کد خبر 1463931
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
وضعیت شهر آدیامانِ ترکیه، شش روز پس از زلزله+ فیلم

رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویری از وضعیت شهر زلزله‌زده در جنوب‌شرقی ترکیه، منتشر کردند.

به گزارش مشرق، خبرگزاری اسپوتنیک تصاویری از شهر آدیامان در جنوب‌شرقی ترکیه منتشر کرده که نشان می‌دهد میزان تخریب این شهر در زلزله اخیر گسترده بوده و با گذشت ۶ روز از این حادثه عملیات آواربرداری همچنان ادامه دارد.

بر اساس آمار رسمی دولت ترکیه، بر اثر زلزله دوشنبه گذشته، ۱۹۳۹ ساختمان در شهر آدیامان در جنوب‌شرقی ترکیه تخریب شده و تاکنون مرگ ۳۱۰۵ نیز در این شهر ثبت شده و با ادامه آواربردای، افزایش این آمار همچنان وجود دارد.

بنا بر آخرین آماری که «فواد اوکتای»، معاون رئیس‌جمهور ترکیه امروز یکشنبه منتشر کرده تاکنون ۲۴ هزار و ۶۱۷ نفر در زلزله دوشنبه گذشته جان باخته‌اند.

در پی وقوع زلزله ۷.۷ ریشتری در مناطق جنوبی ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور دستور اعلام وضعیت اضطراری در ۱۰ استان را صادر کرد که از چهارشنبه گذشته اجرایی شده. استان‌های «آدانا، آدیامان، دیاربکر، غازیانتپ، قهرمان مرعش، کیلیس، مالاتیا، عثمانیه، هاتای و سانلیورفا» ۱۰ استانی هستند که در آنها اعلام وضعیت اضطراری شده است.

اعلام وضعیت اضطراری در منطقه‌ای موجب افزایش اختیارات مقامات محلی و نهادهای مجری قانون می‌شود و دولت نیز می‌تواند برای پیشبرد بهتر امور، اجرای برخی قوانین در این مناطق را تعلیق و یا قوانین جدید وضع کند.

بامداد دوشنبه زمین‌لرزه بزرگی مناطق جنوبی ترکیه و شمال سوریه را به شدت لرزاند. خبرگزاری فرانسه به نقل از مؤسسه لرزه‌نگاری آمریکا شدت این زمین لرزه را ۷.۹ ریشتر و در جنوب ترکیه اعلام کرده است.

اما مدیریت اضطراری و بلایای طبیعی ترکیه تائید کرد که زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۴ ریشتر منطقه پازاردیک کوهرامانماراش در جنوب ترکیه را لرزاند. این سازمان ترکیه‌ای در بیانیه‌ای دوم خود اعلام کرد بزرگی این زمین‌لرزه ۷.۷ ریشتر بوده است.

هم‌زمان خبرنگار المیادین هم اعلام کرد که ساکنان استان‌های لاذقیه، حلب و حمص، تا دمشق در سوریه شدت این زمین لرزه بزرگ را احساس کردند. گفته شده در ساعات بامدادی، تعداد زیادی از ساکنان دمشق و استان‌های لاذقیه، حلب و حمص از ترس ترک خوردگی یا ریزش به خیابان‌ها ریختند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    2 8
    مردم ترکیه به اعتقاد من اگر به داعش کمک نکرده بودند در سوریه به این زلزله دچار نمیشدند و شاید با تلفات کمتر . باور کنید بد کنی بد میبینی
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
      7 2
      اعتقاد و تفکر تو همون اعتقادی داعشی هست...لازم نیست در مورد زلزله و ترکیه نظر بدی
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
      4 1
      نزندین این حرف های الکی و جاهلانه رو پس فردا برای ما هم ممکنه زلزله بیاد و نیازمند دیگران باشیم اگر امثال شما در ترکیه و باکو هی حرف های نیش دار بزنند و ما رو مسخره کنند آیا درسته ؟‌ البته اونها این کارها رو میکنند ولی ما باید شخصیت و گفتار و کردارمان نشانگر تمدن عالی شیعی و ایرانیمان باشد نه شیعه ارمنی ها و آذربایجانی ها درگیر دشمنی های و خوی حیوانی و نفرت بشویم .
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
      1 0
      بدترازداعش،پان ترکهای وحشی هستند.
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    1 4
    مردم ترکیه به اعتقاد من اگر به داعش کمک نکرده بودند در سوریه به این زلزله دچار نمیشدند و شاید با تلفات کمتر . باور کنید بد کنی بد میبینی
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    1 1
    واقعا حرفتون خنده داره پنج هزار سوری کشته شدند طرف نوشته تزکیه بع خاطر ظلم به سوریه گرفتار زلزله شد ...سوریه پس چرا این همه کشته داد
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    0 0
    زلزله از بلایای طبیعی ست ولی میشه حداقل درس عبرت بگیریم اینهمه همدیگر رو بابت مال و مقام تمسخر نکنیم حریص نباشیم و به جان هم نیفتیم. البته که با زلزله زدگان همدردی می کنیم ولی کلاه خودمان رو هم قاضی کنیم: زلزله همه جا ممکن است بیاید پس پیمانکاران و بساز بفروش ها خدا رو در نظر بگیرند اینهمه حرص ساختمان سازی و دزدی از بیت المال و مردم رو نداشته باشند و به معماری های اصیل مقاوم برگردند.... امثال اردوغان به جای تفکر امپراطوری عثمانی و تمسخر ایران و جعل تاریخ و تهدید حمله به ایران به فکر مردم خودشان باشند. بله، مستند سوریه پرونده بحران رو ببینید همین اردوغان رو مردمان مظلوم سوریه نفرین می کردند که به داعش کمک کرد تجهیزات کارخانه های حلب رو دزدید منابع بسیاری از سوریه غارت کرد آنهم به کمک معارضان سوری طرفدار ترکیه تا اقتصاد خودش را قوی کند...و ..... بله، مردمان ادلب در سوریه و چند تا از مناطق زلزله زده همان داعشی ها هستند که هنوز هم همانند و دست از دشمنی برنمی دارند... تعصب همه رو کور کرده هر کسی به نفع خود می خواهد واقعیات پشت پرده رو ماست مالی کند.... ایران اگر در سوریه می جنگید به دعوت دولت سوریه بوده نه برای چپاول اموالشان کما اینکه خود سوری ها همیشه از ایران تشکر می کنند.... وقتی زلزله می آید خشک و تر و خوب و بد و داعشی و غیر داعشی با هم می سوزند تنها چیزی که می توان نتیجه گرفت این است که برای جاه طلبی و تعصبات خود حریص نباشیم یکدیگر را برتر نبینیم و نژادپرست نباشیم. چرا کتمان کنیم وقتی اردوغان با علیف تاریخ ایران رو جعل می کنند تکفیری آموزش می دهند تا برای حمله به ایران آنهم برای اهداف نوکری اسراییل و پان ترکیسم اقدام کنند... این زلزله ناراحت کننده است اما درس های عبرت زیادی دارد هر که بخواهد چشم بینا داشته باشد می تواند و هر که نخواهد ...... زلزله تهران هم اگر بیاید باز تقصیر خودمان است ما هم کمبودهای بسیاری داریم و عدالت طلبی از تک تک ما انسان ها شروع می شود همگی فقط و فقط باید به خدا برگردیم و دست از تمسخر دین و یا پنبه سر بریدن هایمان یا پان ترکیسم و فارس پان و عربیسم برداریم چه ما چه مسئولین ما.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس