به گزارش مشرق از خبرگزاری رویترز؛ صادرات این سوخت که از مارس ۲۰۱۹ قطع شده بود، به علت افزایش کارآیی این مسیر، ازسرگرفته شده است.
سود خالص صادرات محموله های ال پی جی از بندر تامان شامل بهای فروش منهای هزینه های مرتبط با رساندن این محصول به بازار، در هفته های اخیر در مقایسه با صادرات از طریق راه آهن به لهستان ۲ برابر و در مقایسه با عرضه به بازار داخلی روسیه، ۶ تا هفت برابر برآورد شده است.
این منابع افزودند: سیبور در اوایل فوریه در پی موافقت شرکت دولتی انحصاری راه آهن روسیه با انتقال ۷۴۰۰ تن ال پی جی از این مسیر در ماه جاری، ۶ هزار و ۹۰۰ تن از این محصول را از توبولوسک با راه آهن به تامان انتقال داده و قصد دارد در ماه آینده (مارس) هم ۱۹ هزار و ۴۰۰ تن ال اپی جی در همین مسیر جا به جا کند.
بر اساس برآوردها؛ سیبور در صورت ارسال ال پی جی از بندر تامان به بندرهای ترکیه در مقایسه با هزینه انتقال از مسیر اوست - لوگا به ازای هر تن، ۸۰ تا ۱۰۰ دلار صرفه جویی خواهد کرد.
سیبور صادرات ال پی جی را در ۲۰۲۲ از طریق اوست - لوگا تا ۲۷ درصد در مقایسه با ۲۰۲۱ افزایش داد.
داده های کشتیرانی نشان می دهد که سیبور در ۲۰۲۲ نزدیک به ۱۱۲ هزار تن ال پی جی از اوست - لوگا به طور مستقیم به ترکیه انتقال داده است.
عرضه ال پی جی به اوت -لوگا در ۲۰۲۲ نزدیک به ۵۳ درصد کل صادرات سیبور را تشکیل می داده و انتقال این محصول از مسیر زمینی به لهستان ۴۳ درصد مجموع صادرات آن یا ۶۱۴ هزار تن بوده است.