کد خبر 1471692
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
همایش بزرگداشت حکیم نظامی در پاکستان و تاکید بر نقش گنجوی در احیای زبان فارسی

همایش بزرگداشت «حکیم نظامی گنجوی» شاعر برجسته و پرآوازه زبان فارسی به میزبانی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در «اسلام‌آباد» برگزار شد.

به گزارش مشرق، همایش ادبی نظامی گنجوی به میزبانی رایزنی فرهنگی کشورمان و مشارکت گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ملی زبان‌های نوین (NUML) با حضو «نبی شیرازی» معاون سفارت ایران، «احسان خزاعی» رایزن فرهنگی سفارت ایران، خانم «امبر یاسمین» رئیس گروه زبان فارسی دانشگاه نومل، اساتید و دانشجویان بخش فارسی برگزار شد.

در این رویداد فرهنگی سخنرانان در خصوص تاثیر اشعار نظامی در شبه قاره، مقایسه تطبیقی نظامی و شعرای شبه قاره، معرفی آثار حکیم نظامی، سیری در افکار نظامی، پارسایی و زهد حکیم نظامی، حکمت و همه جانبه بودن علوم در حکیم نظامی، بررسی افکار صوفیانه اشعار نظامی، توجه به فرهنگ عامیانه در اشعار نظامی و محبوبیت و علاقه مردم شبه قاره به آثار حکیم نظامی به سخنرانی پرداختند.

رایزن فرهنگی سفارت ایران در پاکستان در این مراسم ضمن تبریک میلاد باسعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) درباره فضیلت ماه شعبان و ویژگی‌های آثار حکیم نظامی سخنانی ایراد کرد.

وی نظامی را شاعری نمونه و منحصر به فرد در مثنوی سرایی و یکی از شاعران برجسته و پر آوازه زبان و ادب فارسی دانست.

خزاعی اظهار داشت که تمامی آثار به یادگار مانده از نظامی خصوصا مخزن الاسرار، اقبال نامه و در تمهیدیه تمام مثنوی هایش، نشان از حکمت ذاتی او دارد.

«نبی شیرازی» معاون سفارت کشورمان در پاکستان نیز گفت: آثار و شخصیت اخلاقی وعرفانی این شاعر بزرگ ایران زمین هنوز برای عموم مردم شناخته شده نیست و برگزاری چنین برنامه‌هایی برای شناخت بهتر این حکیم عالی ضروری است.

وی افزود: نظامی درکشورهایی که با ایران مراوده‌ی فرهنگی داشته‌اند، چهره‌ای نام آشنا است. در شبه قاره حدود یک هزارجلد نسخه خطی از آثار نظامی وجود دارد. آثار نظامی که همه به زبان فارسی سروده شده‌اند از طریق همین زبان به نقاط مختلف جهان راه یافته‌اند و از اوایل قرن نوزدهم میلادی آثار نظامی به زبان‌های مختلف اروپایی ترجمه شده است.

خانم «امبر یاسمین» رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه نومل نیز در سخنان خود با تقدیر از تلاشهای رایزنی فرهنگی ایران در برگزاری این همایش گفت: این اقدام گام مهمی در شناساندن نظامی به علاقه مندان و دانشجویان زبان و ادب فارسی است.

وی در ادامه سخنان خود ضمن قرائت و تحلیل گزیده‌ای از ابیات پنج گنج نظامی آن را سبک نمونه منحصر بفرد دانست.

این استاد زبان فارسی گفت که نظامی در اواسط قرن ششم هجری قمری به دنیا آمد. وی بر علوم رایج آن زمان تسلط خوبی داشت که بدلیل آن به عنوان حکیم معروف شد.

«امیر امینی» استاد زبان فارسی و محقق در حوزه نظامی در این همایش گفت: آثار حکیم نظامی گنجوی به رغم شهرت فراگیر، به شایستگی مورد توجه پژوهشگران قرار نگرفته است. وی افزود: امیر خسرو دهلوی نخستین شاعر شبه قاره است که به تتبع از خمسه نظامی پرداخت.

امینی با برشمردن وجوه اشتراک و تفاوت های این دو شاهکار ادب غنایی، به مقایسه تطبیقی میان دو اثر لیلی و مجنون نظامی و مجنون و لیلی امیر خسرو پرداخت.

«حکیم ابومحمد الیاس بن یوسف نظامی گنجوی» شاخص ترین شاعر پارسی گو در سرایش منظومه های غنایی است. نظامی ستاره درخشان ادب فارسی در سده ششم است. تسلط نظامی بر جمیع علوم زمانه در سروده هایش مشهود است. از نظامی شش مثنوی منحصر بفرد به جای مانده است. بعد از نظامی بسیاری طرز و اسلوب وی را تقلید نمودند اما هیچیک به پایه شاعر گنجه نرسیدند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس