کد خبر 1465930
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۴

به گزارش مشرق، محمد ایمانی طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت: ادعای محافل غربی درباره حذف ایران از کنفرانس امنیتی مونیخ، دست کم به دو دلیل، بی ارزش و مسخره است.

نخست این که باید پرسید: آورده حضور مقامات کشورمان در این کنفرانس غربی در تمام سال‌های گذشته چه بوده که با شرکت نکردن، از آن محروم شده باشیم؟

شاید غربگراها نخواهند به خاطر بیاورند بهمن‌ماه ۱۳۹۵ (فوریه ۲۰۱۷) یعنی در اوج اجرای برجام و روزهای توهمی پس از آن، در حالی که آقای ظریف برای حضور در همین کنفرانس، عازم مونیخ شده بود، در دادن سوخت برای هواپیما وی کارشکنی کردند و رفتاری توهین آمیز روا داشتند و حال آن دوره، مثلا روزگار ماه عسل برجامی بود!

خود ظریف در این باره می‌گوید «برای سوخت‌گیری پرواز من، به یکی، دو شرکت مراجعه شده ‌بود که گفتند ملاحظاتی دارند. آن ملاحظات هم براساس اطلاعات غلطی بود که دریافت کرده ‌بودند؛ مثلا در این‌باره که هواپیمای بنده از کدام شرکت و کدام سرویس استفاده می‌کند. سفارت ما به دولت آلمان مراجعه کرد و دولت آلمان تصمیم گرفت ارتش وارد شود و موضوع ادامه پیدا نکند».

ثانیا ایران امروز در تغییر معادلات مهم جهانی، حتما به نسبت شش سال قبل، نقش تعیین کننده تری دارد. از جمله در چند ماه اخیر، محافل سیاسی و رسانه ای غرب بارها اذعان کرده اند که نقش آفرینی پهپادهای ایرانی، سرنوشت جنگ اوکراین را خلاف انتظار غرب تغییر داد.

فوریه ۲۰۱۷ که هنوز معادلات قدرت جهانی به اندازه امروز تغییر نکرده بود، ولفگانگ ایشینگر رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ ضمن انتشار گزارش سالانه تصریح کرد:

"جهان در حال عبور از غرب به عصر پساغرب است. کاهش نفوذ اروپا و آمریکا، زمینه را برای کشورهای دیگر فراهم کرده تا نظم جهانی جدیدی را شکل دهند. فضای امنیتی جهان مسلما بی‌ثبات‌تر از هر مقطع دیگر از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون است.

احتمالا ما در آستانه دوره عبور از غرب هستیم؛ دوره‌ای که در آن بازیگران غیر غربی امور بین‌المللی را شکل می‌دهند. برخی از اساسی‌ترین ارکان غرب و نظم جهانی لیبرال تضعیف شده است. ناکامی سران غرب برای پاسخ به درگیری‌ها در سوریه و اوکراین، ضعف در مقابله با بحران‌های جهانی را آشکار کرد. این وضعیت، زمینه را برای پر کردن خلاء توسط کشورهایی مانند ایران و روسیه فراهم کرده است".

مونیخ امروز شاهد اعتراضات چند هزار نفره مردم آلمان علیه کنفرانس امنیتی بود که خواستار توقف کمک‌های نظامی به اوکراین شدند. استراتژیست های غربی اگر درک و درایت کافی داشتند، با تشدید خطاهای خود موجب نمی شدند جنگ سوریه و شکست بزرگ غرب در آن، به شکست غرب در اوکراین امتداد یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    24 6
    غرب هیچ وقت اشتباه نمی کند
    • ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      1 80
      پس چرا از عراق و افغانستان در رفت و بیش 7000 میلیارد دلار خرج روی دست گذاشت ؟ ویتنام و دیگر نقاطی که دررفته رو حرفی ازش نمی زنم
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    4 0
    چه نیاز به حضور در مونیخ؟
  • سید IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    4 0
    عزّت کشور و دولت ما در این هست که قبل از برگزاری و دعوت برای شرکت در چنین اجلاسیه هایی خود را شیفته دعوت نشان نداده و زین پس هم اگر برای چنین اجلاسی دعوت کردند تا مادامی که دولت غربگدایی مانند دولت حسن بر سر کار نباشد، رد دعوت کنیم و حضور مقامات ایرانی در آن اجلاس را تحریم کنیم!
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    1 4
    عجب، طبق اخبار ایران همیشه غرب در سیاستهایش اشتباه میکند!
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    1 0
    نباید اجازه داد اینها چهره ایران رو بیش از پیش مخدوش کرده و ایرانی دیگه به ملتهاشون نشون بدن. حالا که روسیه رو هم دعوت نکردند ایران باید به همراه روسیه و کشورهایی که همسو و طرفدار هستند کنفرانس هابی ترتیب داده و توطئه های این غربی ها را و خیانت هابی که دارن بر سر ملت های خودشون میارن رو افشا کنند. بهترین کار آکاه کردن ملت های این کشورهاست به ماهیت واقعی دولت عاشون.
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    1 0
    چرا کشورهای مخالف آمریکا کنفرانسی شبیه مونیخ برگزار نمی کنند؟ بهتر بود همزمان با این کنفرانس مونیخ کنفرانسی با حضور کشورهای مخالف آمریکا برگزار می شد و می زد توی دهن آمریکا و اروپا...
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    2 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    0 0
    مقدرات سیاسی جهان درآینده نزدیک با ایران است. انشاا... خواهیم دید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس