کد خبر 1462480
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
چین خواستار بازگرداندن لاشه بالُن ساقط شده خود شد

وزارت خارجه چین اعلام کرد که پکن از آمریکا خواسته است بقایای بالون هواشناسی خود که توسط نیروی هوایی آمریکا ساقط شد را به پکن بازگرداند.

به گزارش مشرق، در ادامه تنش میان آمریکا و چین بر سر ورود یک بالون به حریم هوایی آمریکا و ساقط کردن این بالون توسط یک جنگنده، دولت چین اعلام کرد که خواستار بازگرداندن لاشه این بالون است.

چین می‌گوید این بالون یک بالون تحقیقاتی در زمینه آب و هوایی بوده اما آمریکا آن را یک بالون جاسوسی و اطلاعاتی خوانده است.

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه اعلام کرد که پکن از آمریکا می‌خواهد که بقایای این بالون هواشناسی را به چین بازگرداند. این درخواست درحالی مطرح شده است که «جان کربی» هماهنگ کننده امور راهبردی کاخ سفید روز دوشنبه خبر داد که آمریکا قصد ندارد بقایای بالون اطلاعاتی چین را به پکن بازگرداند.

وی در سخنانی گفت: «آمریکا قصد ندارد بقایای بالون سرنگون شده را به چین بازگرداند و واشنگتن بقایای این بالون را مورد مطالعه و بررسی قرار خواهد داد تا توانایی‌های پکن را درک کند».

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: این بالون به آمریکا تعلق ندارد و به جمهوری خلق چین تعلق دارد. دولت چین به حمایت از منافع مشروع و قانونی خود ادامه خواهد داد.

وی تاکید کرد که این بالون منحصرا برای مقاصد غیرنظامی بود و هیچ تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده نداشت.

ارتش آمریکا یکشنبه (پنجم فوریه) اعلام کرد در جست‌وجوی بقایای «بالُن جاسوسی» چین است که شنبه سرنگون کرد.

ژنرال گلن وان‌هرک رئیس فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی و فرماندهی شمال آمریکا گفت نیروی دریایی در حال کار برای بازیابی بالون و محموله آن است و گارد ساحلی امنیت این عملیات را تامین می‌کند.

دولت بایدن شنبه هفته جاری دستور سرنگونی بالون چین با استفاده از یک جنگنده پیشرفته رادارگریز «اف-۲۲» را صادر کرد.

پکن اقدام آمریکا را «واکنش افراطی صریح و نقض جدی عرف بین‌المللی» توصیف کرد. وزارت خارجه چین همچنین اعلام کرد ژی فنگ معاون وزیر خارجه این کشور اعتراض رسمی خود را به سفارت آمریکا در پکن درباره استفاده واشنگتن از زور برای حمله به بالون غیرنظامی ارائه کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    1 1
    مدال افتخار بدهند آمریکا .اینا که بلد هستن به فرمانده لجن ناو وینسنس مدال دادن.این مدال نامردی مبارکش.
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    2 2
    مشکلی نیست بجای گلوبال هوک و RQ170 نگه دارن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس