اسرائیل؛ غده‌ای که از ترس آب می‌شود/ چرا صهیونیست‌ها به فکر مهاجرت معکوس افتاده‌اند؟

همزمان با تشدید بحران‌های سیاسی در سرزمین‌های اشغالی، بحران‌های اجتماعی - اقتصادی نیز دامنگیر صهیونیست‌ها شده است.

به گزارش مشرق، همزمان با تشدید بحران‌های سیاسی در سرزمین‌های اشغالی، بحران‌های اجتماعی - اقتصادی نیز دامنگیر صهیونیست‌ها شده است.

کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی دیروز گزارش داد روند مهاجرت معکوس ساکنان سرزمین اشغالی فلسطین به کشورهای اروپایی شدت یافته و به یک نگرانی جدی تبدیل شده است. این در حالی است که رژیم موقت صهیونیستی سالانه هزینه هنگفتی را برای تبلیغ و تشویق یهودیان کشورهای مختلف برای کوچاندن‌شان به اراضی اشغالی می‌کند و سازمانی عریض و طویل به نام «آژانس یهود» را برای این منظور تاسیس کرده که هدف آن ترویج مهاجرات یهودیان به اسرائیل است.

* چرا صهیونیست‌ها به فکر مهاجرت معکوس و بازگشت به کشورهای مبدأ خود افتاده‌اند؟

رژیم طی سال‌های گذشته همواره با بحران‌های متعددی مواجه بوده است؛ برگزاری ۵ انتخابات پارلمانی تنها در ۴ سال و شکنندگی کابینه‌های این رژیم - که موجی از نارضایتی را در میان ساکنان اراضی اشغالی به وجود آورده است - از یک سو و جنگ‌ها و آتش‌افروزی‌های متعدد بویژه در دوره نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو و تشدید ناامنی از سوی دیگر، باعث ناامیدی و استیصال صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی شده است.

* افزایش قدرت مقاومت

رژیم صهیونیستی تنها در ۳ سال گذشته بیش از ۲ بار با جبهه مقاومت وارد جنگ تمام‌عیار شده است. سال ۲۰۲۱ هجوم نظامیان اسرائیلی به محله «شیخ جراح» در قدس اشغالی و تلاش برای اخراج فلسطینیان از خانه‌های خود به جنگ با حماس ختم شد. اسرائیل طی ۱۲ روز جنگ، بسیاری از منازل مسکونی، مدارس و بیمارستان‌های غزه را بمباران کرد که با محکومیت شدید بین‌المللی مواجه شد. در مقابل جنبش جهاد اسلامی فلسطین صدها موشک به اراضی اشغالی شلیک کرد؛ حملاتی که خواب و خوراک را تا مدت‌ها از صهیونیست‌ها گرفته بود.

سال ۲۰۲۲ نیز ترور «تیسر الجعفری» یکی از فرماندهان مقاومت آتش جنگی دیگر میان رژیم صهیونیستی و جهاد اسلامی را روشن کرد. با شروع حملات هوایی اسرائیل، مناطق اشغالی با آنچنان واکنشی از سوی گروه‌های مقاومت روبه‌رو شد که تنها با گذشت ۳ روز صهیونیست‌ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند. زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین ‌اندکی پس از اعلام آتش بس، در نشست خبری در تهران گفت: ۵۸ شهرک صهیونیست‌نشین به طور همزمان زیر باران موشک‌های گروهان‌های سرایا القدس بود.

ناتوانی گنبد آهنین در رهگیری بسیاری از موشک‌های مقاومت موجی از ناامیدی را در میان ساکنان اراضی اشغالی ایجاد کرد. شهرک‌نشینان اکنون دریافته‌اند خطر جنگ با گروه‌های مقاومت فلسطین به یک خطر دائمی تبدیل شده است و با چشمان خود می‌بینند نه تنها قدرت مقاومت برخلاف ادعای مقامات رژیم اشغالگر روز به روز در حال افزایش است بلکه ارتش این رژیم توان مقابله با موشک‌های فلسطین را ندارد و میزان خسارات و تلفات شهرک‌نشینان در هر جنگ بیشتر از جنگ قبل می‌شود. موشک‌های مقاومت باعث شده است شهرک‌نشینان سایه وحشت را هر لحظه روی سر خود احساس کنند و همواره در ترس و هراس باشند.

* خیزش فلسطینی‌ها در کرانه باختری

علاوه بر گروه‌های مقاومت، صهیونیست‌ها با خیزش فلسطینی‌ها در جای جای اراضی اشغالی و کرانه باختری نیز مواجه هستند. معادلات امنیتی تل‌آویو در کرانه باختری به ‌هم ‌خورده و از جنوب تا شمال این منطقه به شکل روزانه صحنه درگیری و تنش است. روزی نیست که خبری از کرانه باختری در رسانه‌ها از درگیری، هلاکت صهیونیست‌ها، شهادت فلسطینی‌ها و تخریب خانه‌های‌شان یا بازداشت‌های گسترده منتشر نشود. جوانان فلسطینی با انجام عملیات‌های تیراندازی یا زیر گرفتن شهادت طلبانه، تلفات و خسارات زیادی را به این رژیم وارد کرده‌اند که روز به روز نیز در حال افزایش است. بسیاری کرانه غربی رود اردن را به آتشفشانی در آستانه انفجار تفسیر کرده‌اند که هر لحظه ممکن است فوران کند و زندگی را بر صهیونیست‌ها بیش از پیش حرام کند.

بسیاری از ساکنان اراضی اشغالی که با وعده زندگی آرام و مرفه به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کرده‌اند، اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که در سرزمین‌های اشغالی زندگی به معنای واقعی ندارند و علاوه بر فقر و بدبختی، خطر مرگ نیز، جان بی‌ارزش‌شان را تهدید می‌کند.

مساله مهاجرت معکوس صهیونیست‌ها تنها به ماه‌های اخیر خلاصه نمی‌شود و گزارش‌ها نشان می‌دهد این روند از سال‌ها قبل شروع شده و شکل افزایشی به خود گرفته است. پایگاه «انجمن تفکر عربی» با اشاره به این موضوع نوشت: «ناور نارکیس» یک یهودی ساکن برلین سال ۲۰۱۵ کمپینی برای مهاجرت معکوس صهیونیست‌ها در فیسبوک راه انداخت که استقبال از این کمپین همه را شگفت‌زده کرد. او در مصاحبه‌ای درباره کمپین خود گفت: مهاجران اسرائیلی در برلین اکنون در مرفه‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین و امن‌ترین کشور اروپا زندگی می‌کنند. طبیعتا آنها آلمان را به زندگی در اسرائیل ترجیح می‌دهند که به یک مکان موشکی تبدیل شده و هیچ امنیتی ندارد. پایگاه خبری اکونومیست نیز به کمپین دیگری در این زمینه اشاره کرده که به یهودیانی که آرزوی ترک اسرائیل به مقصد کشورهای اروپایی را دارند کمک حرفه‌ای می‌کند.

روزنامه «اسرائیل هیوم» در گزارشی بر اساس نتایج یک پیمایش اجتماعی نوشت: اسرائیلی‌ها «نگران شکاف‌های اجتماعی» و «افزایش هزینه‌های زندگی» هستند و بیش از ۳۳ درصد آنها به مهاجرت معکوس فکر می‌کنند.

کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز در گزارش خود تاکید کرد که در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی صهیونیست‌ها پر از تبلیغ آژانس‌های مسافرتی و ارائه خدمات مسافرتی برای مهاجرت به کشورهای اروپایی است، یا افرادی که می‌گویند در حال برنامه‌ریزی برای مهاجرت به اروپا به دلیل «بد شدن وضعیت در اسرائیل» و «افزایش خطر دیکتاتوری و نابودی دموکراسی» هستند.

سیر مهاجرت معکوس صهیونیست‌ها در میان‌مدت باعث کاهش جمعیت اسرائیل خواهد شد، چرا که از یک طرف باعث کاهش جمعیت این رژیم و از سوی دیگر باعث انصراف بسیاری از صهیونیست‌ها که در تدارک مهاجرت به اراضی اشغالی هستند، خواهد شد؛ مساله‌ای که برای سران رژیم صهیونیستی که تلاش می‌کنند با حربه‌های مختلف جمعیت خود را در برابر فلسطینی‌ها افزایش دهند بسیار ناخوشایند اما ناگزیر است.

منبع: روزنامه وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس