کد خبر 1468917
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۸
.

«تعامل گسترده با چین، پروژه ایران و غرب را با شکست مواجه کرد. اگر با چین می‌بستیم، آمریکا از برجام خارج نمی‌شد».

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: دکتر مرتضی عزتی، ‌استاد دانشگاه تربیت مدرس که در گذشته نگاه مثبتی هم به برجام داشته، به روزنامه ایران گفت: اگرچه افزایش نرخ ارز بر شاخص تـورم و قیمت تأثیر می‌گذارد، اما دولت گذشته حـدود ۴ سال تلاش کرد با اجـرای سیاستهای انقباضی قیمتها را کنترل کند. باید در نظر داشـت زمانی که همراه سیاستهای انقباضی رشد اقتصادی وجود نداشته باشد ساختار موجود همانند فنر به حالت قبل بازگشته و موجب تضعیف نرخ ریال می‌شود. در جهش قیمت ارز که شاهد هستیم سیاستهای مذکور دولت قبل و خروج شوک‌وار آمریکا از برجام تأثیرگذار بود. وی افزود: اگرچه بعد از محاسبه منافع طرفین بــرجام، یک منفعت دوطرفه ایجاد و توافق شکل گرفت اما غربی‌ها بر عهد خود پایبند نماندند.

وی افزود: ایـران نباید برنامه‌های خود را بر این اساس تنظیم کند که اگر برجام بازگشت و توافق صـورت گرفت دیگر باطل نخواهد شـد. باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که در هر شرایطی تأمین حداکثر منافع ایران مد نظر قرار گیرد. همچنین صـورت گرفتن یا نگرفتن توافق برجام اهمیت چندانی برای ما نداشته باشد.

سیاستگذاری که بخواهد برنامه خود را این گونه تنظیم کند که حتماً شش ماه دیگر با افزایش فروش نفت مواجه هستیم، بنابراین در بودجه به جای اینکه درآمد نفت را براساس شرایط کشور مد نظر قرار دهد چندین برابر بیشتر پیش‌بینی کند، این سیاستگذار به دشمنی که در مقابل ما قرار دارد اعلام می‌کند تشنه این هستیم که بیاییم با تو توافق کنیم. اتخاذ چنین بی‌تدبیری توسط دولت قبل از ابتدا سیاستی غلط بود. با چنین حرکتی به دشمن اعلام می‌کنیم که نیازمند توافق با تو هستیم. دکتر عزتی می‌گوید: در حال حاضر با وضع موجود اقتصادی کشورمان، می خواهیم منفعتی از همکاری بـا کشورهای برجسته نظیر چین و روسـیـه داشـتـه باشیم. در گام اول باید توافقنامه خود با چین را به خوبی اجرا کنیم. بـا این توافقنامه اگر قرار است در ۲۵ سال حـدود ۵۰۰ میلیارد دلار چین در ایران سرمایه‌گذاری کند، سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود؛ اگر توافقنامه ایـران و چین عملیاتی شود، زمینه‌ای مناسب به وجود می‌آید که خیلی از کشورهای دیگر هم برای سرمایه‌گذاری، دست همکاری به سوی ایران دراز کنند. زمانی که یک قدرت اقتصادی بزرگ نظیر چین در ایران سرمایه‌گذاری کند، سناریوی ایران‌هراسی به حاشیه رفته و اعتماد سایر کشورهای مطرح اقتصادی جهان برای حضور و سرمایه‌گذاری در ایران دو چندان خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    2 2
    رو که نیست
  • سید IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    3 0
    به هر دلیل بحمداللّه این یوغ ننگین از گردن ایران برداشته شد، باید توجه داشت که بار دیگر بر گردن کشورمان افکنده نشود!!!
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    1 3
    خداروشکر که همیشه یک دولت قبل وجود داره که تمام مشکلات فرافکنی بشه...همه یاد گرفتند قبلی رو متهم کنند..خب چراقبل انتخابات شعار میدید؟مگه مشکلات رو ندیدید؟
  • فامیل دور IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    0 1
    عجب!! ریسی وقتی از چین برگشت در بوغ و شیپور جار زدید که با خبر خوش آمده و مشکلات تمام شد!! ولی الان دولار به ۶۰ هزار تومان رسیده و قیمت اجناس هم داره سیر صعودی خودش ادامه میده...اینم از خبر خوشی که وعده می‌دادید!!
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس