کد خبر 1462433
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
افزاش تلفات زلزله ترکیه به ۳ هزار و ۴۱۹ نفر/ بیش از ۸ هزار نفر نجات یافتند

معاون اول رئیس جمهوری ترکیه شمار جانباختگان زلزله سحرگاه دیروز در مناطق جنوبی این کشور را سه هزار و ۴۱۹ نفر اعلام کرد و از ادامه تلاش برای نجات مصدومان زی آوار خبر داد.

به گزارش مشرق، فوآد اوکتای با حضور در مناطق زلزله زده ترکیه و در مصاحبه با خبرنگاران، شمار مجروحان این حادثه را ۲۰ هزار و ۵۳۴ نفر اعلام کرد و گفت که تاکنون بیش از ۸ هزار نفر از زیر آوار نجات یافته اند.

وی از ممنوع شدن ورود وسایل نقلیه به شهر قهرمان‌ماراش و آدی‌یامان به ‌جز ماشین آلات امدادی و حامل محموله‌های مدیریت بحران به مدت ۴۸ ساعت خبر داد و افزود: تاکنون بیش از ۳۸۰ هزار و ۵۰۰ زلزله زده همراه با تامین تغذیه رایگان آنها در خوابگاه‌های وزارت آموزش ملی و وزارت ورزش و جوانان ترکیه اسکان داده شده‌اند.

معاون اول رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به تداوم تلاش برای امداد و نجات مصدومان زیر آوار با وجود شرایط آب و هوایی سخت، سرما و بارش برف و باران بیان کرد: تاکنون ۱۲ هزار و ۱۸۱ نفر نیروی امداد و نجات به مناطق زلزله‌زده قهرمان‌ماراش، هاتای، غازی آنتپ، آدی‌یامان، عثمانیه، آدانا، کیلیس، شانلی‌اورفا، دیار بکر و مالاتیا اعزام شده است.

وی عملیات امداد و نجات در استان‌های کیلیس، شانلی‌اورفا و دیاربکر را موفقیت آمیز خواند و گفت: برای مداوای مجروحان حادثه نیز در مجموع چهار هزار و ۷۸۵ نفر مشغول خدمات هستند.

اوکتای از اعزام ۵۰۰ دستگاه چرثقیل، ۲۶ فروند بالگرد، ۶ فروند هواپیمای امدادی، ۶ فروند هواپیمای باری سی.۱۳۰ و چهار هواپیمای سوخت رسان به مناطق زلزله زده ترکیه خبر داد این تجهیزات بیشتر در مناطق زلزله زده استان های هاتای، آی‌یامان و قهرمان ماراش به عنوان کانون بحرانی زلزله به کارگیری شده است.

وی با اشاره به خسارت جدی مراکز درمانی واقع در مناطق زلزله زده جنوب ترکیه اضافه کرد: بیمارستان‌های صحرایی ارسالی از خارج و داخل ترکیه به سرعت در حال راه‌اندازی هستند و علاوه بر این، مجروحان این حادثه به طور فشرده به استان‌های دیگر اعزام می شوند.

معاون اول رئیس جمهوری ترکیه، ارسال هوایی کمک‌های ارسالی را اولویت مدیریت این بحران ذکر کرد و ادامه داد: مسیرهای جاده‌ای مناطق زلزله زده هم آسیب دیده و همین امر ارسال کمک‌‎ها را با مشکل جدی مواجه کرده است.

وی همچنین از اعزام سه هزار و ۲۹۴ نیروی امداد و نجات از ۱۴ کشور خارجی به مناطق زلزله زده ترکیه خبر داد و گفت: پیام‌هایی از ۷۰ کشور مبنی بر ارسال کمک و اعزام نیروی امدادی دریافت کرده‌ایم.

اداره حوادث غیرمترقبه ترکیه اعلام کرده که ۵۷۷۵ ساختمان فروریخته و گزارش هایی از فروریخته شدن ۱۱۳۰۲ ساختمان دریافت شده که هنوز تایید شده نیست.

زمین لرزه بزرگی به شدت ۷.۸ ریشتر در ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد روز دوشنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ بامداد دوشنبه مناطق وسیعی در جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند که در جریان آن خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارده شد.

هم اکنون تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

هلال احمر ترکیه نیز اعلام کرد که با همکاری مردمی و سازمان‌های غیردولتی، غذای گرم، آذوقه و بسته‌های غذایی در حال توزیع برای شهروندان مناطق زلزله زده است.

این نهاد، از توزیع ۳۰۰ هزار تخته پتو، ۴۱ هزار و ۵۰۴ چادر خانوادگی، چهار هزار و ۶۰۲ سرویس آشپزخانه، سه هزار و ۷۶۱ دستگاه بخاری و وسیله گرمایشی، ۷۴۷ چادر بزرگ بیش از ۱۰۰ متر مربعی در مناطق زلزله زده خبر داد.

در پی این زلزله، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه یک هفته عزای عمومی در این کشور اعلام کرد و بسیاری از کشورهای جهان در پیام‌هایی با دولت و ملت‌های ترکیه و سوریه ابراز همدردی و همبستگی کردند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • خ IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    3 6
    هر چه بیشتر بهتر
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      2 2
      چقدر وقیح هستی تو و مشرق نیوز چرا منتشر میکنه ...با دولت ترکیه مشکل داری چرا بابت مرگ مردم خوشحالی
    • ایران امروز IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      0 1
      متاسفم ب😦😦😦
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      0 0
      خ ر بهت میاد خ شعور انسانیت زیر صفر
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      0 0
      امثال تو آبرو برا کشور و حکومت نمیخوان خ یا بیشعوری یا بی وجدان تمام عیار یا پاچه خوار به هر قیمت دین هم نداری آزاده باش نامرد نباش
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      0 0
      هر کسی ذات خود را نمایان میکند .بیشتر بشناسند مردم
    • پدی ازپیج همسایه😊 IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      0 0
      وزارت اطل.... و اطلاعات س... و نیروی انتظ... و ارتش و... باید اگربالای ۱۸سالی و واقعا دیوانه نیستی،بگیرنت(پرچم ایران بالاسرته پس داخل ایرانی) با همکاری دولت ترکیه و سوریه و مصر ولبنان چندتاs300و شاهین و ولئوپارد وf14 توی مغزت بزنن بلکه سرعقل بیای.منم حمایتشون میکنم.گوساله کلی نوزاد و پیرمرد پیرزن و زن و بچه وکلی ادم بیگناه کشته شدن.واقعا حیف کلمه ی گوساله که بهت گفتم
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      0 0
      نظرت در مورد سوریه چیه
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      0 0
      مشرق عزیز من تو هنگم موندم این کاربر خ نوشته بیشتر بهتر .آخه بی انصاف تو که رحم و مروت نداری به بنده خدا.توقع داری خدادبهت رحم کنه.نمیکنه مطمئن باش.
  • یتک IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    0 0
    حداقل بیس سی هزار نفر هنگام خواب از دنیا رفتن ...عده زیادی هنوز زنده زیر آوار هستند که دسترسی بهشون سخته....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس