قلم‌هایی از جنس ریحانه - کراپ‌شده

مهناز فتاحی، نویسنده کتاب فرنگیس گفت: انتظار داریم که کتابهای که مورد استقبال واقع شده‌اند بیشتر از پیش دیده بشوند. متاسفانه نمی‌دانم چرا فیلم کتاب من تا امروز ساخته نشده است؟!

به گزارش مشرق، نشست «قلم‌هایی از جنس ریحانه» با هدف تجلیل از بانوان نویسنده کتاب‌های تقریظ شده از سوی رهبر معظم انقلاب در مجتمع شهید رسول‌زاده با حضور رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، جمعی از نویسندگان و اصحاب رسانه برگزار شد.

هاشمی معاون فرهنگی بنیاد شهید در این نشست با اشاره به اینکه رسالت اصلی ما توسعه فرهنگ ایثار و شهادت است، گفت: یکی از برنامه‌های ما توسعه کتاب است. دو کارویژه را برای ارتقای وضعیت کتاب و نشر تعریف کردیم؛ کارویژه اول: ارتقای وضعیت کمی و کیفی کتابهاست. امروز باید با تلاش زیاد از جهت کمّی و کیفی به حد مطلوبی برسیم. باید وضعیت مهندسی کتاب ما ارتقا یابد.

چرا فیلم کتاب من را نمی‌سازند؟

وی افزود: کارویژه دوم، ایجاد بسته حمایتی از ناشران و نویسندگان حوزه ایثار است؛ به‌زودی در آینده از این طرح رونمایی می‌شود. در این راستا جلسه تقدیر و تشکر از بانوان نویسندگان داشتیم و امروز در خدمت ۱۵ تن از بانوان نویسنده هستیم.

هاشمی با اعلام حمایت از حوزه نشر ایثار گفت: ما اکنون در بنیاد شهید محتاج اقدامات نویسندگان حوزه ایثار هستیم و از این اقدامات حمایت می‌کنیم.

مهناز فتاحی، نویسنده کتاب فرنگیس در این نشست گفت:‌ من از کودکی نون و القلم و مایسطرون را خوانده‌ام و به آن اعتقاد داشته‌ام. از دست‌اندرکاران بنیاد شهید تشکر می‌کنم. پروازم از کرمانشاه کنسل شد و در برف و بوران به سختی خودم را به تهران رساندم و جلوه‌ای از دفاع مقدس را دیدم.

وی افزود:‌ در اسداباد که گردنه بسته بود، زنی من را به خانه‌اش برد و به خوبی در اتاق کوچکش از من پذیرایی کرد. صبح امروز هم با سختی به اسدآباد رسیدو اما روزهای دفاع مقدس را برای من تداعی شد. فرهنگ دفاع مقدس به ما کمک می‌کند که سختی‌ها را بهتر تحمل کنیم و خوشحالم که سختی‌های این مسیر من را از روزمرگی‌ها رها کرد.

این نویسنده ادامه داد: من خودم از خانواده بنیاد شهید هستم. پدرم در پاسگاه مرزی بود و چهار سال جنگید تا به تازگی به عنوان جانباز شناخته شد. من اولین نوشته‌ام را وقتی نوشتم که پدرم جانباز شده بود و احساس کردم باید بنویسم.

فتاحی خاطرنشان کرد: نویسندگان همین دفاع را در زندگی‌شان ادامه می‌دهند و ما تازه شبها که بقیه می‌خوابند بیدار می‌مانیم و تا نیمه‌های شب می‌نویسیم و البته نباید به کارهای دیگرمان هم خللی وارد شود. وقتی توجه و نشر خوب آثارمان را می‌بینیم، دلگرم می‌شویم. این جلسه برای من اهمیت دارد.

وی ادامه داد: من دلم برای برخی کتاب‌هایم می‌سوزد که چرا به فراموشی سپرده شده. وقتی خدمت حضرت آقا رسیدم گفتم خوشحالم که شما رهبر کتابخوانی هستید و ما را به کارمان دلگرم می‌کنید. انتظار داریم که کتابهای که مورد استقبال واقع شده‌اند بیشتر از پیش دیده بشوند. متاسفانه نمی‌دانم چرا فیلم کتاب من تا امروز ساخته نشده است؟!

خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز در این نشست گفت: حرکت زینبی، ادامه دهنده مسیر حسینی است. انتقال حماسه ها ، کمتر از خود حماسه ها نیست و نویسندگان، مشغول چنین کار مهمی هستند.

قاضی‌زاده هاشمی در این نشست با اشاره به اینکه نویسندگان حوزه ایثار و دفاع مقدس خدمتگزاران واقعی شهدا هستند، گفت: بزرگ‌ترین انتظار شهدا ادامه دادن راهشان است؛ این به معنای تداوم مکتب فکری‌شان است.

وی افزود: آنچه باید بدانیم، چرایی حرکت شهدا است. آن بزرگواران چرا حاضر شدند عزیزترین عنصر وجودی‌شان که جانشان است، فدا کنند؟ چرا خانواده آنها با این شهدا همراهی کردند؟ نسل زیادی از جوانان امروز ما که انقلاب اسلامی و جنگ را درک نکردند، با نوشته‌های شما با فرهنگ دفاع مقدس آشنا شدند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه متأسفانه تعداد فیلمی که توانستیم در حوزه دفاع مقدس بسازیم، کم است، گفت: در حوزه کتاب و نیز مستندنگاری‌هایی که در این باره انجام شد به توفیقاتی رسیدیم. از توفیقات جمهوری اسلامی بود که بانوان ما احساس مسئولیت کردند و وارد عرصه کتاب و نشر دفاع مقدس شدند.

وی افزود: ما روحیه و سبک زندگی شهیدپروری را حتماً باید به جامعه نشان دهیم. روایت، فقط روایت شخص شهید نیست بلکه او مسیری را طی کرده که به این قله رسیده است. زنان نویسنده زیادی در دنیا داریم؛ آنها در فضایی که الگو و مکتب فکری و فلسفی خودبافته خود را به انسان‌ها انتقال می دهند، ما باید انتقال‌دهنده مکتب پاک شهدا باشیم. ۱۷ هزار فقط زن شهید و جانباز و آزاده داریم که اینها در سنین مختلف بودند. اینها برای بانوان ما می‌توانند الگوی خوبی باشند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: افرادی که صاحب این روایت‌های شهیدان و ایثارگران هستند، مدت معدودی در اختیار ما هستند. این نگاشته‌ها باید به سرعت ثبت و ضبط شوند. با اینکه تاکنون بیش از ۲ هزار عنوان کتاب منتشر شده با این حال به نظر تا حد مطلوب نیست. تشکیل این جلسه ضمن اینکه وظیفه ما برای تشکر از نویسندگان حوزه ایثار و مقاومت است، یک نوع درخواست کمک برای تقویت این حوزه محسوب می‌شود. البته باید کیفیت هم حفظ شود.

قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر تبدیل کتب حوزه ایثار و مقاومت به آثار هنری گفت: ما امسال سعی داریم رمان‌هایی از دفاع مقدس را تبدیل به سریال و یا فیلم سینمایی کنیم و همزمان این کار را آغاز کزدیم منتها مشکل اساسی ما فیلمنامه خوب و فاخر است.

در انتهای این مراسم از تعدادی از نویسندگان حوزه دفاع مقدس تقدیر به عمل آمد. محبوبه معراجی‌پور، زینب عرفانیان، معصومه سپهری، معصومه آباد، اکرم اسلامی، وجیهه علی اکبری سامانی، سیده اعظم حسینی، فاطمه سادات میرعالی، زینب مولایی، مهناز فتاحی، بهناز ضرابی‌زاده، فاطمه دوست‌کامی و زهره یزدان پناه اسامی از تقدیرشدگان مراسم بودند. همچنین از مادر شهیدان سعید و علی رضایی، اشرف بانو پارسای احمدی به طور ویژه تقدیر به عمل آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس