا هم حتما حق داشته سلاح اتمی بزنه تو ژاپن!!
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
      15 1
      علی آقا با این حرف و دلیل ضعیف کار اشتباه هرکس وهر شخصی لا پوشانی نمیکنند جنگ اشتباه بود بله.،توسعه ناتو اشتباه بود بله، انقلاب های رنگی غربی با هدایت سازمانهای اطلاعاتی ناتو و قدرتهای پنهان پشت پرده خطا بود بله، کشتار مردم شرق اکراین به بهانه های مختلف از جمله روس تبار بودن اشتباه بود، زنده کردن نازیسم باندیرا که در جنگ دوم جهانی ۱۵۰هزار لهستانی و یهودی را قتل عام کرده بودند اشتباه بود و.... ولی در آخر تهمت زدن به ایران و رزمندگان دفاع مقدس در باره استفاده از هر وسیله از جمله سلاح شیمیایی از همه اشتباه تر بود. (آن نظر ماکیاولی بود که گفته هدف وسیله را توجیه میکند و غربیها انرا اجرا میکنند) در فرهنگ ایرانی اسلامی ما وجود ندارد
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
      4 1
      سلاح شیمیایی غیرنظامیها زمین وگیاهان رانابود وچندین سال مسموم میکنه طرف زندگیش مختل میشه روس ها باچالش وحشتناکی واجهند
    • علی IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
      1 4
      اولا که بنده نگفتم رزمندگان ما از سلاح شیمیایی استفاده کردن بلکه گفتم حتی اگر استفاده می‌کردند هم حق داشتند چون ما مدافع و عراقی ها متجاوز بودند. دوما وقتی روسیه از سلاح ممنوعه فسفری و ترموباریک استفاده می کنه و تاسیسات غیر نظامی برق و آب اوکراین رو میزنه انتظار داری اوکراین به طرف روسها گل و شیرینی پرتاب کنه؟
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
      0 1
      استفاده از تسلیحات شیمیایی و اتمی با هر توجیهی که باشد غیر مجاز است دولت اوکراین تسلیحات شیمیایی را بر روی مردم خودش استفاده کرده است یعنی مردم خودش را می کشد پس برای بیرون کردن روسیه نیست همچنین نمی توان در این جنگ فقط روسیه را مقصر دانست ناتو هم شوروی سابق را تجزیه کرده است و حالا هم در اوکراین حضور دارد زلنسکی نماینده ناتو است و حافظ منافع ملت اوکراین نیست مردم اوکراین را به کام مرگ کشانده است
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
      0 1
      علی اقا مشکل تو این است که به تهمتهای اوکراین و ناتو در مورد روسیه اعتماد می کنی از کجا فهمیدی اوکراین در مورد استفاده روسیه از تسلیحات فسفری و ترموباریک دروغ نگفته است تا برای استفاده از تسلیحات شیمیایی بهانه پیدا نکند
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
      1 0
      ایران اعتقاد دارد که هم باید هدفش درست باشد و هم از وسیله درست استفاده کند هدف ایران دفاع از کشور در مقابل متجاوز بود و از تسلیحاتی استفاده می کرد که در مقابل نظامیان متجاوز عراق بجنگد نه اینکه غیر نظامیان بی گناه عراقی را بکشد استفاده از تسلیحات شیمیایی خلاف اصول اسلام است و ایران دفاع کردن با هر تسلیحاتی را قبول نکند هدف درست را با ابزار درست می خواهد
    • ترابیان IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      0 0
      بهتره هذیان و اراجیف نگی
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    1 0
    هر کجا شیطان رخنه کنه آنجا جهنم میشود وسوسه مال شهوت ثروت قدرت .ووووبله
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    1 3
    اولا این کار جنایتکاری مثل پوتینه دوما برای دفاع از کشور در برابر دشمن متجاوز هر کاری مجاز است.
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
      0 0
      کشورهای ناتو و دولت اوکراین فعالیتهایی انجام دادند که روسیه احساس خطر کرد که امکان تجزیه دوباره روسیه توسط ناتو زیاد است همان طور که قبلا شوروی سابق را تجزیه کرده بودند
    • ح IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      0 0
      فعلا که کار زلنسکی جنایتکاره!!
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    7 2
    ارتش بزدل اوکراین از سلاح شیمیایی استفاده میکنند و امریکا واروپا چشمان خود روی جنایات اوکراینیها کاملا بسته اند در جنگ تحمیلی صدام تکریتی علیه ایرانیان هم اروپا و امریکا پیشرفته ترین سلاح های کشتار جمعی نظیر بمب های شیمیایی را به صدام دادند و چشمان خودرا در به شهادت رساندن جمعی ایرانیان بستند
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    1 0
    نامردهای تخم هیتلر نوکر صهیونیستها، آلمان ید طولایی در تولید و فروش و بکارگیریه بمبهای شیمیایی داره و قطعا اگر شوربختانه مسئولین وقت کشور در زمان جنگ با صدام تکریتی در این سالها بخاطر دراختیار گذاشتن سلاح های شیمیایی به صدام افلقی توسط همین آلمانیهای خوک صفت که باعث شهادت هزاران انسان بیگناه از جمله رزمندگان مظلوممان در جبهه ها شد گریبانشون رو میگرفتند و رهایش نمیکردند و وادار به پاسخگویی در دادگاه ها کرده و رسوایش میکردند و خسارات دائمی از آنها میگرفتند امروز شاهد این گستاخیهای جدید نبودیم. ولی همین صهیونیستها هشتاد سال هست که دارن ازشون خسارت میگیرند و تحقیرشون میکنن.
  • سعید IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    2 0
    روسیه سلاح هسته ای داره این جوری شاخ و شونه می کشند ، وای به حال آن موقع که نداشته باشه
  • ناشناس IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    1 0
    دولت روسیه اعلام می کند که استقلال لوهانسک و دونتسک را به رسمیت می شناسد و برای دفاع از مردم روسی تبار در مقابل دولت زلنسکی عملیات ویژه پاکسازی تسلیحات تهاجمی ناتو را انجام داده است از لحاظ قانون بین الملل روسیه این حق را دارد چون حضور تسلیحات دولت زلنسکی در ایالتهای خودمختار غیر قانونی است و دولت اوکراین وظیفه دارد به حق تعیین سرنوشت ایالتهای خودمختار از طریق انتخابات احترام بگذارد اگر اتهامات روسیه در مورد ازمایش تسلیحات بیولوژیک و ازار مردم روسی تبار ایالتهای خودمختار اثبات شود دولت زلنسکی باید به جامعه جهانی پاسخگو باشد ناتو حامی تسلیحاتی زلنسکی در مورد جنایتهای اعمال شده در حق مردم ایالتهای خودمختار است و با اتهام زنی به روسیه می خواهد از اتهامات وارد شده در مورد نقض حقوق بشره طفره برود
  • مسعود IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    0 1
    میخاستم نظر بنویسم تو که منتشر نمیکنی مینویسم خودت بخونی اوکراین خودشو بین روسیه و ناتو گرفتار دید دقیقا مثل ایران که الان خودشو بین روسیه و غرب و عرب گرفتار کرده اوکراین باید با سیاست عمل میکرد و هردوطرف رو میداشت ایران هم داره راه اوکراینو میره منتها از نوع برعکسش طولی نمیکشه جنگ ایران و اعراب یا ایرانو ترکا شروع میشه امیدوارم از این سیاست درس بگیره ایران و هردو طرف هم شرق و هم غربو داشته باشه وگرنه نظام و مملکت روبه نابودی داره میره و هر روز اوضاع بدتر میشه
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    0 1
    علیه روس کثافت اشغالگر باید از هر اسلحه ای استفاده کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس