کد خبر 1465620
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
‌

مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: در دی ماه سال جاری تعداد ۱۹۲ هزارو ۳۴۲ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضایی سراسر کشور انجام شده است.

به گزارش مشرق، ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم و تکریم ارباب رجوع از سیاست های قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی است به همین منظورعمده‌ترین وظایف مسئولان قضایی ایجاد ارتباطات دو سویه مردمی و پاسخگویی به درخواست‌های مردم است تا از این طریق مشکلات قضایی آنها گره گشایی شود.

ملاقات حضوری و بدون واسطه مسئولان قضایی با مراجعان یکی از رویکردهای اصلی در دوره تحول و تعالی است به طوری که رئیس قوه قضاییه در اکثر سخنرانی‌های خود، پیگیری مستمر این رویکرد را به همه مسئولان و مدیران قضایی متذکر می‌شود.

به همین منظور پاسخگویی به درخواست‌های مردم از عمده‌ترین وظایف مسئولان قضایی محسوب می‌شود و توجه به خواسته‌های مشروع و به حق مردم و ارائه پاسخ موثر به سوالات آنها همواره مورد تاکید است.

ارتباط بدون واسطه مسئولان قضایی با مردم


با تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۷ تیر ۱۴۰۰ در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضاییه و در ابلاغ مسئولیت رئیس قوه قضاییه بر ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان، مکاتبه‌ای با روسای کل دادگستری استان‌ها مبنی بر اعلام تعداد و اقدامات مربوط به ملاقات‌های مردمی مقامات قضایی استان‌ها با مردم صورت گرفت که در همین راستا ماهانه آمار گزارش ملاقات مردمی توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه وصول و به رئیس قوه قضاییه ارسال می‌شود.

ارتباط بی‌واسطه مدیران با مردم امری است که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده و ایشان به مناسبت‌های مختلف ضرورت این امر را به مسئولان متذکر شده‌اند. رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب ریاست قوه قضاییه، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای را به «ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان» توصیه فرموده و این امر را دارای «برکات بسیار» عنوان کرده‌اند.

در همین راستا دادگستری کل استان ها در جهت تسریع خدمات رسانی به مردم در مبحث ثبت درخواست و تعیین ملاقات در راستای اجرای سند تحول قوه قضاییه ، اقدام به راه اندازی سامانه هایی کرده اند تا مراجعان تقاضای اخذ وقت ملاقات مردمی با مسئولان ارشد قضایی استان را از طریق این سامانه ها ثبت کنند.

بیش از ۱۹۲ هزار ملاقات مردمی در دی ماه توسط مسئولان قضایی سراسر کشور انجام شد

ارتباط بدون واسطه مسئولان قضایی با مردم

علی اصغر رفاهی مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه در گفت و گو با میزان، درباره گزارش ملاقات‌های مردمی مسئولان عالی قضایی در دی ماه ۱۴۰۱ گفت: در دی ماه سال جاری تعداد ۱۹۲ هزارو ۳۴۲ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضایی سراسر کشور انجام شده که، تعداد ۱۴ هزارو ۳۳۸ مورد متعلق به روسای کل دادگستری استانها و تعداد ۹ هزارو ۹۷۲ مورد متعلق به دادستانهای عمومی و انقلاب مراکز استانها است.

رسیدگی به درخواست‌های مردم کرمان در بازدید رئیس قوه قضاییه از این استان

ارتباط بدون واسطه مسئولان قضایی با مردم

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه اظهار کرد: در دی ماه سال جاری ریاست قوه قضاییه بازدیدی از استان کرمان به مناسبت سالگرد بزرگداشت سردار اسلام، اسوهی ایثار و مقاومت، شهید قاسم سلیمانی، داشته اند که طبق گزارش درخواستهای دریافتی و نظر به «هوشمند سازی» درخواستهایِ دریافتی از سفرهای استانی ریاست قوّه قضاییه و هیئت همراهِ ، ۳۱ درصد درخواستها از طریق تارنمایِ سامع توسط کاربران مرکز، ثبت شده و در مجموع ۴۲۳ درخواست مردمی در بازدید ریاست قوّه و هیئت همراه دریافت شد.

درخواست های مربوط به زندانیان در اولویت ملاقات های مردمی استان ها
رفاهی اظهار کرد: اولویت موضوع درخواست های مردم در ملاقات های صورت گرفته در استان ها شامل درخواست های مربوط به زندانیان اعم از تقاضای عفو، تخفیف مجازات، مرخصی، تعلیق مجازات، آزادی مشروط، استفاده از پابند(مراقبت)الکترونیکی، تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری و…، دعاوی خانوادگی(مطالبه مهریه، نفقه، طلاق به درخواست زوجه و …)، اطاله دادرسی و تسریع در رسیدگی و اجرا، پیگیری پرونده، ارشاد و راهنمایی، تقاضای وقت رسیدگی و تدقیق در رسیدگی به پرونده ها و استماع مباحث طرفین،عدم رضایت از عملکرد همکاران قضایی و اداری و وکلا و کارشناسان، اعسار همچنین حمایت از واحدهای تولیدی و رفع موانع و مشکلات تولید است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    0 0
    مشکل اینجاست وقتی حکمی بر علیهت داده بشه اعتراض بکنی باز رد میشه زیرا قضات بخاطر همکار و دوست هم بودن هوای همو دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس