کد خبر 1469227
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹

در طبیعت، گیاهان با عناصر غذایی خاک سازگار میشن اما برای گیاهانی که در خانه یا در باغچه رشد داده میشوند، وضعیت خاک متفاوت خواهد بود. بنابراین ما معمولاً باید مواد مغذی معدنی مورد نیاز گیاهان رو با خرید کود مناسب از بازار تأمین کنیم. کود در واقع غذای گیاهی نیست! گیاهان غذای خود رو با استفاده از انرژی نور خورشید برای تبدیل آب و دی اکسید کربن به تولید قندهای غنی از انرژی تهیه می کنند. ما مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را با خرید کود مناسب تأمین میکنیم پس مهم است که راهنمای درستی برای خرید کود به صورت جزء یا به صورت خرید عمده کود داشته و نکات مهمی را در نظر بگیریم.

راهنمای خرید کود

خرید کود مناسب برای هر گیاه

گیاهان مختلف در شرایط گوناگون به مقادیر متفاوتی از مواد مغذی اصلی نیاز دارند. موارد اشتباه می تونند باعث شوند شما به هدف خود نرسین. به عنوان مثال، چمن ها مقدار زیادی نیتروژن مصرف می کنند. اما این مقدار نیتروژن، گیاه گوجه فرنگی رو مجبور به تولید برگ با میوه می کند. درحقیقت، خرید کود مناسب به نوع گیاه بستگی دارد. جوانه ها و نهال ها یا قلمه کاکتوس ها برای ریشه زایی به مقدار زیادی فسفر نیاز دارند که خرید کود ریشه زا توصیه می شود. در حقیقت، کودهای شیمیایی محلول در آب سریع عمل می کنند، زیرا عناصر رو به شکل شیمیایی به گیاه می رسانند. اما در مقادیر زیاد می توانند آب گیاهان رو مکش کرده و آنها رو خشک کنند (به اصطلاح سوختن گیاه). کودهای آهسته رو ساخته میشوند تا مواد مغذی گیاهان با سرعت کمتری مصرف شوند. اما برخی کود ها رشد سریع رو به ارمغان می آورند اما باعث سوختن گیاه نیز نمیشوند. باید توجه داشت که خرید عمده کود برای استفاده و کود دهی در مقادیر بالا بسیار به صرفه می باشد.

بررسی میزان اسیدیته خاک (PH)

تشخیص PH خاک برای کشت گیاه بسیار مهم است. PH در محدوده ای بین 1 تا 14 قرار دارد. 7 یعنی خنثی، اسیدها پایین تر و بازها (قلیاها) بالاتر از 7 قرار می گیرند. با توجه به اینکه گیاه برای رشد نیاز به محیط اسیدی یا قلیایی دارد، کشاورز باید PH خاک را تنظیم کند. برای فهمیدن میزان PH می توان نمونه ای از خاک را برای آزمایشگاه فرستاد یا از یک کیت خانگی استفاده کرد. برای پایین آوردن PH می توان از گوگرد یا سولفات آلومینیوم استفاده کرد و برای بالا بردن PH و قلیایی کردن خاک استفاده از آهک یا خاکستر چوب می تواند موثر باشد.

راهنمای خرید کود

شناخت انواع و قیمت کود

می توان گفت که مهم ترین نکته هنگام خرید کود، آشنای کامل و جامع با انواع کودهاست. دانستن ویژگی های هر کود و نوع کشت مناسب هر کود امر مهمی‌ست. کودها علاوه بر سه گونه شیمیایی، ارگانیک و زیستی در اشکال مختلفی نیز تولید و به فروش می رسند. این شکلها عبارتند از گرانول درشت، گرانول ریز، پودر حل شده در آب و کنستانتره مایع. با توجه به نوع کشت و نیاز گیاه کشاورز باید متناسب ترین گزینه را انتخاب کند. برای رشد هر قسمت از گیاه باید کود مناسب آن را تهیه کرد.به عنوان مثال خرید کود ریشه زا جهت ریشه زایی قلمه ها مورد استفاده قرار می گیرد یا خرید کود کاکتوس به صورت اختصاصی برای کاکتوس ها مهم و موثر است.

برای آشنایی با قیمت کود و خرید کود از سایتهای معتبر مانند کودمال استفاده کنید تا با بهترین کیفیت و کمترین قیمت کود به صورت کم یا خرید عمده کود مواجه شوید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس