اسماعیلی: سال آینده تمام نیاز‌های چاپ را با کاغذ ایرانی تأمین خواهیم کرد

وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی درباره خودکفایی در کاغذ گفت: با توجه به تأمین زیرساخت‌ها در حوزه کاغذ، سال آینده همه نیازهای داخلی صنعت چاپ، نشر و مطبوعات را از کاغذ ایرانی تأمین خواهیم کرد.

به گزارش مشرق، چهلمین دوره از جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی و سی‌اُمین دوره از جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهوری اسلامی ایران، محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسؤولان، نویسندگان و پژوهشگران در تالار وحدت برگزار شد.

وزیر ارشاد: سال آینده تمام نیازهای چاپ را با کاغذ ایرانی تأمین خواهیم کرد

امسال بالغ بر ۶۰ هزار کتاب تألیفی چاپ اول در سال ۱۴۰۰ وجود داشت

حجت‌الاسلام حمید پارسانیا دبیر علمی چهلمین دوره از جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی درباره آثار رسیده به این دوره از جایزه کتاب گفت: امسال بالغ بر ۶۰ هزار کتاب تألیفی چاپ اول در سال ۱۴۰۰ وجود داشت و در نخستین غربالگری بیش از ۲ هزار اثر برگزیده شدند و داوری‌ها در ۱۵ گروه با داوری ۵۵۰ داور انجام شد. از این بین ۲۵۰ اثر در مرحله دوم برگزیده شدند که در پایان ۵۱ اثر شایسته تقدیر و ۹ اثر برگزیده شناخته شدند. سال گذشته بالغ بر ۱۲ هزار و امسال بیش از ۲۰ هزار اثر وارد داوری شدند که این نشان از فعالیت‌های خوب اعضای هیأت علمی و داوران است.

وی با اشاره به اهمیت کتاب افزود: تقدیر از کتاب، تقدیر از علم است، علم انکشاف حقیقت است که وقتی بر جان عالم وارد می‌شود، از طریق قلم او ماندگار می‌شود. هر فرهنگ را به نوع مواجهه‌ای که با علم دارد و تعریفی که از علم می‌کند،‌ می‌توان شناخت و آینده‌ای را برای آن متصور بود.

عالمان علم را در کتاب ماندگار می‌کنند

پارسانیا ابراز داشت:‌ عالمان علم را در کتاب ماندگار می‌کنند و نشر اثر است که علم را به قلمرو فرهنگ وارد می‌کند و عدالت را در حاشیه حقیقت ممکن می‌سازد، با حضور حقیقت، عدالت ممکن است. با حضور عدالت نیز رهایی از ستم، آزادگی و حریت در جامعه بشری ممکن می‌شود.

امتیاز انقلاب اسلامی این است که تمام آن فرهنگی است

در ادامه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به خدماتی که انقلاب اسلامی در این ۴۴ سال کرده است، بیان داشت: امتیاز انقلاب اسلامی این است که تمام آن فرهنگی است. اگر ریشه انقلاب‌های دیگر را در اقتصاد و اجتماعی جستجو کنیم، ریشه انقلاب اسلامی، فرهنگی است. رهبران این انقلاب اهل قلم و نویسنده هستند. امام خمینی (ره) در سنین جوانی کتاب‌های خوبی نوشته که امروز و برای قرون آینده چراغ راه نسل‌ها است.

همه جا کتاب و کتاب‌خوانی مسئله مهم مردم ایران است

وی ادامه داد: جریان‌های اصلی حوزه کتاب در بخش‌های مقاومت، دفاع مقدس، انقلاب اسلامی مرهون تشویق‌ها و پیگیری‌های شخص رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است، امروز در بسیاری از بخش‌ها در حوزه کتاب در منطقه و دنیا رتبه ممتازی را داریم، در سال منجر به این جشنواره بیش از ۶۲ هزار کتاب چاپ اول منتشر شده است که با چاپ دوم و سوم به بیش از ۱۱۰ هزار اثر می‌رسد.

اسماعیلی اظهار داشت: در حوزه کتابخانه‌های عمومی ما بیش از چهار هزار کتابخانه داریم که مهم‌ترین شبکه فرهنگی کشور هستند، من در دورترین روستاها جریان حاضر فرهنگی را متعلق به حوزه کتابخانه‌ها دیدم. کشور ما به واسطه این مشی و سلوکی که حاصل انقلاب اسلامی و پیگیری‌های رهبران آن است به این ویژگی ممتاز آراسته شده است. همه جا کتاب و کتاب‌خوانی مسأله مهم مردم ایران است.

ما در حوزه کتاب درخشش هایی را می‌بینیم

وی با بیان اینکه به پویش‌ها توجه‌ خوبی از سوی مخاطبان می‌شود، گفت: در پویش کتابخوانی امام رضا (ع) نیز یک میلیون نفر شرکت کردند و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز پویشی دارد که چند ۱۰۰ هزار نفر در آن شرکت کرده‌اند. ما در حوزه کتاب درخشش هایی را می‌بینیم. ما در دولت مردمی این را وظیفه خود می‌دانیم که تسهیل‌گری و حمایت از زیرساخت‌ها را در دستور کار داشته باشیم.

کاغذ مرغوب ایرانی نصف قیمت خارجی را دارد

وزیر ارشاد درباره خودکفایی در کاغذ اظهار داشت: در حوزه تأمین زیرساخت‌ها در حوزه کاغذ اتفاق مهمی رخ داده است،‌ با دستور رئیس جمهور و پیگیری‌های معاون اول نزدیک به ۷۰ درصد کتاب‌های درسی سال آینده آموزش و پرورش را با کاغذ ایرانی چاپ خواهیم کرد که قرارداد آن بسته شده است. علاوه بر آن ماهی، هزار تن کاغذ نیز در اختیار وزارت ارشاد قرارمی‌گیرد و در حال حاضر کاغذ مرغوب ایرانی نصف قیمت خارجی را دارد.

سال آینده تمام نیازهای چاپ را با کاغذ ایرانی تأمین خواهیم کرد

وی با اشاره به راه‌اندازی مجموعه‌های جدید تولید کاغذ در کشور افزود:‌ با راه‌اندازی این مجموعه‌ها در کشور، ما سال آینده همه نیازهای داخلی صنعت چاپ، نشر و مطبوعات را از کاغذ ایرانی تأمین خواهیم کرد.

وزیر ارشاد: سال آینده تمام نیازهای چاپ را با کاغذ ایرانی تأمین خواهیم کرد

اسامی برگزیدگان جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال

در پایان نیز از برگزیدگان جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال تقدیر شد که اسامی‌شان به شرح زیر است:

۱ ـ اثر «موسوعه ابی‌طالب (ع)»، تألیف گروه مؤلفان، تصحیح گروه محققان، مجمع الامام الحسین علیه‌السلام العلمی للتحقیق تراث اهل البیت (ع) ـ انتشارات عطار

۲ ـ اثر «فرهنگ زبان پهلوی » تألیف یدالله منصوری ـ دانشگاه شهید بهشتی

۳ ـ اثر «ریاضیات تصادفی» تألیف عین‌الله پاشا ـ انتشارات دانشگاه خوارزمی

۴ ـ اثر «سازمان سیاسی بهائیت» تألیف حمیدرضا اسماعیلی ـ انتشارات مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی

۵ ـ اثر «کتاب مرجع مراقبت‌های ویژه» تألیف کیوان گوهری‌مقدم و امیر واحدیان عظیمی ـ انتشارات آناطب

۶ ـ اثر «خزندگان ایران» تألیف هادی فهیمی، ناهید احمدی ویراستاران علمی: باربد صفایی‌مهر و هانیه غفاری ـ شرکت انتشارات فنی ایران، کتاب‌های نردبان

۷ ـ اثر «قرن‌های بی‌زمان» تألیف مهدی محبتی ـ انتشارات هرمس

۸ ـ اثر «بارداری و زایمان» تألیف گروهی از مؤلفان، سرویراستار: معصومه سیمبر، ویراستاران: سهیلا نظرپور، سیما نظرپور و فرزانه رشیدی فکاری ـ انتشارات جامعه‌نگر

۹ ـ اثر «موسوعه العلامه الشیخ‌ التسخیری» تدوین و تحقیق: المعهد العالی للدراسات ‌التقریبیه، التابع للمجمع ‌العالمی للتقریب بین ‌المذاهب ‌الاسلامی، حمید شهریاری ـ انتشارات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

۱۰ ـ اثر «ابن‌سینا، شفاء، منطق، ایساغوجی» تصحیح جدید، ترجمه به انگلیسی و شرح کتاب مدخل شفای ابن‌سینا، تصحیح و ترجمه سیلویا دی وینچنزو، برلین، بوستون ـ انتشارات والتر دی گرویتر، ۲۰۲۱

۱۱ ـ اثر «جامعه مسلمانان تفلیس» تألیف نانی گئلوانی ـ انتشارات دانشگاه دولتی تفلیس

۱۲ـ اثر «کوش‌نامه:نقش ادبیات در بازسازی حافظه ملی» تألیف لیو یینگ‌جون ـ انتشارات جونگ شی، ۲۰۲۱

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سربدار IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    0 0
    وزیر محترم ارشاد در مورد تولید لباسهای نامتوازن (لباسهای پاره و...)تدبیری بیاندیشد اگر در حیطه مسئولیت اش هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس