تمجید ستاره سابق عربستان از عملکرد تیم ملی ایران در جام جهانی

سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: اعضای هیات رئیسه فدراسیون برای انتخاب سرمربی تیم ملی تخصص ندارند و به دهان هم نگاه می کنند.

به گزارش مشرق، همایون شاهرخی در گفت‌وگویی در مورد ارزیابی خود از شرایط انتخاب سرمربی تیم ملی اظهار داشت: واقعیت این است که خانه از پای‌بست ویران است. اگر همه چیز سر جای خودش قرار داشت، بهترین کار ممکن این بود که پس از جام جهانی با توجه به نتیجه نگرفتن تیم ملی،‌طبق رسم دنیای فوتبال که همه مربی خود را تعویض کرده و یا او را ابقا می‌کنند، ما هم این کار را انجام بدهیم، اما به این دلیل که مسئولان فدراسیون فوتبال تخصص لازم را ندارند، می‌خواستند با سیاست‌بازی خواسته خود را پیگیری کنند که آن هم ابقای مجدد کی‌روش بود.

* قطری‌ها می خواهند با کی‌روش شروع کنند اما ما با او به خط پایان رسیده بودیم

وی افزود: البته منکر ارزش‌های کی‌روش نمی‌شوم. از وقتی در امارات کار می‌کردم او را خوب می‌شناسم و می‌دانم مربی کاربلدی است، اما پس از ۹ سال حضور در فوتبال ایران حتی اگر قالی کرمان هم باشد باید عوض می‌شد. اکنون می‌بینیم فدراسیون فوتبال قطر کی‌روش را انتخاب کرده، زیرا می‌خواهند کار خود را با او شروع کنند. آنها با ما تفاوت زیادی دارند. ما با کی‌روش به خط پایان رسیده‌ بودیم.

* به جز یک نفر پای سایر اعضای هیات رئیسه به توپ نخورده است

سرمربی اسبق تیم ملی تصریح کرد: اشتباه ابتدایی فدراسیون این بود که کی‌روش را پس از جام جهانی تغییر نداد. متأسفانه وقتی کسی مرتکب اشتباهی می‌شود، برای اینکه آن را پوشش بدهد، هزار و یک اشتباه دیگر مرتکب می‌شود تا خودش را قانع کند. هیات رئیسه فدراسیون فوتبال نیز با این داستان‌ها خودش را قانع می‌کند. وقتی به اسامی افراد هیات رئیسه نگاه می‌کنم، می‌بینم به جز میرشاد ماجدی پای هیچ‌کدام به توپ نخورده و تخصص فنی لازم را ندارند.

* اعضای هیات رئیسه برای انتخاب سرمربی تیم ملی به دهان هم نگاه می‌کنند

شاهرخی عنوان کرد: مربی تیم ملی را باید افرادی انتخاب کنند که خاک فوتبال را خورده و پایین و بالای آن را دیده باشند، شاید یک نفر در شهرستان خودش فوتبال بازی کرده باشد، اما این ملاک انتخاب سرمربی تیم ملی نیست. همیشه می‌گویند برای خراب کردن یک پست بزرگ، برای آن یک آدم کوچک انتخاب کنید. چه اتفاقی می‌افتد؟ همین حالتی پیش می‌آید. اکنون احتیاجی به فوتبال ندارم اما واقعیت این است که دلم برای تیم ملی و طرفدارانش می‌سوزد. هرچند اگر حرفی هم بزنیم اثری ندارد. متأسفانه کار اصولی انجام نمی‌شود و به دلیل نبودن تخصص افراد حاضر در هیات رئیسه به دهان یکدیگر نگاه می‌کنند، زیرا آخرش می‌خواهند بگویند «که بود که بود، من نبودم».

* کمیته فنی بی‌نیاز باید سرمربی تیم ملی را انتخاب کند

وی اضافه کرد: در کجای دنیا رئیس و اعضای هیات رئیسه سرمربی تعیین می‌کنند؟ در همه جای دنیا منطق این است؛ کمیته فنی که شامل افراد خبره بی‌نیاز است و وابستگی به فدراسیون فوتبال ندارد، به طور مستقل نفراتی را پیشنهاد می‌کند و مطابق همان پیشنهادات فکورانه، انتخاب صحیح صورت می‌گیرد. در شرایطی که ما اکنون کمیته فنی نداریم، هنوز نمی‌دانیم شرایط چگونه است، الان هم هر کسی خارجی یا داخلی، سرمربی تیم ملی شود، به شرط انتخابش، توسط خبرگان باید مورد حمایت قرار بگیرد. البته اگر این انتخاب طبق اصول و با پیشنهاد کمیته فنی بی‌نیاز انجام نشده باشد، هر مربی‌ای را بگذاریم، فردا همه می‌گویند چرا خارجی یا ایرانی نبود، یا رزومه خوبی نداشت و...

سرمربی اسبق تیم ملی در خصوص اینکه آیا اکنون باید سراغ انتخاب مربی داخلی برویم یا خارجی، توضیح داد: اگر پست داشتم جواب این سوال را می‌دادم،‌ اما در حال حاضر اظهارنظر نمی‌کنم.

* وقتی می‌توانیم توقع قهرمانی جام ملت‌ها داشته باشیم که همه چیز در حد قهرمانی باشد

شاهرخی در مورد اینکه آیا با این وضعیت می‌توان به تیم ملی در جام ملت‌های آسیا امیدوار بود، گفت: دل‌مان را بی‌دلیل خوش نکنیم. در این مدت همیشه گفته‌ایم برای قهرمانی به جام ملت‌ها می‌رویم،‌ اما یا حذف شده و یا درنهایت سوم شده‌ایم. خود من در دو دوره جام ملت‌های ۲۰۰۴ و جام ملت‌های ۱۹۸۰ در تیم ملی بودم و هدفمان این بود که قهرمان شویم، اما در نهایت اتفاقاتی رخ داد که تیم ملی رتبه سوم را به دست آورد. وقتی می‌توانیم توقع قهرمانی داشته باشیم که همه چیزمان در حد قهرمانی باشد.

* با این شرایط قهرمان جام ملت‌ها شویم هم اتفاقی بوده است

وی ادامه داد: با داشتن این معیارها می‌توانیم مثل کره جنوبی، ژاپن، عربستان و استرالیا جزو نامزدهای قهرمانی باشیم. در شرایط فعلی اگر تیم ما خوب بالا بیاید می‌توانیم نهایتا رتبه سوم یا چهارم را کسب کنیم. شاید اتفاقات به نفع تیم ملی باشد ‌و حتی بتوانیم به فینال و یا قهرمانی برسیم، اما این موفقیت اتفاقی بوده و روی اصول نبوده است. اگر بخواهیم اصول را در نظر بگیریم، در حال حاضر ایران نمی‌تواند رتبه بهتر از سوم یا چهارم به دست بیاورد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس