مشاهده «قوی فریادکش» برای نخستین بار در خراسان رضوی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: برای نخستین بار در خراسان رضوی، پنج قطعه قوی فریادکش در شهرستان رشتخوار مشاهده شد.

به گزارش مشرق، مهدی اله‌پور اظهار کرد: برای اولین بار، پنج قطعه «قوی فریادکش» در شهرستان رشتخوار مشاهده شد.

وی ادامه داد: محیط‌بانان و نیروهای حفاظت محیط زیست رشتخوار در پایش پرندگان آبزی و کنار آبزی برای نخستین بار در استان و در سد شهید یعقوبی این شهرستان، پنج قطعه قوی فریادکش با نام علمی (Cygnus cygnus) را مشاهده و حضورشان را مستند کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: قوی فریادکش که در مناطق نزدیک به قطب شمال در سه قاره آسیا، اروپا و آمریکای شمالی زندگی و تخم‌گذاری می‌کند، گونه‌ای قو است، که در نیم‌کره شمالی زندگی می‌کند و همانندی زیادی به قوی گنگ و کوچک دارد، اما جثه‌اش از قوی کوچک، بزرگ‌تر و نوک آن بیشتر به رنگ زرد است.

وی گفت: طول بدن قوی فریاد کش بین ۱۴۵ تا ۱۶۰ سانتی‌متر است و طول بال‌های باز شده آن به ۲۱۸ تا ۲۴۳ سانتی‌متر می‌رسد و پاهای این قو نیز به رنگ سیاه است.

اله‌پور با بیان این‌که قوی فریادکش گردنی کشیده همراه با بال زدن‌های منظم و آرام دارد و در این هنگام صدای خاصی تولید می‌کند، خاطرنشان کرد: این پرنده که در فهرست پرندگان حمایت شده ایران و دارای ارزش حفاظتی است، بسته به شرایط آب و هوایی در زمستان‌ها در شرایط بسیار متغیر به نواحی جنوبی دریای خزر مهاجرت می‌کند.

وی گفت: این گونه، گستره وسیعی از انواع زیستگاه‌های تالابی شامل دریاچه‌های وسیع و کم عمق با نیزارهای حاشیه‌ای، باتلاق‌ها، رودخانه‌های بزرگ و سواحل دریاها را به عنوان زیستگاه انتخاب می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه قو فریاد کش به آب‌هایی تا عمق حداکثر یک متر با بستری پوشیده از گیاهان نیازمند است گفت: زمستان‌ها بیشتر در اراضی پست ساحلی، دشت‌های سیلابی و حتی کشتزارها به سر می‌برد و در خارج از دوره جوجه‌آوری پرنده‌ای اجتماعی است و در دسته‌های بزرگ دیده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس