کد خبر 1463234
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶

درمان قطعی کمردرد تنها توسط متخصص درد انجام می‌گیرد. کمردرد و گردن درد از مشکلات شایعی است که بسیاری از افراد با این عارضه دست و پنجه نرم می‌کنند. در قدم اول برای درمان این عارضه‌ها، باید علت آن از سوی متخصص درد شناسایی شود تا بهترین راهکارهای درمانی غیرجراحی را برای شما در نظر بگیرند.

قطعا برای همه ما پیش آمده است که در این نواحی احساس درد داشته باشیم؛ اما در اغلب مواقع مشکل جدی عامل ایجاد چنین دردهایی نیست و طی مدت کوتاهی نیز برطرف می‌شود.

در بیشتر مواقع درد در نواحی گردن و کمر طی 2 تا 6 هفته برطرف می‌شود و در دسته دردهای حاد در نظر گرفته می‌شود. گاهی بدون نیاز به مراجعه به پزشک می‌توانید به روش‌های خانگی مشکل خود را برطرف کنید و نیازی به مراجعه به پزشک نخواهید داشت.

با این حال اگر درد با روش‌های خانگی بهبود پیدا نکرد، حتما برای بررسی و درمان نیاز به مراجعه به متخصص درد دکتر محمد حسین دلشاد، دارید. در ادامه دلایل مهمی‌ که منجر به درد در ناحیه کمر و گردن می‌شود را ذکر خواهیم کرد.

با دلایل مهم گردن درد و کمردرد آشنا شوید

آشنایی با دلایل رایج کمردرد

تغییراتی که در آناتومی ستون فقرات ایجاد می‌شود، در ایجاد کمردرد نقش مهمی دارد. شایع‌ترین عامل ایجاد درد، دیسک ستون فقرات است. دیسک ساختاری محکم و فیبری دارد و بین مهره‌های کمر قرار گرفته است. مشکلات مرتبط با دیسک:

فتق دیسک کمر

فتق دیسک زمانی رخ می‌دهد که قسمت داخلی دیسک که حالت نرم و ژل مانندی دارد به بیرون نشت پیدا کند. به دنبال آن، عضلات، مفاصل یا ریشه‌های عصبی مجاور تحریک می‌شوند.

فتق دیسک معمولا درد شدید یا درد تیر کشنده در پشت پاها ایجاد می‌کند.

بیماری دژنراتیو دیسک کمر

ساییدگی دیسک‌های ستون فقرات منجر به کمردرد مزمن شده و به عنوان بیماری دیسک دژنراتیو کمر شناخته می‌شود. چنین وضعیتی معمولا منجر به کمردرد مزمن؛ اما با شدت کم و متناوب برای چند روز یا چند هفته می‌شود.

سایر علل شایع کمردرد مزمن ناشی از مشکلات مفاصل و مهره‌های کمر است:

آرتروز

استئوآرتریت ستون فقرات شامل ساییدگی و پارگی مفاصل فاست است که منجر به اصطکاک بیش از حد هنگام چرخش یا خمیدگی ستون فقرات می‌شود.

چنین اصطکاکی منجر به خارهای استخوانی می‌شود که ریشه اعصاب را تحت فشار قرار می‌دهد و در نهایت باعث ایجاد درد سیاتیک خواهد شد.

علائم دیگر شامل سفتی و حساسیت در اطراف مفصل است. استئوآرتریت در افراد بالای 60 سال شایع‌تر است.

اختلال در عملکرد مفصل ساکروایلیاک

مفصل ساکروایلیاک، استخوان‌های لگن را به استخوان خاجی، استخوانی مثلثی شکل در پایه ستون فقرات متصل می‌کند. زمانی که مفصل ساکروایلیاک حرکت زیاد یا بسیار کمی داشته باشد، منجر به درد لگن و کمر می‌شود.

اسپوندیلولیستزیس

این وضعیت در ستون فقرات زمانی رخ می‌دهد که یکی از مهره‌ها روی مهره‌های زیر آن به جلو می‌لغزد و دیسک و مفاصل ستون فقرات را تحت فشار قرار می‌دهد.

چنین لغزشی ناشی از شکستگی در پشت مهره است. کمردرد، سفتی و پا درد، بی‌حسی یا ضعف از علائم شایع اسپوندیلولیستزیس است.

تنگی کانال نخاعی

باریک شدن کانال نخاعی به دلیل خار استخوانی، فتق دیسک یا عامل تحریک کننده دیگر منجر به پادرد می‌شود و به عنوان درد سیاتیک می‌شناسند.

علاوه بر این در برخی کمردرد نیز رخ می‌دهد؛ اما به شدت پا درد احساس نمی‌شود. تنگی کانال نخاعی در بزرگسالان بالای 60 سال بسیار شایع‌تر است.

با دلایل مهم گردن درد و کمردرد آشنا شوید
سبک زندگی افراد یکی از مهم‌ترین مواردی است که احتمال کمردرد را افزایش می‌دهد. افرادی که دچار کمردرد می‌شوند، فعالیت‌هایی را بیشتر انجام می‌دهند که فشار زیادی به ستون فقرات وارد می‌کند.

به طور مثال بلند کردن اجسام سنگین، ایستادن یا نشستن طی طولانی مدت و ضربه ناگهانی در ایجاد آن نقش بسیار مهمی دارد. مصرف سیگار، سن بالا و چاقی از عوامل خطرساز دیگری در ایجاد کمردرد است.

بررسی دلایل مهم گردن درد

این مورد نیز مانند کمردرد معمولا خود به خود برطرف می‌شود و نیازی به مراجعه پزشک نیست. علائم ناشی از این عارضه طی مدت 2 تا 6 هفته طول می‌کشد. در صورتی که موفق به درمان به روش‌های خانگی نشده‌اید، توصیه ما مراجعه به پزشک ماهر فوق تخصص درد است.

شایع‌ترین دلیلی که برای گردن درد وجود دارد، کشیدگی عضلات است که طی این حالت عضلات بیش از حد کشیده شده و پاره می‌شود.

کشیدگی عضلات گردن معمولا به دلیل وضعیت بدنی نامناسب یا حالتی نامناسب هنگام خوابیدن است. بیشتر آسیب‌هایی که به ناحیه گردن وارد می‌شود، طی مدت کوتاهی خود به خود بهبود پیدا می‌کنند.

به طور کلی بیشتر کشیدگی‌های عضلات گردن با استفاده از گرما یا سرما درمانی، مصرف داروی بدون نسخه و انجام حرکات کششی بهبود می‌یابد.

در ادامه شما را با رایج‌ترین مواردی که در ابتلا به گردن درد نقش دارد، آشنا خواهیم کرد:

آرتروز گردن

استئوآرتریت در ستون فقرات گردن باعث اصطکاک بیش از حد مفاصل فاست گردن می‌شود که درد و سفتی را به همراه خواهد داشت.

علاوه بر این، استئوآرتریت گردن باعث ایجاد خارهای استخوانی می‌شود که در نهایت سردرد در پایه جمجمه و درد ریشه عصبی در شانه‌ها، بازوها یا دست‌ها را به همراه دارد.

دیسک دژنراتیو گردن

ساییدگی دیسک ستون فقرات گردنی از دیگر دلایل شایع گردن درد مزمن است. معمولا ساییدگی دیسک گردن درد شدیدی را به همراه دارد.

فتق دیسک گردن

اگر دیسکی در ستون فقرات گردن بیرون زده باشد یا از دیسک به بیرون نشت کند، باعث التهاب و تحریک مفاصل، ماهیچه‌ها یا ریشه‌های عصبی اطراف می‌شود.

معمولا فتق دیسک گردن باعث درد عصبی در شانه، بازوها و همچنین درد خفیف تا متوسط و سفتی در گردن می‌شود.

با دلایل مهم گردن درد و کمردرد آشنا شوید

تنگی کانال نخاعی گردن

منظور از تنگی کانال نخاعی گردن، باریک شدن فضایی است که ریشه‌های عصبی از مهره‌ها خارج می‌شوند و ممکن است ناشی از خارهای استخوانی آرتروز یا فتق دیسک باشد.

چنین وضعیتی معمولا منجر به درد، ضعف و بی حسی در شانه یا بازو و درد در ناحیه گردن می‌شود.

تنگی کانال نخاعی گردن همراه با میوپاتی

باریک شدن فضای کانال نخاعی در گردن منجر به علائم عصبی در بدن به نام میوپاتی می‌شود. علائم میوپاتی معمولا شامل کاهش مهارت‌های حرکتی، مشکل در راه رفتن بدون عصا یا واکر، بی‌حسی، ضعف و درد شدید در شانه‌ها، بازوها یا دست‌ها می‌شود.

یکی از عوامل خطرساز مهم در ایجاد گردن درد، وضعیت بدنی نامناسب مانند خمیده شدن یا نگاه کردن به صفحه گوشی برای مدت طولانی است.

علاوه بر این گردن درد و سفتی ممکن است ناشی از حالت نامناسب گردن در طول خواب، بلند کردن سر در کارهای سخت و حرکاتی باشد که فشار مکرری بر عضلات و مفاصل گردن وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید: مرکز درمان درد


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس