اولویت ایران؛ اطمینان از رعایت حقوق بانوان ایرانی است

سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: توانمندسازی زنان و دختران ایرانی و اطمینان از رعایت حقوق آنها، از اولویت‌های اصلی ما است.

به گزارش مشرق، زهرا ارشادی در نشست عالی رتبه شورای امنیت سازمان ملل متحد در موضوع زنان، صلح و امنیت بین المللی گفت: ما همچنان به کار برای توانمندسازی زنان و دختران ایرانی و اطمینان از رعایت حقوق آن‌ها ادامه می‌دهیم و این یکی از اولویت‌های اصلی ما است که تلاش خواهیم کرد در این زمینه پیشرفت کنیم.

وی افزود: ایران به عنوان یک کشور عضو مسئول، اذعان دارد که از نظر حمایت و ارتقای حقوق بشر زنان همیشه جا برای پیشرفت وجود دارد.

ارشادی گفت: ما قاطعانه ادعاهای بی اساس و ارجاعات ناموجه برضد ایران در این نشست توسط برخی از کشورهای عضو را رد و محکوم می‌کنیم، زنان ایرانی در عرصه‌های مختلف از جمله علمی، آموزشی و سیاسی فعال هستند و نقش تعیین کننده‌ای در جامعه ایران دارند.

سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل افزود: به رغم مواجهه با چالش‌هایی مانند تحریم‌های غیرانسانی یکجانبه اعمال شده توسط ایالات متحده، ایران همچنان به ارتقای حقوق زنان متعهد است و پیشرفت چشمگیری در توانمندسازی زنان داشته است.

ارشادی اضافه کرد: درگیری‌های مسلحانه اثرات مخرب و نامتناسبی بر زنان و دختران دارد که اغلب قربانیان اصلی خشونت، آوارگی و نقض حقوق بشر هستند. آن‌ها همچنین با مشکلات اقتصادی، دسترسی محدود به مراقبت‌های بهداشتی و آموزش، و افزایش آسیب پذیری و حاشیه نشینی مواجه هستند.

سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل افزود: برای جلوگیری و رفع درگیری‌های خشونت آمیز، باید به علل زمینه‌ای درگیری‌ها مانند تروریسم، افراط گرایی خشونت آمیز، اشغال خارجی و مداخله توجه شود.

وی گفت: جامعه بین‌المللی باید از دیپلماسی و گفتگو برای یافتن راه‌حل‌های سیاسی برای مناطق اصلی درگیری و مشارکت دادن زنان در تمام مراحل روند صلح استفاده کند. در این راستا، شورای امنیت ضرورت حمایت از زنان در شرایط درگیری و توانمندسازی آن‌ها در پیشگیری و حل منازعات را به رسمیت شناخته است.

ارشادی افزود: زنان و دختران در افغانستان به شدت تحت تأثیر محدودیت‌های ممنوعیت اخیر قرار گرفته‌اند و ضروری است که هیأت حاکمه فعلی در افغانستان به تعهدات خود برای تضمین دسترسی زنان به تحصیل، کار و مشارکت سیاسی عمل کنند.

وی گفت: در فلسطین، اشغال خارجی مهم‌ترین تهدید برای امنیت زنان و دختران فلسطینی است، به ویژه در غزه، جایی که آن‌ها قربانی اصلی محاصره طولانی مدت و بمباران رژیم اسرائیل هستند. شورای امنیت باید رژیم اسرائیل را مجبور کند که به اشغال فلسطین پایان دهد، محاصره غیرانسانی غزه را لغو کند و جنایات خود را علیه زنان و دختران متوقف کند.

سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل افزود: در حالی که مسائل زنان بر عهده سایر نهادهای سازمان ملل متحد مانند مجمع عمومی و اکوسوک است، شورای امنیت باید تنها در مواردی به موضوعات زنان رسیدگی کند که مستقیماً بر صلح و امنیت بین المللی تأثیر می‌گذارد و با سایر نهادهای سازمان ملل متحد برای اطمینان از رسیدگی مؤثر به مسائل زنان همکاری کند.

وی گفت: باید استانداردهای دوگانه و ریاکاری سیاسی برخی از کشورهایی که قوانین بین المللی و حقوق بشر را به طور گزینشی برای پیشبرد منافع سیاسی خود اعمال می‌کنند، مورد توجه قرار داد. این کشورها اغلب از پلتفرم‌های سازمان ملل برای پیشبرد دستور کار خود استفاده می‌کنند و در عین حال در مورد نقض حقوق بشر و جنایات ارتکابی علیه زنان و دختران فلسطینی توسط رژیم اسرائیل سکوت می‌کنند.

سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل افزود: این نگران‌کننده است که این دولت‌های خاص به طرز بی‌شرمانه‌ای از سیاست‌های آپارتاید رژیم اسرائیل در چارچوب حق دفاع مشروع از خود حمایت می‌کنند و در عین حال رنج و ستم بر زنان فلسطینی را نادیده می‌گیرند. چنین رویکردهای سیاسی می‌تواند اعتبار سازمان ملل را خدشه دار کند.

ارشادی گفت: اینکه رژیم آپارتاید اسرائیل در چنین نشست مهمی شرکت می‌کند و در مورد حقوق زنان و دختران صحبت می‌کند، در حالی که زنان و دختران فلسطینی همچنان در نتیجه چندین دهه اشغال و استعمار رژیم اسرائیل و سیاست‌های آپارتاید آن در فلسطین اشغالی همچنان رنج می‌برند، طعنه آمیز است. نماینده رژیم اسرائیل باید از تعداد بیشمار زنان و دختران فلسطینی که قربانی جنایات رژیم اسرائیل در غزه و سایر مناطق فلسطین اشغالی شده‌اند، صحبت می‌کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس