کد خبر 1468184
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸
بهداشت

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: سه موضوع پزشک خانواده، پیشگیری و درمان سرطان و درمان ناباروی جزو اولویت‌های اصلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

به گزارش مشرق، یونس پناهی، معاون تحقیقات وزارت بهداشت در حاشیه اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور، اعلام کرد: یکی از مهمترین سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای مرجعیت علمی استفاده از تمامی ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی در داخل و خارج از کشور است. نخبگان توانمند ایرانی زیادی وجود دارند که فارغ‌التحصیل داخل کشور بوده و در اقصی نقاط جهان هستند و تمایل زیادی دارند در ایران باشند و در جهت رفع مشکلات حوزه‌های مختلف از جمله حوزه سلامت ایفای نقش کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: سه موضوع پزشک خانواده، پیشگیری و درمان سرطان و درمان ناباروی جزو اولویت‌های اصلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

وی تصریح کرد: این افراد را شناسایی کرده‌ایم و مسئولان مربوطه در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با آنان ارتباط مؤثر برقرار کردند تا از ابتدای سال آینده اجرای طرح‌های مشترک را با آنان داشته باشیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در داخل کشور هم نخبگان زیادی را داریم که در خارج از کشور فارغ‌التحصیل شدند و می‌خواهیم که از ظرفیت آنان در مناطق تحقیقاتی استفاده کنیم.

پناهی با بیان اینکه متأسفانه میزان استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی در راستای تولید علم و فناوری کم بوده است، خاطرنشان کرد: استفاده از این ظرفیت در ایران در مقایسه‌ با تعدادی از کشورهای منطقه ۳۰ درصد است که عدد چشمگیری نیست و باید آن را مثل دیگر کشورهای منطقه به بالای ۷۰ درصد برسانیم و تلاش می‌کنیم در سال ۱۴۰۲ از ظرفیت ایرانیان داخل و خارج از کشور و حتی غیرایرانیانی که فرهنگ مشترک دارند، بیش از پیش استفاده کنیم.

وی با ذکر این نکته که از طرح‌های پیشنهادی دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها در جهت ارتقای حوزه سلامت استفاده خواهیم کرد و برای آنکه مشارکت تمامی آنان را به نحو احسن داشته باشیم برای هر دانشگاه و دانشکده یک مأموریت ویژه در راستای تحقق نیازهای کشور تعریف کرده‌ایم، تأکید کرد: در همین خصوص بودجه ۱۱۱ میلیارد تومانی را به ۱۷ دانشکده‌ و دانشگاه‌ علوم پزشکی در قالب موضوعاتی که جزو تهدیدات حوزه سلامت بوده اختصاص داده‌ایم. این اقدام با تأکید وزیر صورت گرفته تا تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها مأموریت‌گرا باشند. اکنون برای هر دانشگاه یک ماموریت ویژه تعریف شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: به کلان‌ منطقه یک و دانشگاه‌های علوم پزشکی گیلان، مازندران و سمنان مأموریت جوانی و افزایش جمعیت، به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مأموریت پرداختن به موضوع سرطان و دانشگاه‌های علوم پزشکی اهواز، بندرعباس و شیراز هم مأموریت مربوط به سیستم نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده واگذار شده است.

پناهی افزود: از ظرفیت و توانمندی تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور در جهت پیگیری تخصصی موضوعات مختلف مرتبط با حوزه سلامت استفاده کرده‌ایم و به‌طور مثال می‌توان به استفاده از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ۲ موضوع تغذیه و امنیت غذایی و همچنین اجرای روش‌های نوین درمانی اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه تغذیه مناسب نقشی اساسی در سلامت جامعه دارد، گفت: ایمنی و امنیت غذایی موضوع بسیار مهمی است که در حفظ سلامت جامعه و پیشگیری از ابتلای به بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی، مغزی و انواع سرطان‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این حوزه توانمندی‌های بسیاری دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: همچنین باید به ظرفیت مشهد در موضوعات ژن درمانی، سلول درمانی، مهندسی بافت و درمان‌های نوین هم اشاره کنیم و به همین جهت مأموریت اجرای این برنامه های بسیار مهم را به دانشگاه علوم پزشکی مشهد واگذار کرده‌ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    0 0
    دیابت در 40 سال گذشته تاکنون 4 برابر شده است.... و هنوز پزشک سلامت و پرونده سلامت و تبعیت در الگوی واحد در بخش سلامت نرسیده ایم.........

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس