پکن: بازگشت ژاپن به مسیر «نظامی‌گری» بسیار خطرناک است

وزارت دفاع چین تمایل بازگشت ژاپن به مسیر «نظامی‌گری» را «بسیار خطرناک» توصیف کرد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، وزارت دفاع چین با اشاره به اینکه «ژاپن در مساله به اصطلاح تهدیدهای خارجی، بزرگنمایی می‌کند»، تمایل توکیو برای بازگشت به مسیر نظامی‌گری را بسیار خطرناک خواند.

تان کفه‌ئی، سخنگوی وزارت دفاع چین در نشستی مطبوعاتی گفت که ژاپن باید اقداماتی که به صلح و ثبات منطقه ضربه می‌زند را متوقف کند.

ژاپن که از سال ۱۹۴۷ حق داشتن نیروهای مسلح را مطابق قانون اساسی این کشور از خود سلب کرده، پارسال از طرح پنج ساله ۳۱۵ میلیارد دلاری خود برای گسترش ارتش به منظور بازداشتن پکن از استفاده از قوه قهریه در دریای شرقی چین رونمایی کرد؛ این اقدام در بحبوحه جنگ اوکراین و تهییج احتمالی چین برای حمله به تایوان صورت گرفت. توکیو ماه گذشته نیز درباره ورود غیرقانونی بالون‌های جاسوسی چین به حریم هوایی ژاپن از سال ۲۰۱۹ تاکنون، گمانه‌زنی کرد و مدعی شد که این بالون‌ها تاکنون سه بار وارد حریم هوایی توکیو شده است.

سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: از طرف ژاپنی می‌خواهیم که با جدیت از تجربیات تاریخی درس گرفته و در لحن، ادبیاتش و رفتارش در مسائل امنیت نظامی، جانب احتیاط را رعایت کند.

این اظهارات در حالی مطرح شده که چین در نظر دارد تا بودجه دفاعی خود را در سال جاری ۷.۲درصد افزایش دهد.

در بحبوحه تشدید تنش‌ها بر سر جزیره خودمختار تایوان، ژاپن و آمریکا درباره نیات راهبردی و توسعه ارتش چین ابراز نگرانی کرده‌اند. پکن تاکید کرده که بودجه نظامی و افزایش آن برای اهداف دفاعی بوده و در مقایسه با تولید و بازده اقتصادی این کشور، درصد بسیار پایینی را به خود اختصاص داده و منتقدان این اقدام می‌خواهند با این کشور را تهدیدی برای صلح جهان جلوه دهند.

تان کفه‌ئی افزود: باید روی این موضوع تاکید کنیم که بودجه دفاعی محدود چین کاملا برای صیانت از حاکمیت ملی، امنیت و منافع توسعه‌ای و همچنین حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی تخصیص یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    2 1
    دم سامورایی ها گرم که دارن به دوران امپراطوری خودشون نزدیک میشن و ترس و وحشت رو دوباره به جان چین انداختن..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس