ریاض: گفت‌وگوها برای بازگشت دمشق به آغوش عربی در جریان است

وزیر امور خارجه عربستان ضمن غیرقابل قبول خواندن وضعیت کنونی سوریه، تصریح کرد که گفت‌وگوها برای بازگشت دمشق به آغوش عربی در جریان است.

به گزارش مشرق، «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی شب گذشته (سه‌شنبه، ۷مارس) با تاکید بر اینکه دیدگاه ریاض برای گفت‌وگو با ایران باز است، خاطرنشان کرد که رایزنی‌هایی برای بازگشت سوریه به آغوش عربی وجود دارد.

طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، بن فرحا ضمن اشاره به این نکته که «اتفاق‌نظر در این باره وجود دارد که وضعیت کنونی سوریه قابل قبول نیست» تاکید کرد: گفت‌وگوها برای بازگشت سوریه به آغوش عربی وجود دارد، اما هنوز برای صحبت در مورد آن زود است.

وزیر خارجه عربستان سعودی ضمن استقبال از گفت‌وگوها با ایران، اذعان کرده بود: «توافق هسته‌ای با ایران ایده‌ال نبوده و باید نگرانی کشورهای همسایه را برطرف کند».

او اخیراً نیز در دیدارش با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات بین‌المللی در خصوص آن گفت‌وگو کرده و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و تلاش‌های بین‌المللی در این زمینه را مورد بحث بررسی قرار داده بود.

این در حالی است که «بثینه شعبان»، مشاور ویژه «بشار اسد» رییس‌جمهور سوریه، روز چهارشنبه (اول مارس) گفته بود دیدگاه دمشق برای ازسرگیری روابط خود با همه کشورهای عربی مثبت است، زیرا سوریه از دیرباز روابط بسیار خوبی با این کشورها داشته است.

او در گفت‌وگو با پایگاه خبری «روسیاالیوم» و در پاسخ به سوالی درباره روابط دمشق-ریاض، تصریح کرده بود: «علی‌رغم تمام اتفاقاتی که طی بحران سوریه رخ داد، رئیس‌جمهور اسد همچنان به روابط خوب با کشورهای عربی معتقد است؛ چرا که سرنوشت کشورهای عربی یکی است».

وزیر امور خارجه عربستان نیز پیش از این و در روز شنبه (۱۸فوریه) در کنفرانس مونیخ در پاسخ به سوالاتی درباره سوریه از ضرورت بازنگری «سیاست‌ها و راهبردهای» کشورهای عربی و «ضرورت گفت‌وگو با دمشق» سخن گفته اما اذعان کرده بود که کشورهای عربی هنوز به رویکرد مشترک جدیدی دست پیدا نکرده‌اند.

اخیراً نشریه تحلیلی-خبری «اکونومیست» گزارشی از تغییر در سیاست خارجی عربستان سعودی در قبال طرف‌های منطقه‌ای منتشر کرده و نوشته بود: ریاض از راهبرد خصومت با کشورهای منطقه و تلاش برای سرنگونی نظام‌های آنان [برای مثال در سوریه و یمن] به راهبرد مصالحه روی آورده است. پذیرفتن شکست معمولاً سخت است، اما اظهارات فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه سعودی گویای شکست سیاست‌های ریاض در قبال «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه است.

عربستان پس از زلزله فاجعه‌بار سوریه و ترکیه و خسارات مادی و جانی زیادی در چند استان سوریه، در روند امدادرسانی به سوریه حضور دارد. روز سه‌شنبه، (۱۴فوریه) اولین هواپیمای سعودی حامل کمک‌های امدادی به زلزله‌زدگان وارد فرودگاه بین‌المللی حلب در سوریه شد. «فالح السبیعی» مدیر تیم فعالیت‌های مشترک امدادرسانی در عربستان سعودی، گفت که کشورش «در کنار ملت برادر سوریه ایستاده و این ضایعه بزرگ را به آن‌ها تسلیت می‌گوید».

این هواپیمای حامل کمک‌های سعودی به زلزله‌زدگان سوری، اولین هواپیمای عربستانی است که از زمان آغاز بحران حضور گروه‌های مسلح در سوریه در سال ۲۰۱۱ در خاک سوریه فرود آمده است. «باسم منصور» مدیر سازمان هواپیمایی سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» در این باره گفت: عربستان سعودی برای فرود هواپیماهای این کشور در فرودگاه‌های سوریه برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان سوری، مجوز درخواست کرده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس