آنکارا، نشست بررسی عضویت سوئد و فنلاند در ناتو را مثبت خواند

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه سومین نشست مکانیزم مشترک دائمی ترکیه با سوئد و فنلاند برای بررسی پرونده عضویت این دو کشور در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را مثبت خواند.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه خبری ان. تی. وی، «ابراهیم کالین» پس از جلسه مشترک با نمایندگان دو کشور سوئد و فنلاند در مقر ناتو در بروکسل طی مصاحبه خبری اعلام کرد: سوئد برای برآورده کردن خواسته ترکیه، قانون جدید ضد تروریسم را آماده کرده و امروز دولت آنها اقدامات لازم درخواستی ترکیه را رسما پذیرفته و این وضعیت برای آنکارا خوشایند است.

وی موافقت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو را به عملکرد این کشور منوط دانست و با اشاره به تاکید آنکارا در خصوص مبارزه جدی سوئد با گروه‌های تروریستی بیان کرد: این واقعیت که یک سازمان تروریستی کشور محل اقامت خود را هدف قرار نمی‌دهد، اما کشور دیگری را هدف قرار می‌دهد، به این معنا نیست که باید با این سازمان تروریستی مدارا کرد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه خواهان اجرای درخواست آنکارا برای قطع رابطه با سازمان‌های تروریستی و حامیان این گروه‌ها در سوئد و فنلاند شد و افزود: دو کشور در مقابل موضع صریح و تند ترکیه یک گام به عقب برداشتند و اطمینان دادند که اقدامات مشخصی را انجام خواهند داد.

وی نشست سه جانبه طرفین در بروکسل را که با حضور مقامات ناتو برگزار شد، نشست بررسی عملکرد سوئد و فنلاند در خصوص تعهدات دو نشست قبلی عنوان کرد و گفت: ترکیه همچنان منتظر اجرای توافق‌نامه امضا شده در مادرید است.

کالین تاکید کرد: در صورت تاخیر سوئد و فنلاند در اجرای تعهدات پذیرفته شده، مراحل پذیرش عضویت آنها نیز به تعویق خواهد افتاد.

برای بررسی پرونده درخواست الحاق سوئد به ناتو، تاکنون دو جلسه مشترک برگزار شده و جلسه سوم نیز به علت اقدام افراط گرایان در اهانت غیرقابل قبول به قرآن کریم، به تعویق افتاد.

«ینس‌ استولتنبرگ» دبیرکل ناتو و مقامات آمریکا عضویت این دو کشور را منوط به جلب رضایت و موافقت ترکیه اعلام کرده‌اند.

پس از آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین، فنلاند و سوئد درخواست عضویت در ناتو را ارائه کردند که این درخواست باید به تایید تمام ۳۰ عضو این پیمان نظامی برسد.

ترکیه از زمان ارائه این درخواست، با اعلام شروطی از این دو کشور خواست که از مخالفان کُرد و حامیان پ. ‌ک. ‌ک در کشورشان میزبانی نکرده، از آنها حمایت نکنند و افراد مظنون به اقدامات تروریستی را به ترکیه تحویل دهند.

اقدام موهن یک نماینده تندروی مجلس سوئد در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم و آتش زدن قرآن کریم در آن محل نیز به پیچیده‌تر شدن موضوع درخواست عضویت این کشور شبهه جزیره اسکاندیناوی منجر شد.

پس از این اقدام موهن، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که اقدام این فرد با مجوز دولت این کشور انجام شده و دیگر استکهلم نباید انتظار حمایت ترکیه را از پیوستن این کشور به ناتو داشته باشد.

آنکارا خواستار تحویل ۱۳۰ نفر از مخالفان دولت ترکیه برای موافقت با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو است که هم‌اکنون در این دو کشور ساکن بوده و اغلب هم جزو معارضان کُرد و متهمان مشارکت در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    1 0
    مبارکه..دو کشور اروپایی دیگر به ناتو خواهند پیوست و روسیه و متحدانش در مقابل ناتوی قدرتمند حرفی برای گفتن نخواهند داشت.
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
    0 1
    آنکارا اگر خیلی ممانعت کرد ، باید از ناتو بندازنش بیرون
    • مینو IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      1 0
      چشم امر امر سرورمان هستش... منتظر دستور جناب عالی بودن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس