1

برای چند ماهی است براندازان بیشتر از همیشه مدعی حقوق زنان شده‌اند و آشوب‌های امسال را کلاً بر محور حقوق زنان پیش بردند؛ بهانه اصلی هم مرگ یک دختر بود؛ دخترها را نمادهای تجمعات و آشوب‌های خود کردند!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

روزنامه‌های امروز یکشنبه ۲۳ بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که جشن انقلاب زیر پرچم میهن، ارسال پیام‌های جدید از سوی آمریکا برای ایران، امدادرسانی به زلرله در سوریه و ترکیخ و همچنین پایان جشنواره فیلم فجر در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

روز گذشته مردم ایران اسلامی با حضور حماسی و گسترده خود چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفتند، در شهر تهران رئیس‌جمهور در سخنرانی خود از ارائه بسته گشایشی جدیدی خبر داد که در ادامه فرمان پدرانه و حکیمانه رهبری فرزانه انقلاب اسلامی بود، ااعلام خبر جدید از سوی رئیسی مورد توجه بسیاری از روزنامه‌ها قرار گرفته است.

روزنامه سازندگی ارگان خبری حزب کارگزاران درباره سخنان رئیسی از تیتر بسته گشایش استفاده کرده و نوشته است:

دهه فجر امسال از یک نظر متفاوت با همیشه بود، عفو گسترده پیش از ۲۲ بهمن و سخنرانی آقای رئیسی در مراسم سالگرد انقلاب درباره ایجاد تسهیلات بی‌سابقه برای بازگشت و طبعا رفت‌وآمد همه ایرانیان خارج از کشور به میهن و موافقت مقام رهبری با رفع محدودیت حتی برای آن دسته از کسانی که پرونده‌های اتهامی یا محکومیتی داشته‌اند و در کنار این، حذف اقدامات انجام‌شده علیه چهره‌های فرهنگی، ورزشی، رسانه‌ای، دانشجویی و طبعا استادان و وکلا و آموزگاران را نیز شامل خواهد شد. بدون تردید این اقدام مبارکی است، و ما پیشتر هم در جریان عفو قضایی هم نوشتیم؛ که این مقدمه‌ای لازم است و باید با اقدامات بعدی تکمیل شود و کم‌کم در مسیری وارد شویم که به یک وحدت عمومی نسبی دست پیدا کنیم؛ وحدتی که همگان تصویری از خود و آرمان‌های خود را در ساختار قدرت ببینند و با آن همدلی کنند و به آینده امیدوار شوند.

 اصلاح‌طلبان رادیکال بسته گشایشی رئیسی را رد کردند!/ چرا ترانه قدیمی شروین علیه خواهرانش وایرال نشد؟

روزنامه هم‌میهن نیز در شماره امروز خود تیتر روزنامه سازندگی را تکرار کرده و در سرمقاله یک مانیفست عجیب منتشر کرده و می‌نویسد:

اولین نکته این است که باید روشن کنیم، چرا و طی چه فرآیندی به این نقطه رسیده‌ایم؟ باید آن فرآیندها معکوس شوند. تا هنگامی که منابع و سرچشمه‌های این نارضایتی‌ها خشک نشود، مسئله‌ به‌صورت ریشه‌ای حل نخواهد شد. بنابراین لازم است که مجموعه‌ای از اقدامات لازم برای ایجاد امید به آینده شکل گیرد. شاید بتوان گفت که رکن اولیه هر اقدامی، بازسازی نهاد رسانه و انتقال مرجعیت رسانه‌ای به داخل کشور است. تا هنگامی که اقدام موثری برای این تغییر اساسی صورت نگیرد و مرجعیت رسانه‌ای در خارج از کشور یا در فضای غیررسمی باشد، تغییری اساسی رخ نخواهد داد. این کار مستلزم آزادی رسانه در گفت‌وگو، گزارش تحقیقی، انتشار خبر، نقد و بررسی، سرگرمی، آموزش و به‌طور کلی نوسازی ساختار و اهداف رسانه‌ای در ایران است. رسانه را باید از میدان جنگ روایت‌ها خارج کرد و به عرصه بازتاب و کشف حقیقت وارد نمود. برای اینکه چنین رسانه‌هایی در ایران شکل بگیرد، نیازمند امنیت قضایی کافی هستیم که قوانین مناسب آن گرچه کم است، ولی همین حدی هم که وجود دارد، در عمل رعایت نمی‌شود.

در ادامه این یادداشت آمده است:

این اپوزیسیون‌سازی در خارج محصول انتقال مرجعیت رسانه‌ای به خارج از کشور است. باید عرصه سیاست برای همه باز شود. نگاه امنیتی تبدیل به نگاه سیاسی و اجتماعی و فرهنگی شود. استقلال حوزه‌ها از جمله حوزه اقتصادی به‌رسمیت شناخته شود. کارآفرینان و تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران از وجود امنیت اقتصادی اطمینان خاطر پیدا کنند و خود را مصون از تغییرات روزانه سیاست‌ها و دخالت دولت احساس کنند. طی کردن این مسیر شاید در نگاه اول سخت بیاید، ولی چاره‌ای جز پیمودن آن نیست، باید همراهی و همگامی همه را در این مسیر جلب کرد و این شدنی است. هر مسیری با مشکلات خودش همراه است، ولی هیچ مسیر توسعه و پیشرفتی بدون مشکلات وجود ندارد، باید اراده قاطع به عبور از مشکلات را داشت، تذبذب و فقدان اعتماد به نفس در پیمودن این مسیر زیان‌بار است.

 اصلاح‌طلبان رادیکال بسته گشایشی رئیسی را رد کردند!/ چرا ترانه قدیمی شروین علیه خواهرانش وایرال نشد؟

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان ملی که مواضعی نزدیک به خانواده هاشمی دارد نیز نگاه مثبت به ماجرای عفو داشته و نوشته است:

مسلما عفو نشانه توجه حاکمیت به قاعده رافت و اغماض و گذشت نسبت به مردم است که می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد. البته ما معتقدیم که به نوعی باید اعمال رافت در مراحل دادرسی و تعقیب متهمان به ویژه در مواردی که چالش‌ها و مشکلات مربوط به مسائل اقتصادی هم هست باید مورد عمل قرار بگیرد. قطعا این عفو عمومی توسط قانون و عفو خصوصی توسط رهبری می‌تواند در جامعه اثرات مثبت زیادی داشته باشد. به هر حال از تحمیل هزینه به حاکمیت و دولت کاسته خواهد شد. در ضمن از اثرگذاری تبعات منفی زندان بر اساس و خانواده آنها جلوگیری به عمل خواهد آورد و به نوعی نشان دهنده بستر اولیه برای برقراری یک گفتمان و وفاقی خواهد بود که البته در ادامه آن باید در سطح گفت‌وگوی ملی با شنیدن صدای افراد معترض و آنانی که با نگاه مثبت در تعقیب بهبود اوضاع هستند و به منافع ملی هم توجه دارند قطعا نتیجه این گفتمان می‌تواند بسترساز انجام اقداماتی باشد که این اقدامات خود یک عامل پیشگیری و جلوگیری از التهاب اجتماعی خواهد بود.

 اصلاح‌طلبان رادیکال بسته گشایشی رئیسی را رد کردند!/ چرا ترانه قدیمی شروین علیه خواهرانش وایرال نشد؟

روزنامه اعتماد ارگان تبلیغاتی حزب اعتماد ملی در گزارش اصلی خود بسته گشایشی رئیسی را مورد توجه قرار داده و می‌نویسد:

فرمان عفو اقدامی نیکو و درخور بود. وعده‌ای هم که امروز رییسی در مورد بخشودگی دانشجویان محروم شده از تحصیل و رفع محدودیت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور و بعضی چیزهای دیگر داد اگر اجرا شود خوب است. اما اگر می‌خواهید این اقدامات بر نگاه مردم اثر بگذارد و بر کاهش شکاف‌ها و نارضایتی‌ها اثر مثبت بگذارد برای این اقدامات و تکمیل آنها: بر مشمولان عفو و مردم منت نگذارید. کسانی را که مشمول عفو شده‌اند و دیگر معترضان را فریب‌خورده و مانند اینها خطاب نکنید. کسانی مانند مهدی محمودیان، مصطفی‌ تاجزاده، سعید مدنی، الناز و الهه محمدی، نیلوفر حامدی و... را نیز آزاد کنید. آزادی چنین افرادی شاخص مهمی در ارزیابی اهداف عفو است. موجبات اعتراضات را آن‌گونه که واقعا بوده است پیدا کنید، نه آن‌گونه که دوست دارید. به سخنگویانی که اغلب با قهر و خشم و گاه اهانت با مردم حرف می‌زنند تفهیم کنید که این شیوه را کنار بگذارند و اخلاق و قانون را در سخن رعایت کنند و تولید کینه نکنند!

 اصلاح‌طلبان رادیکال بسته گشایشی رئیسی را رد کردند!/ چرا ترانه قدیمی شروین علیه خواهرانش وایرال نشد؟

روزنامه مردم‌سالاری ارگان حزبی ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان نیز دست رد به سخنان رئیسی زده و با ادبیاتی کینه‌جویانه در گزارشی با عنوان چندان خبری از «خبر مهم» رئیسی نبود! نوشته است:

امسال یک روز قبل از برگزاری مراسم سعی شد توجه افکار عمومی بیش از پیش به سخنان سید ابراهیم رئیسی در این مراسم جلب شود. از جمله اینکه رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در این باره در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: امروز در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، رئیس جمهور در امتداد تدابیر حکیمانه و رأفت پدرانه رهبر عالیقدر انقلاب، در سخنرانی خود در میدان آزادی مطالب قابل توجهی را اعلام خواهند کرد. این خبر البته منحصر به این توئیت نبود و از یک روز قبل درباره اهمیت سخنان رئیسی و اعلام خبری مهم و تصمیمات راهگشای سیاسی و اجتماعی در فضای مجازی تبلیغ می‌شد.

در ادامه این گزارش آمده است:

اما آنچه بعد از سخنرانی وی به عنوان «خبر مهم» از قبل وعده داده شده، از سوی این رسانه‌ها برجسته شد، این بود که رئیسی با اشاره به حوادث امسال خطاب به مردم گفت: کسانی که در این اغتشاشات فریب دشمن را خوردند، بدانند آغوش ملت برای پذیرش آنها باز است؛ با نگاه پدرانه و حکیمانه رهبری فرزانه انقلاب اسلامی با و بخششی که ایشان فرمودند امروز آغوش ملت باز است و ما در دولت همین نگاه را نگاه پدرانه که رهبری فرمودند را امتدادش را در دولت و دستگاه‌های اداری دنبال خواهیم کرد.

 اصلاح‌طلبان رادیکال بسته گشایشی رئیسی را رد کردند!/ چرا ترانه قدیمی شروین علیه خواهرانش وایرال نشد؟

از فحوای گزارشات و یادداشت‌های منتشر شده در روزنامه‌های اصلاح‌طلب این‌گونه می‌توان استنباط کرد که هیچ کدام از جریان‌های وابسته به این گروه سیاسی راضی به عفو برخی فریب‌خوردگان اغتشاشات اخیر نیستند! زیرا نرمال سازی اجتماعی از نگاه این جریان باعث مرگ سیاسی آن‌ها شده و نان این جماعت همواره در آشوب است. به عنوان مثال روزنامه همدلی بدون آنکه‌ یک کلمه درباره حضور میلیونی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن بنویسد با سانسور این موضوع با لحنی طلبکار لیستی از مجرمان امنیتی را روی کاغذ نوشته و اعلام کرده است این افراد هنوز در زندان هستند، مسئولان این روزنامه حتی به خود زحمت نداده‌اند اخبار روزانه سیاسی را چک کنند تا حداقل متوجه شوند که بخشی مهمی از افرادی که نامشان قید شده در روزهای اخیر از زندان آزاد شده‌اند!

 اصلاح‌طلبان رادیکال بسته گشایشی رئیسی را رد کردند!/ چرا ترانه قدیمی شروین علیه خواهرانش وایرال نشد؟

شروین قبلاً علیه خواهرانش!

روزنامه جوان در ستون اخبار ویژه خود درباره حواشی این روزهای یک خواننده نوشته است:

برای چند ماهی است براندازان بیشتر از همیشه مدعی حقوق زنان شده‌اند و آشوب‌های امسال را کلاً بر محور حقوق زنان پیش بردند؛ بهانه اصلی هم مرگ یک دختر بود؛ دخترها را نمادهای تجمعات و آشوب‌های خود کردند و «زن» را یکی از کلمات شعار خود گذاشتند. با این حال، حقوق زن پوششی برای خواسته‌های براندازانه آن‌ها بود. دلایل و قرائن بسیاری وجود دارد و گاه به گاه عیان می‌شود که از قضا نشان می‌دهد بسیاری از این مدعیان حقوق زن، مواضع زن‌ستیزانه‌ای داشته‌اند و به مصلحت جنبش «زن، زندگی، آزادی» آن را پنهان می‌کنند.
از جمله در ماه‌های اخیر، شروین حاجی‌پور که با ترانه «برای...» و به دلیل تبلیغ و وایرال ترانه‌اش از سوی جریان رسانه‌ای غرب شهرت یافت، توئیت‌هایی زن‌ستیزانه در گذشته داشته است. او که در تکه‌ای از ترانه‌اش می‌خواند: «برای خواهرم، خواهرت، خواهرامون...» گویا فراموش کرده ابتدا توهین‌های جنسیتی گذشته نسبت به زنان را حذف کند.

 اصلاح‌طلبان رادیکال بسته گشایشی رئیسی را رد کردند!/ چرا ترانه قدیمی شروین علیه خواهرانش وایرال نشد؟

در ادامه این خبر آمده است:

او در توئیتی با نگاه مبتذل جنسیتی نسبت به یک بازیگر زن نوشته: «هر بار بهاره رهنما نقش یک سلیطه... بازی می‌کرد با خودم می‌گفتم چقدر بازیگر خوبیه، ولی اخیراً فهمیدم اصلاً نقش بازی نمی‌کرده»! یا در توئیتی دیگر نوشته: «از یه دختره پرسیدن چند سالته نگفتن "چند میخوره" و مرد»
این جوان اخیراً جایزه تغییر اجتماعی را برای خواندن «برای خواهرامون» در جشنواره غربی گرمی دریافت کرد. این جایزه برای اولین بار است که به این جشنواره اضافه شده و یکی از جوایز حاشیه بخش اصلی جشنواره است. با این حال، جایزه گرفتن برای تغییر اجتماعی، الزاماً نشان‌دهنده یک تغییر مثبت نیست و ممکن است فرد همچنان در ناخودآگاهش یک زن‌ستیز باشد. او در تکه‌ای از ترانه‌اش می‌گوید «برای تغییر مغزهای پوسیده»، شاید متوجه نیست که تغییر را باید از مغز خودش آغاز کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    34 7
    شروین عددی نبود. همین صدا و سیما گندش کرد و باید مدیون صدا و سیما انقلاب اسلامی باشد ولی متاسفانه با حرکات اخیرش ازش بدم اومد. پناه بر خدا
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
      1 1
      صدا سیما
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
      4 2
      افساد طلبان مخالف عفو محکومان هستن زیرا دیگه نمی توانند عوامفریبی کنند و از آب گل الود ماهیگیری بکنند.
    • تک تیرانداز DE ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
      12 3
      وایرال نشد چون رسانه های اسما ارزشی عرضه کار خبری ندارن.
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    28 3
    اونا فقط هرچیزی که براشون منفعت داره و بر ضد انقلاب منتهی به ظهور امام زمانه وایرال میکنند. خدا خوب میداند انها چه مار هفت خطی هستن
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    1 2
    البته علیف که کرد کرمانج از اب درومد. علیف اولین ارباب ترکها
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    3 2
    اگر شیعیان ایران از اینترنت اخراج شوند آنگاه مسیحیت تبشیری و نیز بهاییان و وهابی ها راحت تر میتوانند تبلیغات کنند بخصوص از طریق کانالهای ماهواره
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    5 2
    داعش از روی دست این جماعت افراطی افسادطلب مشق میکرد
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    2 1
    همه دعواها از اول‌ تاریخ‌بر‌سر‌ سرورمان‌ علی ع بوده است و حالا که یک امپراطوری بنام‌علی ع تشکیل شده، ۴۴سال است که همه شیاطین به جنگ‌ایران امده اند. پس ای همه کفر و ای همه فاشیسم به سمت مادرمان ایران هجوم بیاورید تا تک تک شما را زیر خاک کنیم.
  • علی IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    4 1
    برادران کج فهم اطلاعات چی ! اگر دولت رییسی ، یک نشان لیاقت خوشگل به میرحسین موسوی بدهد ، رضایت می دهید ؟! تاج زاده که ام الفتنه است ، چگونه آزاد شود !؟!
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    1 1
    جای غلط بودن ربطی به عاقبت واعتقاد وانگیزه حرکتی فکری منجی مدارانه زیادنداره نرفتن پیش فاسداوظالمین عالم شرطه ولی نه الزامی لایق برچسب خوری وای کاش بجای دعواهای اصلاح طلب واصولگراباشفافیت ازافسادطلبان نجومی بگیرفاسدرانتی باشفافیت مقابله تانابودیشون میکردیم
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    1 1
    کیلویی بفروشی گرمی می گیری!
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
    2 1
    وایرال: پر بیننده از واژه های بیگانه استفاده نکنیم.
  • ایرانی وا داده بیکار IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    10 0
    آقای رییسی ؛! عفو تعدادی از هم وطنان معترض که توسط رهبر فرزانه انقلاب و با رأفت اسلامی صورت گرفت . این مسئله با تمام اهمیتش به کنار ؛ وقتی که دو روز قبل از سخنرانی تان در روز ۲۲ بهمن ؛ خطاب به ملت ایران وعده یک خبر مهم را دادید ؛ ملت انتظار فرج و گشایش در روند زندگی و امرار معاش شان از شما داشتند . انتظار داشتند که از مهار تورم و گرانی کمر شکن و لحظه به لحظه بازار از زبان شما بشنوند . همچنین پایان بخشی بر فساد نهادینه و گسترش یافته در سیستم بانک داری واداری و نهاد های اجرایی و بعضا قضایی کشور را از صحبت های شما متصور بودند !!! . این بخشش و عفو که از طرف مقام معظم رهبری شامل حال برخی از هم وطنان ما گشته چه دخل و تصرفی برای دولت شما داشته که به عنوان یک دستاورد مهم آن را به حساب آوریم ؟!؟. به جای این حرف ها و شعار های پوپولیستی بهتر نیست که توان تام خود را برای بهبود وضعیت مردم به کار گیرید .تا پاسخی و پالس مثبتی باشد که از طرف دولت مردان و مدیران و سران نظام ؛ برای مردمی که ۴۴ سال آزگار هست که به پای نظام از هست و نیست شان ساقط گشته و لحظه ای از حمایت و پشتیبانی از این نظام دست نکشیده اند محسوب گردد ؟!؟! تا ادای دینی باشد برای مدیران و سران دولتی و نظام در برابر مردمی که حمایت همه جانبه از نظام را وظیفه و بر ذمه خود دانسته و تمام قد در برابر دشمنان و معاندین این نظام به سرکردگی رژیم آمریکا ایستاده و بابت این ایستادگی هزینه های سنگینی را متحمل گشته اند.؟!؟!
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    2 0
    این انتقادات امثال جوان و فارس نیوز از اشخاص، باعث محبوبتر شدن اونها میشه. میگن لقمان ادب را از بی ادبان آموخت. بازم دم مشرق نیوز خودمون گرم.
  • IR ۰۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    5 22
    شروین بدجوری آتیشتون زده انگاری
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    2 2
    غربی ها هر کسی ضد کشورش سیاه نمایی بکنه رو ارج میزارن اما اگه کسی ضدشون بگه جرمه یعنی اگه بگی برای زباله گردای امریکا برای سیاه پوستای زیر دست و پا برای کودک افغانی برای شرکتهای وال استریت برای بمبهای اتمی برای هزینه نگهداری اسلحه برای تغییرات در کشورهای دیگه برای دوشیدن اعراب خاورمیانه
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    20 0
    سال ۹۶ ملاقات با تتلو باعث حملات شدید و آسیب به وجهه شما شد. چقدر اون زمان در دفاع و توجیه کار شما با این و اون بحث کردیم. اما الان بنظرم زنگ خطری بود که با بی توجهی ازش گذشتیم. آیا به این فکر کرده اید که برای ورود چه نوع فرهنگ و چه نوع پول و سرمایه ای به داخل کشور چراغ سبز نشون میدید؟ چه خاصیتی در سیاست و بخصوص در ریاست جمهوری وجود داره که انقلابیون رو از دم لیبرال‌مسلک می‌ کنه؟
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    17 2
    جناب آقای رئیسی اساساً مگر شما دولتتان با سلبریتی های هتاک برخوردی داشته که ما خبر نداشتیم. برادر بزرگوار مردم انقلابی به جنابعالی رای داده اند و شما پیوسته در حال رضایت اقلیت شبه روشنفکر هتاک و ضد انقلاب نمک نشناس هستید. حیف که جناب مشرق سانسور میکند والا حرفای تند تری در مورد شما و وزرای صورتی شما مینوشتم. تکلیفمان در انتخابات ۱۴۰۴ با شما مشخص شد و مشخص شد که اشتباه کردیم دو دوره به شما رای دادیم.
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
    0 2
    مشرق جوش نزن عزیزم تا چه زاید سحر....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس