کد خبر 1463338
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
‌

سکوت اصلاح‌طلبان بعد از بیانیه میرحسین موسوی درباره «برگزاری همه‌پرسی و عبور از قانون اساسی»، این سوال را ایجاد کرده که آنها در میدان سیاست روز کجا ایستاده‌اند و نسبت به نظام چه موضعی دارند.

به گزارش مشرق، موسوی که روزگاری با داعیه اعتقاد به چارچوب‌های انقلاب و تعهد به قانون اساسی در میدان رقابت برای ریاست‌جمهوری نظام حاکم حاضر شده بود، بعد از سال‌ها چشیدن طعم ناکامی، از چارچوب‌ها عبور کرده و خواستار گذار از قانون اساسی جمهوری اسلامی شده است. او ابتدای هفته‌ای که گذشت (شنبه ۱۵ بهمن ماه) در بیانیه‌ای با پیشنهاد تدوین پیش‌نویس قانون اساسی جدید، تشکیل مجلس مؤسسان و سر آخر همه‌پرسی، علناً خواستار عبور از نظام سیاسی فعلی مستقر بر ایران شده است.

او در این بیانیه، ضمن زیر پا گذاشتن جریان سیاسی متبوعش یعنی «اصلاحات»، یأس خود از بازگشت به عرصه سیاست را به ناامیدی کل جامعه تعمیم می‌دهد و می‌گوید: «جامعه ایرانی جامعه ایران از اصلاح در چارچوب ساختار موجود مأیوس شده است و اجرای بدون تنزل قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان شعاری که اصلاح‌طلبان در ۱۳ سال گذشته آن را سر می‌دادند، دیگر کارساز نیست!»

نکته مهم آن است که این بیانیه خواستار «همه‌پرسی آزاد» شده است، یک همه‌پرسی که مورد تأیید مردم ایران باشد، اما نکته جالب آنجاست که کسی چنین خواسته‌ای را مطرح می‌کند که در آخرین نوبت رأی‌گیری رسمی، که خود آن را به رسمیت شناخته و در آن شرکت کرده بود، انتخاب قاطبه مردم را نادیده گرفت و با ادعایی واهی، نظام را با چالش‌های متعددی مواجه کرد.

کسی که ناقض قانون بوده و مشروعیت فعالیت سیاسی او سال‌هاست به واسطه کارنامه‌ای غیرحرفه‌ای زیر سوال رفته، فاقد صلاحیت لازم برای اظهار نظر استموسوی در حالی برگزاری یک همه‌پرسی سالم را ضروری دانسته که گویی هیچ‌کس به خاطر ندارد او پس از آنکه نتوانست سال ۸۸ شکست را بپذیرد، نه تنها سلامت انتخابات را زیر سوال برد بلکه امنیت کشور را به خطر انداخت و رقابت شخصی و جناحی خود را به یک بحران ملی تبدیل کرد.

در حقیقت کسی امروز برای تغییر قانون اساسی نسخه می‌پیچد که خود بزرگترین ناقض قانون اساسی در دوران پس از انقلاب است. آنچنانکه سال ۸۸ با عدم تمکین به قانون، در پی آن بود که با ایجاد آشوب خیابانی، خود را به نظام و مردمی که او را انتخاب نکرده بودند، تحمیل کند.

بنا بر ابتدائیات سیاست، به نظر می‌رسد کسی که ناقض قانون است و مشروعیت فعالیت سیاسی او سال‌هاست به واسطه کارنامه‌ای غیرحرفه‌ای زیر سوال رفته، فاقد صلاحیت لازم برای اظهار نظر درباره تغییر قانون و چگونگی پیمودن چنین مسیری را نزد مردم و نظام باشد.

در انتظار موضع‌گیری اصلاح‌طلبان

بعد از این بیانیه و با اظهارات تند موسوی نسبت به جریان اصلاحات و ناکارآمد خواندن آن، انتظار می‌رفت چهره‌ها و فعالان این جبهه در دفاع از شأنیت خود برآیند و درباره ادعاهای سرکرده حوادث امنیتی سال ۸۸ واکنش نشان دهند، آن را محکوم و اعلام برائت کنند و یا به هر طریق دیگر پایبندی خود را به نظامی که در آن فعالیت سیاسی داشته و دارند، اثبات کنند.

«مصطفی هاشمی‌طبا» فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به این بیانیه ضمن مخالفت با میرحسین موسوی، گفت: «صد در صد معتقدم اگر همین قانون اساسی را به صورت کامل اجرا کنیم و به آن معتقد باشیم بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود.»

وی در مثالی می‌گوید: «درباره موضوع ولایت فقیه که در قانون اساسی آمده است؛ برخی می‌گویند اختیاراتی که در قانون اساسی ولایت فقیه آمده است حداقلی است و میزان واقعی اختیارات الی ماشاالله است. برخی هم اصلاً آن را قبول ندارند. باید به هر دوی اینها گفت شما قانون را قبول ندارید. آنچه که در قانون آمده همان ملاک است.»

دفاع یک اصلاح‌طلب دیگر از میرحسین موسوی مبنی بر عبور از ناظم و ادامه سکوت سایرین، به تدریج حیات و پایبندی این جریان را زیر سوال می‌برداما در شرایطی که چشم و گوش‌ها منتظر دیدن و شنیدن خبری پرطمطراق بودند که بگوید اصلاحات با زدن دست ردی بر سینه بانی بر هم زدن امنیت ملی در اواخر دهه هشتاد، نشان داده که بر باورهای فکری خود استوار است و مسیر اصلاح را ادامه می‌دهد، «ابوالفضل قدیانی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب از سایر هم‌جریانی‌های خود خواست به موسوی «تأسی کرده و عبور خود را از نظام جمهوری اسلامی اعلام کنند»!

قدیانی در یادداشتی که در این باره نوشته، بر ادعای میرحسین صحه می‌گذارد و اینگونه به اصلاحات پشت پا می‌زند: «اکثریت قاطع آنان (اصلاح‌طلبان) به درستی به این نتیجه رسیده‌اند که این نظام غیرقابل اصلاح است.» دفاع یک اصلاح‌طلب دیگر از میرحسین موسوی مبنی بر عبور از ناظم و ادامه سکوت سایرین، به تدریج حیات و پایبندی این جریان را زیر سوال می‌برد.

یا رومی روم؛ یا زنگی زنگ!

در مجموع می‌توان گفت بیانیه میرحسین، عبور رسمی و علنی او از نظام جمهوری اسلامی و مصداق بارز زیر پا گذاشتن چارچوب‌های انقلاب است؛ چراکه به نظر می‌رسد موسوی شخصاً نمی‌خواهد که دیگر با هیچ عنوانی و زیر سایه هیچ اما و اگری در دایره انقلاب بماند.

انتظار می‌رود جریان اصلاحات به صورت یکپارچه و در حرکتی دسته‌جمعی اعلام کند که با عبور از نظام مخالف است و با چنین نگاهی همراهی نخواهد کرددر چنین شرایطی، بستر فعالیت‌های سیاسی می‌طلبد که افراد متبوع به یک حزب، در صورت زیر سوال رفتن شأن و منزلت خود و به چالش کشیده شدن نظام حاکمیتی که تحت لوای آن فعالیت می‌کنند، در بیانیه مشترکی اعلام برائت کنند و به دفاع از جایگاه‌شان برآیند؛ اما در مدت این یک هفته واکنش رسمی و منسجمی به گوش نرسیده است. سکوت سنگین اصلاح‌طلبان در قبال ساختارشکنی موسوی، با ادعای قبلی ایشان مبنی بر «اصلاح‌طلبی با لحاظ چارچوب‌ها» در تضاد آشکار قرار دارد.

عالم سیاست در این شرایط انتظار دارد جریان اصلاحات به صورت یکپارچه و در حرکتی دسته‌جمعی اعلام کند که با عبور از نظام مخالف است و با چنین نگاهی همراهی نخواهد کرد، هرچند اگر کسی این حرف را زده باشد که برای این جریان هزینه‌های بسیاری را در سال‌های متمادی به همراه داشته است، هرچند اگر به قیمت دست رد اصلاح‌طلبان به سینه میرحسین موسوی باشد.

با همه اینها، به نظر می‌رسد سکوت کسانی که خود را چهره سیاسی و فعال حزبی می‌دانند، در این باره جایز نیست و زمان آن رسیده که این افراد، برای خود و جامعه تعیین تکلیف کنند که در میدان سیاست امروز کشور کجا ایستاده‌اند و نسبت به نظام جمهوری اسلامی چه موضعی دارند!؟

دفاع محافظه‌کارانه خاتمی

البته بعد از انتشار گسترده بیانیه موسوی، «سید محمد خاتمی» رئیس دولت اصلاحات بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن تلویحاً به اظهارات میرحسین، با ادبیاتی کنایه‌آمیز اینگونه واکنش نشان داد: «می‌توان سیاهه بلندی از پیشنهادهای اصلاحی را ارائه داد و با توجه به شرایط و مقتضیات، آنها را اولویت بندی و زمان بندی کرد. اصلاحاتی که منوط به تغییر و اصلاح قانون اساسی نیست بلکه با بازگشت به همین قانون اساسی این همه اصلاحات میسر است.»

هرچند خاتمی با موضع‌گیری محافظه‌کارانه، مخالفت خود را با تغییر قانون اساسی و عبور از نظام اعلام کرد؛ اما در ادبیاتی ملایم‌تر، اصلاحات ادعایی خود را اینگونه مسدود ارزیابی کرد که به زعم او این رویکرد، به «صخره ستبر بن‌بست» برخورد کرده استمی‌توان گفت خاتمی بعد از سال‌ها به نوعی راه خود را موسوی جدا کرد. او با تاکید بر اینکه «تلاش‌ها برای براندازی ناممکن است»، به گروهی که همه‌چیز را سیاه و وحشتناک جلوه می‌دهد و مشکل اصلی را خود نظام و راه‌حل را براندازی می‌دانند اشاره کرد و گفت: «هرچند اعتراض‌ها نسبت به نابسامانی‌ها در حوزه‌های مختلف قابل درک است ولی با اندک تأملی مشخص می‌شود به لحاظ توازن قوا و امکانات و توانی که حکومت دارد براندازی (مکانیکی) آن ممکن نیست و شعار براندازی بهانه بیشتر پدید می‌آورد برای ایجاد تنگناها و محدودیت‌های فضای آزاد و افزوده شدن آسیب‌های فراوان بر آسیب‌های پیشین.»

او در این بیانیه که می‌توان گفت جوابیه‌ای به میرحسین موسوی بود با اشاره به اینکه نیازی به تغییر قانون اساسی نداریم هشدار داد: «حاصل کار جز آشفتگی، هرج و مرج و جنگ داخلی و خون و خرابی و آسیب دیدن بیشتر کشور و افزوده شدن بر رنج‌های تاب سوز ملت نخواهد بود و ایران عزیز به سرنوشتی بدتر از آنچه در بسیاری از کشورها پیش آمده است دچار خواهد کرد.»

هرچند خاتمی با این موضع‌گیری محافظه‌کارانه، مخالفت خود را با تغییر قانون اساسی و عبور از نظام اعلام کرد؛ اما در ادبیاتی ملایم‌تر، اصلاحات ادعایی خود را اینگونه مسدود ارزیابی کرد که به زعم او این رویکرد، به «صخره ستبر بن‌بست» برخورد کرده است. او در بیانه خود در حالی به دنبال القای حس ناامیدی و انسداد در کشور است که در مدت اخیر، نسبت به نشانه‌های امیدبخش نظیر رویکرد صبورانه دستگاه قضا در قبال ناآرامی‌ها و عفو گسترده رهبر انقلاب هیچ واکنشی نداشته است.

گویی خاتمی و سایر چهره‌های این جریان، تنها آن دسته از اصلاحات را به رسمیت می‌شناسند که توسط خود «اصلاح‌طلبان» صورت گرفته باشد؛ به این معنا که هر اقدامی حتی اگر در مسیر اصلاح و بهبود باشد، اقدام درست و کارآمدی نیست، مگر آنکه به دست خودشان صورت بگیرد و برای آنها «فعل اصلاح کردن» فاقد اهمیت بوده و «یک فاعل اصلاح‌طلب بودن» است که اهمیت دارد!

در نهایت، صدور چنین بیانیه‌ای از سوی موسوی در ایام‌الله دهه فجر، در شرایطی که به تازگی ناآرامی‌ها در کشور از تب و تاب افتاده و رهبر انقلاب نیز با عفو گسترده همه جامعه را به آغوش جمهوری اسلامی دعوت کرده‌اند، عناد کسی که روزگاری خود را «پیرو خط امام» به حساب می‌آورد، بار دیگر به اثبات می‌رساند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    5 0
    این چیزا فایده نداره بایدسامانه وادرس سامانه شفافیت رای ودارایی وحقوق مسئولین ومبارزه باچندشغلی ودپوی پولی وخلق تورم بانکها رابامالیات پلکانی برای خدمت به ملت انجام دهید
  • فری IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    0 0
    بسمه‌تعالی اصلاح‌طلبان اصلا و تا کنون در هیچ برهه‌ای به مقاومت نایستاده‌اند و اکنون هم در برابر دنیای استکبار تا کمر خم شده‌اند.
  • علی افصحی IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    0 0
    به دلایلی که جضرت زهرا علیها سلام و نیز امام علی علیه السلام فرموده اند اصلاح طلبان نمی توانند جایی در میدان سیاست داشته باشند آن ها در میدان «غوغا و آشوب»همه فن حریفند فقط! حضرت زهرا در خطبه فدکیه می فرماید«و جعل طاعتنا نظاما للملة و امامتنا امانا من الفرقة همان مضمونی که امیرالمومنین در نهج البلاغه می فرماید که « اطاعت از ائمه دین داری را شکل و شمایل مطلوب می دهد و تحت ولایت ائمة بودن جمع را از تفرقة و جدایی نجات می دهد». این همه بی ریختی و بد ترکیبی و پر آبله بودن چهره اصلاح طلبان فاسد منافق برای آن است که «بی رأس »یعنی بدون قوه عاقله اند «هرکی به هرکی »است. هفتاد و ملت جمع شده اند و همه هم داعیه اصلاح طلبی دارند و هم مدعی پیشتازی از سازمان منافقین گرفته تا گوگوش و حتی جاسوس معدوم اکبری!جاسوس کیان تاجبخش ، خاتمی ، موسوی و...گروهک شبیه این جریان در تاریخ اسلام توابین اند و خوارج !که بی سر بودند و بی قوه عاقله و همگی تباه و یک جا نابود شدند جز ده نفری که به فرموده امام علی از خوارج توانستند فرار کنند!موجودیت اصلاح طلبان با حرکت های سینوسی و حاد فقط در انتحار جمعی و فردی است که پایان می یابدچرا که جریانی اند که «علیه امامت و ولایت خروج» کرده اند. موسوی بیانیه خروج از نظام می دهد، خاتمی قانون اساسی را کافی اما در بن بست !می بیند. قدیانی علیه قانون اساسی می شود ، هاشمی طبا از ولایت فقیه در حد قانون اساسی سخن می راند، خاتمی ، موسوی، خوئینی ها ، علوی تبار ، عباس عبدی ، جلایی پور و... همه با فتنه گران اراذل همراهی کرده ، خاتمی به براندازی غیر مکانیکی!گرایش می یابدیابدو... به قول معروف اصلاح طلبی جنگل مولاست از هر جانوری در آن یافت می شود و تنها اشترکشان «قمه کشی علیه ولی فقیه خردمند امام خامنه‌ای »است . همان طور که توابین با امام حسین همراهی نکردند و به همان گونه که خوارج علیه امامت امیرالمومنین شمشیر کشیدند و هر دو کوچه بازکن «قاسطین»شدند و درنهایت هلاک! چنان که اصلاح طلبان با شورش علیه ولی فقیه «امید اسرائیل غاصب و شیطان بزرگ آمریکا »شدند.در نگاه به ضدانقلاب فراری می ببینیم که همه اصلاح طلبان فراری چگونه خدمتگزار شیطان بزرگ شده اند از رجبعلی مزروعی گرفته تا رمضانپور سعودی اینترنشنال تا سازگارا، تقی رحمانی، علیجانی ، و...اصلاح طلبان داخل همه در کنار فتنه ها فتنه گران.
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    0 0
    اصلاح طلب ها با وعده اینترنت به راحتی اب خوردن در تمام انتخابات آینده رای می آورند. چه بسیار کسانی که از اصلاح طلب ها متنفر هستند ولی برای اینترنت به آنها رای بدهند. متاسفانه
    • مجتبی IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      0 0
      فکر کن تایید صلاحیت بشن
  • SE ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    2 1
    آقا اصلا لعنت به اصلاح طلب ها ! ولی خداوکیلی شما به ما بگید، اون قشری که به زعم خیلی ها کسر قابل توجهی از جمعیت کشور هستند و با شالوده فکری و انحصارطلبی همه جانبه شماها مشکل دارند و همزمان خط قرمزشون منافع ملی ایران و تمامیت ارضی ایران هست واقعا چیکار باید بکنند ؟ چجوری نماینده داشته باشند ؟؟
    • رمضانعلی محمدیان IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      0 0
      بسم الله. اولا" همه جای دنیا منافع ملی تابع ایدئولوژی حکومت مستقر بوده که گروه مدعی اصلاح طلبی مشکل مبنائی با اسلام ناب داشته دارد و با این دست فرمان خواهد داشت تمام همت انان در القاء ناتوانی دین اسلام در مدیریت جامعه خلاصه میشود و حمایتی هم بکنند از قانون مداری در ایهام میکنند در باب تمامیت ارضی گروهی که کوموله و دمکرات را مردم خداجو معرفی و با راهکار امثال سوروس و هزینه سعودی وحمایت امریکا دنبال انقلاب رنگی اغتشاش بوده و مانند آسفالت همواره به کف خیابان متصل است این عشاق آسفالت ایران و دشمن آسفالت لندن و مخالف با برخورد با داعش موافق حمله به طالبان که از اقتصاد جز رانت و منفعت طلبی وزندگی اشرافی و از فرهنگ جز ولنگاری و أباحه گرائی نقشه راهی ندارد و تمام توان مدیریتی او سپردن همه امور حتی آب خوردن به دشمنان تابلو دار کشور با دیپلماسی التماسی خلاصه میشود و در عرصه امنیتی شده مهد جاسوسان و موید واگویه کننده نعل به نعل مواضع غرب صهیونی که کلمه مخالف با صهیونیست را در قاموس لغاتش ندارد که جرات نمیکند حتی ملایم بگوید اسرائیل نه غلط که اشتباه کرده ما را سربازان خود نامیده که در جنگ با ج.ا.ا هستیم این حرام خوران اشرافی از نفوذ منافقانه در ساختار قدرت با رفتار پوپولیستی و مواضع رادیکال در مقابل حق و تسامح و تساهل با باطل این شومن های مستظهر به فیک نیوزهای اینترنتی خود جای ایستادن خود را معرفی کرده : ستون پنجم دشمن
    • IR ۰۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      0 0
      بدی کار این آیت که اصلاح طلبان دغدغه دین ندارند و تمامیت عرضی هم برایشان مهم نیست . بلکه دنبال تمامیت ارزی هستند.
  • IR ۰۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    0 0
    بکشیم بیرون از اصلاح طلبان، بگین با سه قوه یکدستی که در اختیارتان بود در این دو سال چه کردید؟
  • IR ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    0 0
    اسلاح طلبان از دستبوسی غرب گذشته و پابوس شده اند. و به آنه باید گفت : از دست بوس روبه پا بوس کرده ای، خاکت به سر ترقی معکوس کرده ای! .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس