کد خبر 1465678
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰
.

­عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: قرار است خودروی ۲۰۷ جایگزین ۲۰۶ شود، ضمن اینکه این خودرو گران‌تر از پژو ۲۰۶ است هزینه بهره وری بالایی هم دارد.

به گزارش مشرق، امیر حسن کاکایی در گفتگو با صداوسیما افزود: سال گذشته تولید پراید و پژو ۴۰۵ متوقف شد، از ابتدای امسال هم تیبا و اکنون طبق اعلام ایران خودرو قرار است تولید خودرو پژو ۲۰۶ متوقف شود؛ این موضوع خوش ایند است، زیرا قرار است خودروهایی با استاندارد بالا جایگزین خودروهای قدیمی شود، اما باید دید این افزایش استانداردها در خصوص خودرو، تطابق با اوضاع اقتصادی و شرایط کلی کشور به خصوص در بخش حمل و نقل دارد یا خیر؟
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه پژو ۲۰۶ خودروی بسیار اقتصادی و قیمت آن معادل ۷ هزار دلار بود در حالی که حدود ۲ هزار دلار ارزبری داشت؛ گفت: بسیاری از قطعات این خودرو کاملا ساخت ایران است به طوری که اکنون ۲ نوع موتور برای پژو ۲۰۶ در ایران تولید می‌کنیم، سیستم گیربکس، تمام سیستم‌های صندلی و داشبورد در داخل تولید می‌شود.
به گفته کاکایی، برخی قطعات این خودرو مانند هر خودرو دیگری که در داخل ساخته می‌شود از جمله قطعات الکترونیکی و برخی مواد اولیه وارداتی است.
وی اضافه کرد: اخیرا با تلاش‌هایی که در خودروسازی‌ها اتفاق افتاده، بسیاری از قطعات الکترونیکی در ایران به تدریج تولید می‌شود,، اما بدان معنا نیست که ارزبری نداریم. در تامین تراشه ها، همه خودروسازان دنیا به ۲ سازنده خاص وابسته هستند، اما ما در کشور، در طراحی و ساخت بردهای مختلفی که در این خودرو هم به کار می‌رود، پیشرفت خوبی داشته ایم و به تولید انبوه رسیده ایم.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: باید این واقعیت را دید که با حذف این خودرو تبعات زیادی در اقتصاد جامعه رخ خواهد داد. با این حرکت‌های غیر اقتصادی‏, هم هزینه‌های مردم، و هم کف قیمت این خودرو در بازار افزایش می‌یابد. ضمن اینکه باید به این موضوع تاکید کرد، در کشور با توجه به وضعیت جاده و شرایط ترافیکی کشور، لزوما این ارتقا استانداردها منجر به بهبود شرایط رانندگی و زندگی نمی‌شود.
کاکایی معتقد است: بسیاری از استانداردها با توجه به شرایط فرهنگی و ترافیکی در کشور عملا نا کارآمد است و باعث ارتقا سلامتی جامعه نمی‌شود.
وی افزود: اکنون با اعلام خبر توقف تولید پژو ۲۰۶, یک نگرانی در خصوص توقف تولید پژو پارس وجود دارد، که جایگزینی هم در کشور ندارد.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: تولید پراید متوقف شد در حالی که جایگزینی نداشت؛ تیبا را نمی‌توانیم جایگزین پراید در نظر بگیریم، زیرا تولید این خودرو هم متوقف شد و در نهایت کوئیک که خودرویی اقتصادی نیست را جایگزین پراید کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    0 1
    با قیمت گذاری دستوری هر خودروسازی مجبور میشه تولید خوردرویی رو که ضررده هست متوقف کنه
    • امین IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
      0 0
      آره ما هم میگیم دستوری نباشه ولی ماشین خارجی قیمت پایین آزاد کنن بدون مالیات عوارض... ببینم اصلا کسی دیگه به ماشین ایرانی نگاه میکنه !
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    5 1
    البته این خودرو ۲۰۷ نیست. اسمش ۲۰۶ پلاسه! ۲۰۷ اصلا تولید نشده
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    0 1
    کوئیک اقتصادی هست. هم خوشگله و هم ارزان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس