واقعیت‌هایی تلخ از قلعه بدنامان دوران پهلوی/راز جسدهای میان دیوار محله تن فروشان چه بود؟

در شهرنو زمان پهلوی جنایات بسیاری رخ می‌داد. زمان تخریب تعداد زیادی بقایای انسان پیدا کردیم که با اعترافات برخی از زنان مشخص شد که این بقایای اجساد افرادی است که به قتل رسیده و در آنجا دفن شده‌اند.

به گزارش مشرق، بی بر و برگرد بیشتر قدیمی‌ها با شنیدن یک نام، زیر لب استغفرالله زمزمه می‌کنند و لب می‌گزند. این نام «شهرنو» است؛ دست پخت پهلوی برای زنان آسیب دیده. محال است از قدیمی‌ها در مورد محله زنان بدنام دوران حکومت پهلوی پدر و پسر بپرسی و جمله خدا را شکر که بساطش جمع شد را از زبان آنها نشنوی.

این روزها مرور تاریخ محله شهرنو برای جوانان نسل امروز واجب است. بالاخره جوان‌های امروزی باید بدانند که شعار زن زندگی آزادی در قاموس پهلوی‌ها چه شکلی است؟ گزارش پیش رو حاصل بررسی ، مطالعه و تحقیق در منابع خبری و تاریخی به جا مانده از محله روسپیان تهران در زمان پهلوی است. واقعیت‌هایی تلخ از زندگی زنان آسیب دیده ایران در برهه ای از زمان. وقتی حکومت تصمیم گرفت محله‌ای را اختصاص دهد به زنان تن فروش.

واقعیت‌هایی تلخ از قلعه بدنامان دوران پهلوی/راز جسدهای میان دیوار محله تن فروشان چه بود؟+ عکس


تصاویر واقعی از زندگی زنان آسیب دیده در محله شهرنو دوران پهلوی

*سانسور رسانه‌ای پهلوی از دست پخت خودش در قلعه زنان بدکاره

شهرنو یکی از مصادیق بارز شعار زن زندگی آزادی در مسلک پهلوی‌ها است. اوضاع این قلعه که محل رسمی تجمع و زندگی زنان بدکاره بود و توسط پهلوی پدر ساخته شده بود آنقدر فاجعه بار بود که پهلوی اجازه نداد هیچ فیلمی از آن منتشر شود. مستندهایی هم که به هزار زحمت و به صورت پنهانی از زندگی زنان روسپی در قلعه ساخته شد هیچ وقت اجازه اکران پیدا نکرد. چون دم و دستگاه دربار می‌دانست پخش تصاویر واقعی از زندگی زنانی که خودش آنها را به ورطه تن فروشی در شهرنو کشانده چقدر برای دوامش خطرناک است. برای همین هم وقتی ذکریا هاشمی در سال ۱۳۴۷ رمان طوطی را با ادبیات داستانی از زندگی زنان قلعه نوشت و بعد هم فیلمی بر اساس این رمان ساخت، پهلوی هیچ وقت اجازه انتشار این فیلم را نداد.

واقعیت‌هایی تلخ از قلعه بدنامان دوران پهلوی/راز جسدهای میان دیوار محله تن فروشان چه بود؟+ عکس

*در بازدید فرح از نمایشگاه عکس شهرنو چه گذشت؟/ چرا دید شما انقدر سیاهه؟

سانسور رسانه‌ای اوضاع زنان آسیب دیده در شهرنو ادامه داشت. کاوه گلستان در سال‌های ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۶ مجموعه گزارش تصویری از زنان تن فروش در محله شهرنو ثبت و ضبط کرد که آن تصاویر هم در داخل ایران اجازه انتشار پیدا نکرد. البته یک بار نمایشگاهی از تصاویر این عکاس در تالار عبید زاکانی دانشگاه تهران برگزار شد که تنها پس از چند روز دستور از بالا رسید و این نمایشگاه را تعطیل کردند. سانسور پهلوی از دسته گل خودش در محله شهرنو ادامه داشت. آنقدر که حتی از نمایش چندقاب عکس از این محله هم می‌ترسیدند. یک بار هم نمایشگاه گروهی از عکاسان در پارک لاله برگزار شده بود و قرار بود فرح پهلوی از نمایشگاه بازدید کند، در غفلت برگزار کننده نمایشگاه، یکی از غرفه‌های خالی را اختصاص می‌دهند به تصاویر کاوه گلستان از زنان تن فروش شهرنو. فرح پهلوی از این غرفه بازدید می‌کند و بعد از تماشای عکس‌های شهرنو به کاوه گلستان می‌گوید: «توی دنیا این همه چیز قشنگ است چرا اینقدر دید شما سیاهه؟» بعداز آن هم سریع دستور می‌رسد که عکس‌ها را جمع کنند. یکی نبود به فرح پهلوی بگوید شهرنو و مصیبت زنان تن فروش در این محله که نسخه خودتان برای زنان آسیب دیده بود!

واقعیت‌هایی تلخ از قلعه بدنامان دوران پهلوی/راز جسدهای میان دیوار محله تن فروشان چه بود؟+ عکس


نمایی از در ورودی قلعه شهرنو در ماه های پس از پیرورزی انقلاب و کنترل قلعه توسط نیروهای کمیته انقلاب اسلامی

*محله بدنامان دوران پهلوی، این روزها چه شکلی است؟

اما حتماً برایتان جالب است بدانید محله شهرنو کجای تهران بوده و این روزها چه وضعیتی دارد و چه شکلی است؟ قلعه شهرنو بعد از انقلاب تخریب شد و چند سال بعد در زمین آن، بوستان بزرگی ساخته شد. بوستان بزرگ رازی در خیابان کارگر جنوبی، در زمان حکومت پهلوی، قلعه شهرنو بود و مرکز تجمع زنان بدکاره و لکه ننگی بر دامن تاریخ ایران که پهلوی پدر آن را راه انداخت، پهلوی پسر هم به آن رونق عجیب و غریبی داد.

واقعیت‌هایی تلخ از قلعه بدنامان دوران پهلوی/راز جسدهای میان دیوار محله تن فروشان چه بود؟+ عکس

*از دله دزد و تن فروش تا بچه دزد و کاباره‌های معروف

اگر تصور می‌کنید قلعه شهرنو فقط محل زندگی زنان بدکاره در خانه‌های فساد بود سخت در اشتباهید. محله شهرنو علاوه بر حضور و تجمع زنان بدکاره، مرکز تجمع قاچاقچیان، معتادان، دله دزدها و بچه دزد ها هم بود و در اطراف آن ده ها کافه، سینما و کاباره قرار داشت. مروری بر کتاب‌هایی که در مورد شهرنو به رشته تحریر درآمده نشان می‌دهد اوضاع این محله بسیار وخیم‌تر از آن چیزی است که در گزارش‌های به جا مانده در رسانه‌های آن زمان وجود دارد. در ادامه، بخش‌هایی از کتاب «با من به شهرنو بیایید» نوشته هدایت الله حکیم الهی را که بخوانید عمق فاجعه در این محله نکبت بار بیشتر دستتان می‌آید و بیشتر خنده‌تان می‌گیرد از ژست‌های این روزهای پهلوی‌ها برای ایران و ایرانی. دکتر هدایت الله حکیم الهی از نخستین پایه گذاران مطالعات اجتماعی در ایران برای نوشتن کتاب با من به شهرنو بیایید مدت‌ها به صورت میدانی به این محله رفت و آمد کرد و دو جلد کتاب او با نام با من به شهرنو بیایید زوایای دیگری از حجم آسیب و تباهی شهرنو زمان پهلوی را نشان می‌دهد.

واقعیت‌هایی تلخ از قلعه بدنامان دوران پهلوی/راز جسدهای میان دیوار محله تن فروشان چه بود؟+ عکس

* عمق فاجعه در محله شهرنو را بخوانید!/ هم پسر بچه دارم هم دختر بچه

(اگر در این فاصله که ما آمده‌ایم تاکنون متجاوز از بیست نفر دلال به ما رجوع کرده‌اند تعجب ننمایید! این‌جا شهر عشق و محبت و فلاکت و نکبت است و دلالان آن البته هرچه بیش‌تر باشد می‌گویند بهتر است! این یکی هم باز دلال است. فکر می‌کند من مشتری هستم. می‌گوید: «هم پسربچه دارم و هم دختر بچه!» این پسر که کنارش ایستاده که دیگر دلال لازم ندارد. خوب دقت نمایید، این مرد با این پسر ده‌ساله چگونه می‌خواهد معامله کند؟! این پسر بدبخت می‌باشد! ولی عجب قیافه گیرایی دارد! اگر این ناکام اجتماع وسیله تحصیل و تربیت داشت، یک نفر نابغه می‌شد. چقد خوب حرف می‌زند! اسمش را می‌گوید ولی از نام فامیلش اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید «من فامیل ندارم.» آری او نه تنها فامیل ندارد، بلکه او وطن هم ندارد! او شاه و وزیر و وکیل هم ندارد، او در این مملکت هیچ ندارد!»(بخشی از کتاب با من به شهرنو بیایید نوشته هدایت الله حکیم الهی) به روایت منابع تاریخی در سال‌های ۱۳۴۶ و ۴۷ یک هزار و پانصد زن تن فروش در شهرنو حضور داشتند؛ تعداد این زنان، باید روز به روز بیشتر می‌شد. به این دلیل که زنان تن فروش بعد از چند سال در اوج جوانی تبدیل به زنانی فرسوده و فرتوت می‌شدند و سردسته‌های قلعه که به آنها خانم رییس می‌گفتند برای از رونق نیفتادن کاسبی‌هایشان زنان جدید را جایگزین آن‌ها می‌کردند. اینطور بود که تعداد زنان تن فروش شهرنو در زمان پیروزی انقلاب، براساس آمار اعلامی کمیته انقلاب اسلامی جنوب غرب تهران ۲ هزار و ۴۰۰ زن تن فروش بود که هزار و ۲۰۰ نفر آنها کارت تردد به قلعه را داشتند و بقیه بدون کارت بودند. (آمار، برگرفته از مصاحبه سردار علیقلی فودازی عضو شورای کمیته انقلاب اسلامی جنوب غرب تهران و فرماندهی تخریب شهرنو در سال ۱۳۵۸)

واقعیت‌هایی تلخ از قلعه بدنامان دوران پهلوی/راز جسدهای میان دیوار محله تن فروشان چه بود؟+ عکس


تصویر زنان آسیب دیده که توسط سردسته های قلعه در خانه های فساد نصب شده بود

*راز جسدهای میان دیوار در شهرنو چه بود؟

وقتی از انواع و اقسام تخلفات در محله بدنامان تهران می گوییم دقیقاً از چه می گوییم و می‌نویسیم. چرا می گوییم شعارها و حرف‌های این روزهای پهلوی‌ها توهین به شعور مردم و کشوری است که تاریخ دارند و قدرت تحلیل. خیانتی که پهلوی با راه اندازی محله شهرنو به زنان ایرانی کرد به این راحتی پاک نمی‌شود.

در زمان تخریب قلعه شهرنو راز بسیاری از جنایت‌هایی که در این قلعه رخ داده بود برملا شد. سردار علی قلی فوادزی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی عضوکمیته انقلاب اسلامی جنوب غرب تهران بود و فرمانده تخریب شهرنو، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا از مشاهده بقایای اجساد در دیوارهای این محله می‌گوید و از رمز و راز این جسدها: «در شهرنو جنایات بسیاری رخ می‌داد. مثلاً مردی که همسر فراری‌اش را در آنجا پیدا می‌کرد وقتی داد بیداد می‌کرد، مردانی که در آنجا فعالیت می‌کردند این مرد را می‌گرفتند و تهدید می‌کردند که یا نادیده بگیر، یا این که کشته می‌شوی. برخی‌ها را که پافشاری می‌کردند و یا مسئله دیگری بین آنها به وجود می‌آمد را به قتل می‌رساندند و در همان جا خاک می‌کردند و یا جسد را در دیوار می‌گذاشتند و یک تیغه کنار تخت آن زن می‌کشیدند تا او هم حساب کار دستش بیاید. ما زمان تخریب تعداد زیادی بقایای انسان پیدا کردیم که اول برای ما مجهول بود اما بعدها با اعترافات و نقل قول‌های برخی از زنان مشخص شد که این بقایای اجساد افرادی است که به قتل رسیده و در آنجا دفن شده‌اند.»

واقعیت‌هایی تلخ از قلعه بدنامان دوران پهلوی/راز جسدهای میان دیوار محله تن فروشان چه بود؟+ عکس

*مصائب بی بند و باری و همجواری لشگر یکم و محله بدنامان

یکی دیگر از مفاسد محله شهرنو همجواری آن با لشگر یکم ارتش شاهنشاهی بود. دیوارهای لشگر یکم تا چند قدمی شهرنو ادامه داشت و این همجواری تبدیل شده بود به مفسده‌ای برای سربازان. جوان‌های پاک و سالمی که از شهرهای مختلف برای گذراندن دوران سربازی به تهران می‌آمدند به علت آزادی و فضای بی بند و باری که در جامعه وجودداشت و به دلیل معاشرت با ساکنان شهرنو جسم و روحشان آسیب می‌دید و به انواع و اقسام بیماری‌های جنسی مبتلا می‌شدند.

واقعیت‌هایی تلخ از قلعه بدنامان دوران پهلوی/راز جسدهای میان دیوار محله تن فروشان چه بود؟+ عکس

تصاویری واقعی از مجموعه گزارش تصویری کاوه گلستان در محله شهرنو

* زنان آسیب دیده را تا آخرعمر بدهکار می‌کردند/ تا قسط وامت تمام نشده اینجایی!

در قلعه بدنامان که خیلی‌ها آن را به محله غم تعبیر کردند زد و بندهای اساسی میان سردسته‌های قلعه وجود داشت. زنان تن فروش بعد از راه یابی به قلعه توسط سردسته‌ها که به آنها خانم رییس می‌گفتند جذب می‌شدند. هر سردسته یک یا چند خانه در اختیار داشت که زنان تن فروش را در آن نگهداری می‌کرد. فضای قلعه هم پر بود از دلالان جنسی که پشت هر فرد تازه واردی به راه می‌افتادند و او را به یکی از خانه‌های فساد راهنمایی می‌کردند تا درصد و سود خودشان را بگیرند! خانم رییس ها هم به زنان تازه واردی که به دلیل فقر و مشکلات اجتماعی با هزار وعده و وعید وارد قلعه می‌شدند و تن به تن فروشی می‌دادند وام‌های سنگینی می‌دادند تا آنها را بدهکار کنند. زنان بدکاره هر چقدر جسم خود را به حراج می‌گذاشتند پولش را به باید به سردسته می‌دادند تا از بدهی‌هایشان کم شود.

واقعیت‌هایی تلخ از قلعه بدنامان دوران پهلوی/راز جسدهای میان دیوار محله تن فروشان چه بود؟+ عکس

*ردیابی زنان ودختران توسط گماشته‌های خانم رییس ها

این طور که از اسناد و کتاب‌های به جا مانده از تاریخ شهرنو بر می‌آید، این منطقه غرق در فساد بوده است. خانوم رییس های «شهر نو» کسانی را برای ردیابی دخترها و زن هایی که از شهرستان می‌آمدند، قرار می‌دادند تا با لطایف الحیلی آن‌ها را به شهرنو جذب کرده مبادا این محله پر از فساد و تباهی از رونق بیفتد.

*زنان بدکاره شهرنو یار کمکی دربار برای کودتا

سردسته‌های این قلعه یا همان خانم رییس ها هم در خدمت دم و دستگاه دربار بودند و دربار از آنها در بزنگاه‌های مختلف استفاده می‌کرد. یکی از این بزنگاه‌ها کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود که باعث شد اسم محله شهرنو بر سر زبان‌ها بیفند. چرا که سردسته‌های محله شهرنو یارکمکی کودتاچیان برای سرنگونی دولت مصدق بودند. کودتاچی‌ها تعدادی از این خانم‌ها را اجیر کردند و از آنها خواسته بودند با شعارهای زنده باد شاه، مرگ بر توده‌ای و.... از جنوب شهر حرکت کنند و به سمت خانه نخست وزیر بروند.

«پری بلنده»، «پری آژدان قزی» و «ملکه اعتضادی» از سردسته‌های معروف شهرنو و صاحبان خانه‌های فحشا بودند که در این کودتا سنگ تمام گذاشتند و با لشگری از خانم‌های بدکاره قلعه به کمک کودتاچیان آمدند تا با سقوط دولت مصدق محمدرضا شاه فراری را به کشور برگردانند.

از اتفاقات ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و کمک زنان محله بدنامان به رژیم برای کودتا عکسی که یادگار مانده که تصویر یکی از همین زنان قواد محله شهرنو است. در حالی که چماق به دست گرفته و نعره می‌کشد. این زنان برای همراهی‌شان از دربار دست خوش هم گرفتند ودستمزدشان زمین‌هایی بود که برای ساخت خانه‌های بیش‌تر در محله صرف شد.

*پاسگاه‌های حق حساب بگیر

آمار جرم وجنایت در محله شهرنو طوری بالا بود که در اطراف این محله دو پاسگاه انتظامی دایر شد. یکی در خیابان جمشید و آن یکی پایین‌تر از میدان قزوین امروزی. اما زهی خیال باطل، چرا که این پاسگاه‌ها خودش باعث تشدید فساد شد. روسای کلانتری و مامورها از فواحش و قوادها و اوباش حق حساب می‌گرفتند تا کاری به کارشان نداشته باشند.

واقعیت‌هایی تلخ از قلعه بدنامان دوران پهلوی/راز جسدهای میان دیوار محله تن فروشان چه بود؟+ عکس

القصه، ماجرای شهرنو، واقعیت‌های تلخش و آنچه بر زنان ایرانی در این قلعه گذشت مثنوی هفتاد من کاغذ است که هر چقدر بیشتر بگوییم روسیاهی پهلوی و ادعاهایشان برای حمایت از زنان ایرانی بیشتر به زغال می‌ماند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ناشناس IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    لعنت بر خاندان پهلوی خائن
    • ایرانی GB ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      3 1
      این حرفها منو یاد یک داستان از زمان شاه انداخت که از آشناهام شنیدم , داستان در مورد یک زن متاهل بود که یکبار تو خونه اش بود , یک مرتبه کسی درب خونه رو میزنه و زنه میره و درب خونه اش رو باز میکنه می بینه چند تا مرد پشت درب خونه اش بودند , میپرسه چی میخوان و واسه چی درب خونه اش رو زدند ؟ یکی از اون مردها بهش میگه : وسایل شخصی خودت رو جمع کن و با ما بیا چون شوهرت ترو تو قمار به ما باخته ! شاه پرست ها خیلی چیزها رو از مردم ایران مخفی میکنند و یک عده نادان هم گوش به دهن شاه پرست ها هر چیزی رو که از این جماعت شاه پرست میشنوند باور میکنند , زمان شاه هیچ بهشتی تو ایران نبود و شاه به نسبت درآمد سرانه کشور و اوضاع و احوال اون زمان هیچ کار خاصی واسه مردم ایران انجام نداد الا اینکه ملت رو تبدیل کرده بود به یک مشت آدمهای قمارباز و عرق خور و عربده کش و زناکار
  • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    44 52
    جهاد تبیین می‌کنید ولی از حال روز مردم امروز چیزی نمیگید مرد باشید ودر مورد اوضاع و احوال امروزیا هم بگید
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      20 6
      زحمت اون قسمت رو سایت‌های اصلاح‌طلب همراه با هزار تا دروغ و تحلیل غلط و پدرسوخته بازی رسانه‌ای انجام میدن. خیلی ناراحتی برو عصرایران بخون
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      3 0
      باید جوون ها بدونن رضا پهلوی میخاد واسشون چه اشی بپزه
    • ژینا IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      20 4
      بله متأسفانه امروزه هم زنان و مردان فاسد و تن فروش وجود داره ,ولی حکومت و دولت جمهوری اسلامی به این بی بند و باری ها رسمیت و وجاهت قانونی و شرعی نداده,براشون جا و مکان و امکانات در نظر نگرفته. جمهوری اسلامی به زن کرامت انسانی داد تا هم پای مردان نه زیر پای مردان,در جامعه حضور داشته باشند.پهلوی ها برای پوشش کثافت کاری ها و فساد خاندان و اطرافیانشون و بستن دهن مردم فساد و فحشا رو اشاعه دادن تا عادی سازی بشه.
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    48 24
    لعنت خدا برخاندان منحوس وپلید پهلوی
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    14 38
    این محله رو ساختن برای زنان حرمسراها و عهد و عیال قاجاریه که بعد از انقراض این سلسله به این مکانها منتقل شدند تا در سطح شهر پخش نشوند
    • یوسف از همدان IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      18 5
      آخه آدم باید یک کمی انصاف داشته باشه بعد از ناصرالدین شاه حرم سرا جمع شد محمدعلی شاه و احمد شاه که فقط زن عقدی داشتن و اگر هم زیر آبای می رفتند مخفیانه بود درست عین رضا شاه و پسرش یعنی وقتی شهر نو درست شده بود حداقل 40سال از دوران حرم سرا گذشته بود در ضمن زنان حرم شاهی همه دارای فک و فامیل درست و حسابی بودند که برای پیوند با شاه و دربار التماس می کردند دخترانشان زن صیغه ای شاه شوند
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      1 0
      یوسف از همدان چرا عقده پانتورچی آت میزنه بیرون ؟؟
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    26 17
    چرا نمگویید؟ مگر نمی‌بینید غرب و شیاطین علی‌الخصوص شیطان بزرگ با پادویی ربع پهلوی، پهلوی‌ها، مصی، بنیادی و ... بانوان این مملکت را به فاجعه‌خانه‌های نوین سوق ‌می‌دهند. مگر این بی‌بند و باری‌ها را نمی‌بینید، مگر فاجعه‌ها را نمی‌بینید که حجاب بر می‌دارند؟
  • نیما IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    33 14
    مرگ بر شاه
  • قاسمی IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    33 32
    پهلوی رفت و پوسید چرا به مشکلات فعلی نمی پردازید . این حرفها به چه درد ما می خوره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      18 6
      پهلوی رفت ولی گول خوردگان پهلوی هنوز هستند و در حال گول زدن مردم اند
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      12 1
      کسی که این مطلب را نوشته ،کسی نیست که اختیار رفع مشکلات را داشته باشه! فقط یک نویسنده است.
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      25 2
      ملتی که تاریخ نداند محکوم به تکرار آن است
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      8 2
      چرا؟ چون که پسرش می خواد برامون سلطنت انتخابی کادو بیاره! ببین اون موقغ رو تا الان ر نشی
    • ژینا IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      8 3
      چون تفاله های پهلوی تصمیم دارند تاریخ رو دوباره در ایران تکرار کنند و با فتنه های اقتصادی و معیشتی چشم و گوش عده ای رو کور کردن تا تمام ایران رو شهر نو کنند.
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      7 2
      وقتی از نکبت گذشته خبر نداشته باشی،دوباره در آن غرقت میکنند.در ضمن معیار گذشته ،به ما نشان میدهد چقدر پیشرفت کرده ایم.
    • من IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      0 3
      میتونن یه عده رو خر کنن
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    2 4
    شاهی که یکی از کارهای روزمره اش مجالست با زنان بود ه وبه هیچ نژادی نه نمی گفته چه انتظاری دارید کاش جوانان ونوجوانان ما مطالعه کتاب رو سر لوحه خودشون قرار بدن که اگاهی حلقه مفقوده ی نسل ماست
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    3 5
    این موارد حتما باید در صدا و سیما بصورت شفاف اطلاع رسانی بشه تا خیلیا فکر نکنن در زمان این پهلوی بی بخار اوضاع گل و بلبل بوده....
  • عمو IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    4 1
    ای عجب از ثروتمندان در فسادها که برای کشاندن مردم بیچاره به لانه های فساد و تربیت جیره خواران و مزدورانشان چه ها که نمی کنند.
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    5 4
    لعنت به پهلوی ها
  • بهار IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    3 5
    اگر نجنبید به زودی طرفداران زن زندگی آزادی شعار ساخت روسپی خانه را خواهند کرد
    • حمید IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      1 0
      جنبیدن به معنی؟
  • US ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    5 3
    خدا لعنت کند مردانی که با زنان خودفروش نزدیکی می کردند.
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      2 1
      خاک تو سرت با این نظرت
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    1 2
    یعنی الان این نوع فساد نیست توی مملکت؟!! علم پیشرفت کرده و اونم مدرنیزه شده.
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    0 1
    بنده سوال دارم در هر زمانی چه در دوران پهلوی و چه در زمان کنونی چرا زنی عفت خود را لکه دار می کند و تن به این کار روسپیگری می دهد از خودتان سوال کنید ، واقعا تا حالا شده از خانمی که تن فروشی می کند این سوال را بپرسید نه فقط دارید صورت مسئله را حل می کنید اگر دولت از زنان بدسرپرست و بی سرپرست حمایت بکند و یا زنان جوان مطلقه را برنامه اجتماعی داشته باشد چنان معزلی وجود نداشت البته در تمام دنیا این موضوع هست و حتی به صورت رسمی و مالیات نیز اخذ می شود ولی در کشور ما مایه خفت و خواری می باشد چرا که هزار نفر شهید شدند که چنین اوضاعی نباشد که متاسفانه شاهد رشد قارچ گونه خانمی های تن فروش در خیابان و سایت ها و فضای مجازی هستیم به صورت مخفیانه و زیر زمینی
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    1 1
    خدالعنت کنه پهلویها رو/یادمه برادرم کلاس اول بود درمدرسه ای درخیابان قزوین /پیاده میرفت مدرسه/ ی روزبهمن ماه هراسان امد خانه که ی مردی منو دنبال کرد میخواست بدزده/همه حدس زدیم برای ج نیت پلیدی/شکر خدا چند روز بعد 22بهمن پادگان جی راانقلابیها گرفتند وانقلاب شد/تااخرین نفسم ازانقلاب حمایت میکنم/مرگ برهرچی ضدانقلاب ازهمه مدلش
  • FR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    1 0
    به یاد دارم در آن دوران دبیرستانی بودم و جمعی از بچه ها که پایین ۱۸ سال داشتند هفتگی به آنجا میرفتند و متاسفانه بدلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی به بیماری های مقاربتی مبتلا شده بودند. لعنت بر خاندان فاسد پهلوی
    • حامد IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
      0 0
      همین الان ویروس تب خال و زگیل تناسلی بین جوونها داره بیداد میکنه که همش هم از رابطه جنسی حفاظت نشده است ...برین کلاهتون رو بزارین بالا
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    1 1
    خدا لعنت کند پهلوی ها را .....
    • ابی IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      3 1
      والا دوره الان هم هزاران کثافت کاری انجام میدن تو مشهد هم بنویسید
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    1 1
    درروزنامه های آن زمان می خواندم که پری بلنده برای به دام انداختن خانمها وکشاندن به قلعه نو آگهی استخدام منشی درروزنامه داده بود که یک خانم وقتی به دفترپری بلنده مراجعه میکنه وهنگامی که به فریب پری بلنده آگاه میشه شکایت میکنه وپری بلنده دستگیرمیشه
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
    1 1
    قابل توجه سلبریتی هایی مثل عادل فردوسی که ته زن زندگی آزادی چیه..... داداش اگه خبر نداری تا برات بگم که نطفه این شعار توسط گروه تروریست های دموکرات گذاشته شد که گروهای کردی بین 5 تا 10 نفر بوده که خوشگل ترین دختر میشه هم فرمانده و هم سرویس دهنده به گروه... حالا بیا داد بزن ژن ژیان ءازادی..
  • مهدی IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
    1 0
    رفتیم مشهد هتل اولین سئوالی که کردند مجردی یا متاهل گفتم متاهل گفتند اگر مجرد بودی داریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس