کد خبر 1463251
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۸
چین: آمریکا از نظر جاسوسی مقام اول را در جهان دارد

مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن گفت که آمریکا از نظر جاسوسی و تجسس و نظارت در امور کشورهای در جهان مقام اول را دارد.

به گزارش مشرق، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به گزارش‌های منتشر شده از سوی آمریکا و ژاپن مبنی بر این که بالون مشاهده شده در آسمان آمریکا تنها یکی از ناوگان بالون های پکن در قاره‌های مختلف است، نحوه پرداختن به این موضوع از سوی آمریکا را مورد انتقاد قرار داد.

مائو گفت: در خصوص موضوع بالون، طرف چینی بارها اطلاعات خود را به اشتراک گذاشته است. ورود ناخواسته و غیرمنتظره بالون غیرنظامی چین به حریم هوایی آمریکا کاملاً اجباری و غیرقابل کنترل بوده است.

وی ادامه داد: طرف چینی بارها در ارتباط با طرف آمریکایی این موضوع را روشن کرده است، اما واشنگتن با استفاده از زور به این موضوع واکنش افراطی داشت. چین قاطعانه با این اقدامات مخالف است و از آن‌ها انتقاد می‌کند.

مائو وجود هرگونه ناوگان فرضی بالون‌های جاسوسی چین را رد کرد و منشا این شایعه را اطلاعات نادرست آمریکا دانست.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: من از وجود "ناوگان بالون ها" اطلاعی ندارم. این روایت احتمالاً بخشی از جنگ اطلاعاتی آمریکا علیه چین است. جامعه بین المللی به خوبی می‌داند چه کشوری در جایگاه اول جاسوسی، استراق سمع و نظارت قرار دارد.

مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که ورود یک بالون چینی به حریم هوایی ایالات متحده را به عنوان «نقض وقیحانه حاکمیت آمریکا» محکوم می کند.

پنج روز پس از آن که نیروی هوایی آمریکا یک بالون اطلاعاتی چین را را بر فراز اقیانوس اطلس سرنگون کرد، مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه با ۴۱۹ رای موافق به این قطعنامه رأی مثبت داد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی ادعا کرد: ارتش چین احتمالاً پشت یک برنامه جاسوسی هوایی بزرگ است که با استفاده از بالون، بیش از ۴۰ کشور در پنج قاره را هدف قرار داده است.

رسانه آمریکایی آکسیوس در گزارشی نوشت که یک مقام آمریکایی ادعا کرد که چین در گذشته بالون های نظارتی مشابه را بر فراز بیش از ۴۰ کشور در پنج قاره به پرواز درآورده است.

آکسیوس نوشت که آمریکا می گوید ناوگان بالون های چین به طور خاص برای جاسوسی استفاده می شوند و مجهز به تجهیزات پیشرفته هستند و می توانند سیگنال های ارتباطی و سایر اطلاعات حساس از اهداف در سراسر جهان را جمع آوری کنند.

مقامات آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی دوم فوریه (۱۳ بهمن ماه) اعلام کردند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی مشکوک چین بوده که برای چند روز بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده شده است.

نخستین پیامد کشف و شناسایی بالون اطلاعاتی چین بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، تعویق سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پکن بود.

یک مقام آمریکایی روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد بلینکن سفر آتی خود به چین را که برای هفته آینده برنامه ریزی شده بود، به تعویق انداخته است چرا که نمی‌خواست با سفر خود واکنش افراطی به وضعیت داشته باشد و همچنین نمی‌خواهد موضوع این بالون بر جلسات او با مقامات چینی مسلط شود.

سرانجام عصر شنبه به وقت محلی، چهارم فوریه (۱۵ بهمن ماه) ارتش آمریکا بالون چینی را که باعث افزایش تنش میان واشنگتن - پکن شده بود، با جنگنده اف ۲۲ در سواحل کارولینا سرنگون کرد.

گارد ساحلی ایالات متحده آمریکا می‌گوید منطقه امنیتی موقت در آب‌های ساحلی کارولینای جنوبی در نزدیکی محل سقوط بالون چینی ایجاد و عبور کشتی‌ها در نزدیکی این منطقه را ممنوع کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    2 0
    سلام خداقوت مرورگر اپرا راکه باز میکنیم دوباره اون آگهی کذایی ( نیاز به کارمند اطلاعاتی) موساد، خودنمایی می‌کند. درمورد این تبلیغ، در صدا و سیما اطلاع رسانی روزانه انجام دهید تا کمتر کسی به دام بیافتد. اهمیت و فوریت آن کمتر از آگهی دمپایی نیست که هر ده دقیقه یک بار نشان می‌دهند.
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    0 0
    چقدر خوشنام :)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس