نگرانی واشنگتن از تأثیر همکاری نظامی ایران و روسیه بر شرکای آمریکا

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد که تقویت همکاری‌های نظامی-فنی بین ایران و روسیه می‌تواند به شرکای واشنگتن در منطقه آسیب بزند.

به گزارش مشرق، بعد از انتشار مطلب ادعایی یک روزنامه آمریکایی مبنی بر تولید مشترک هواپیماهای بدون سرنشین توسط ایران و روسیه، واشنگتن از همکاری نظامی تهران و مسکو ابراز نگرانی کرد.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید شامگاه دوشنبه ضمن اشاره به نگرانی واشنگتن از خطر همکاری نظامی ایران و روسیه برای شرکای آمریکا، مدعی شد مسکو همچنان از تهران پهپاد دریافت می‌کند.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، کربی طی نشست خبری در کاخ سفید گفت که تقویت همکاری‌های نظامی-فنی بین ایران و روسیه می‌تواند به شرکای واشنگتن در منطقه آسیب بزند.

وی در این‌باره اظهار داشت: «روابط بین ایران و روسیه در حوزه دفاعی در حال گسترش و تعمیق است. آنها آشکارا اعلام می‌کنند که می‌خواهند تبادلات بیشتری با یکدیگر [در حوزه نظامی] داشته باشند».

طبق این گزارش، این مقام کاخ سفید با تکرار اتهام‌زنی‌های بی‌اساس علیه تهران و مسکو، ادعا کرد: «واشنگتن شکی ندارد که روسیه همچنان به دریافت پهپاد از ایران، برای استفاده در جنگ اوکراین، ادامه می‌دهد. به همان اندازه این نگرانی وجود دارد که روسیه ممکن است به‌دنبال راه‌هایی برای تقویت توانمندی‌های [نظامی] ایران در خاورمیانه باشد».

کربی در ادامه ادعاهای خود افزود: «این روابط رو به توسعه در حوزه دفاعی، نه تنها برای اوکراین بد است بلکه می‌تواند چیز بدی برای شرکا و دوستان ما در خاورمیانه نیز باشد، البته اگر واقعا مشخص شود که روسیه می‌تواند توانمندی‌های بیشتری به نیروهای مسلح ایران بدهد».

نشریه «وال‌استریت ژورنال» روز گذشته در گزارشی به نقل از منابعی که مدعی بود از یک کشور همسو با آمریکا هستند، نوشت که مسکو و تهران در حال همکاری برای ساخت کارخانه جدیدی در روسیه برای تولید پهپاد طراحی ایران هستند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نیز در واکنش به این گزارش با لحنی کنایه‌آمیز گفت که نمی‌داند که این روزنامه با اتکا به چه اطلاعاتی چنین خبری را منتشر کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    5 5
    کدوم ترس !!!! دلتان را به این چرندیات خوش کردین . هیچ کشوری در دنیا ذره ای از ایران ترس و واهمه ندارد دیگه کشور در پیتی مثل آذربایجان هم برای ایران شاخ شده . دنیا بدنبال منافع ملی و رفاه و آسایش مردم است ایران هم با حراج ثروت خود و بذل و بخشش به اعراب نانجیب و هزینه های مقابله با صهیونیست برای نجات جان اعراب ، مردم ستم کشیده خودش را از یاد برده
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      2 0
      چی میگی واسه خودت؟ رفاه و آسایش کاملا جنبه شخصی داره. هیچ کشور درست و حسابی وجود نداره که پول مفت به مردمش بده. هر کسی رفاه و آسایش می خواد باید بیشتر تلاش کنه دانش و کیفیت کارش رو ببره بالا.
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    2 0
    از چی بترسه ؟(:
  • رضا IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    1 0
    امریکاییها ازهمه چی می ترسن -ایران باچین-ایران با روسیه-ایران با حزب الله -ایران با کشورهای عربی-ایران با کشورهای اروپایی-ایران با کشور برزیل-همه برای امریکا ترس اورن
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    2 0
    اگر ایران ۱۶۰ جنگنده سوخو ۳۵ و ۳۴ نخره واقعا جای تاسف داره نوسازی نیروی هوایی جزو ضروریات اصلیه یک کشوره
  • انقلابی IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    1 0
    این کفار و مستکبران و ظالمان حالا حالاها از ما خواهند ترسید.
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    0 0
    تکذیب شد حاجی کجایی!
  • جواد IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    1 0
    همین که فکرشان مشغول ایران هست، یعنی ایران قدرتمند است. من به عنوان یک ایرانی به مسئولین کشورم ایمان دارم.
  • کهنه رفیق IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    0 0
    راست میگید!!! دولتمردان بخصوص نظامیان آنها شب ها از ترس خواب ندارن!
  • مهدی اسدی IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    0 0
    سلام : اگر ایران به هارت و پورت الهام خانم و دارو دسته پاسخ نمی دهد _ به بدلیل ترس و ... بلکه به این دلیل است که : اول : بیشترین قرابت ؟ دوستی ، همبستگی ملی فرهنگی ، مذهبی ، دینی و... را ما با مردم جمهوری آذربایجان داریم . دوم : حریف ایران در میدان آمریکا و اروپا و ... است نه یکی از استانهای جمهوری اسلامی ایران . سوم : مردم عزیز جمهوری آذربایجان از هم وطنان خودمان و مسلمان و شیعه و برای ملت ایران بسیار عزیز و بزرگوار هستند . در هر نزاع و درگیری این عزیزان ضربه می بینند و ایران و ایرانی به هیچ وحه حاضر نیست این عزیزان ما خطری متوجه آنها شود . چهار: و... پنج : پس کسی نگوید جمهوری آذربایجان شاخ و شونه و...
    • ح IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      0 0
      کی گفته پاسخ نمیدیم؟؟ خوبم پاسخ میدیم منتهی زمانی که یه بهانه خوب دستمون بیاد!! آمریکا هم می‌ترسه که میگه ایران و روسیه همکاری نکنن!!
  • بی نام IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    0 0
    چرا خون خودتونو بی خودی کثیف می کنید ، ايران از همان اول به دلیل منابع گسترده اش مورد توجه دولت های استعمارگر اروپایی و امریکایی بوده. به همین دلیل این کسورها سعی می کنند ایران و ایرانی را از ارزش بندازن ومنزوی کنند تا به اهداف خبیثانه ی خود دست یابند. مرگ بر همه ی استعمارگران وغارتگران عالم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس