کد خبر 1472865
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳
سقوط دلار با ضربه کاری

دلار به رویدادهای اخیر از جمله توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط سیاسی بعد از هفت سال، واکنش مثبت داشت و در کنار ورود بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز، روند قیمت ارز از جمله دلار کاهشی شد.

به گزارش مشرق، کاهش نرخ دلار تا آن‌جا پیش رفت که روز شنبه ۲۰ اسفندماه، نرخ خرید دلار در صرافی ملی ایران ۴۴هزار و ۴۵۱ تومان و نرخ فروش نیز ۴۴‌هزارو۹۰۰ تومان ثبت شد و باز هم خریداری نداشت.

در بازار متشکل معاملات ارز ایران نیز نرخ اسکناس دلار ۴۱‌هزارو ۲۳۴ تومان، نرخ اسکناس یورو ۴۳‌هزارو ۹۴۵ تومان و اسکناس درهم ۱۱‌هزارو ۲۲۸ تومان ثبت شد، البته به گفته مجید حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین بناست روند کاهشی قیمت دلار استمرار داشته باشد.

پیام توئیتری حریری که گفته بود «هر چه دلار ذخیره کردید بریزید بازار، یکی از توافقات پکن سرازیر شدن درهم از طرف اماراته که از یک‌شنبه کلید می‌خوره»، واکنش‌های زیادی در پی داشته است. اشاره حریری به نقش درهم در کاهش قیمت دلار در حالی است که کمیسیون اقتصادی در بخشی از گزارش ارزی اخیر خود «عدم‌انطباق نقشه ارزی- تجاری کشور و ضربه‌پذیری کشور از محل درهم» را یکی از مسائل و چالش‌های پیش روی بازار اسکناس و حواله ارز دانسته و تأکید کرده بود: طبق آمار گمرک، در هفت ماهه سال جاری، بیش از ۸ میلیارد دلار ارزش واردات از چین بوده که سهم قطعات منفصله وسایل نقلیه بیش از یک‌میلیارد دلار است.

با وجود سهم بالای واردات از چین، بسیاری از کانال‌های تأمین ارز، همچنان از محل درهم است. با وجود نقش محوری بانک مرکزی در نحوه تشکیل سبد ارزی کشور، این نهاد نقشی در نحوه فروش نفت، به عنوان مهم‌ترین منبع تشکیل‌دهنده سبد ارزی کشور ندارد و با توسل به مازاد عرضه در نیما، چالش‌برانگیز شدن افزایش نرخ حواله را انکار می‌کند. این مازاد عرضه می‌تواند مربوط به عرضه ارزهای بی‌کیفیت (انتقال با هزینه بالا) باشد و اساساً با وجود ناهمگنی شدید بین کیفیت ارزها، اتکا به مازاد عرضه در نیما می‌تواند گمراه‌کننده باشد. به دولت توصیه می‌شود به جای اتکا به مازاد عرضه در نیما، مازاد یا کسری در عرضه درهم را مدنظر قرار دهد تا از بروز شوک جلوگیری کند.

اما فارغ از ریزش قیمت دلار که از کانال ۶۰ هزار تومان به کانال ۴۴‌هزار تومان رسیده، این سؤال اساسی مطرح است که روند کاهشی قیمت ارز تا کجا استمرار خواهد یافت و آیا در نقطه توقف، ثبات خواهد یافت یا ساختار اقتصادی و عوامل رفتاری مانع از چنین ثباتی خواهد شد؟ ارز که به دلایل متعدد از جمله نوع نگاه مسئولان اقتصادی چند دهه گذشته، به لنگر اقتصاد کشور تبدیل شده است، یکی از متغیرهای اصلی این روزهای اقتصاد به شمار می‌رود و به انحای مختلف بر سایر متغیرهای اقتصادی تأثیر می‌گذارد، به همین دلیل فرازوفرود قیمت ارز از جمله دلار نسبت مستقیمی با زندگی مردم دارد، چه آن‌هایی که به صورت مستقیم نیاز ارزی دارند و چه آن‌هایی که غیرمستقیم متأثر از شوک‌های ارزی می‌شوند.

معمولاً «دخالت دولت»‌ها را یکی از عوامل منفی مؤثر بر بازار ارز تلقی می‌کنند و حتی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در بخش پیشنهادات اصلاحی خود برای مدیریت بازار ارز، به «تمرکز تصمیم‌گیری، اختیارات و مسئولیت‌ها در خصوص مدیریت بازار ارز در بانک مرکزی و عدم‌تحمیل اقدامات دستوری از سوی دولت مانند تعیین سقف نرخ ارز در معاملات رسمی» تأکید کرده است. قانونگذار نیز در بند «ت» ماده ۲۰ قانون «قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور» تأکید کرده است: «در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر فعال‌سازی منابع مالی و همچنین اصلاح و تقویت نظام مالی کشور، نظام ارزی کشور، «شناور مدیریت شده» است.

دامنه نرخ ارز با توجه به حفظ رقابت‌پذیری در تجارت خارجی و با ملاحظه تورم داخلی و جهانی و همچنین شرایط اقتصاد کلان از جمله تعیین حد مطلوبی از ذخایر خارجی، تعیین می‌شود.» به زعم کمیسیون اقتصادی مجلس، این ماده بر لزوم تعدیل نرخ اسمی ارز متناسب با تورم داخلی و خارجی تصریح دارد که به معنی تثبیت نرخ حقیقی به جای تثبیت نرخ اسمی ارز است و این رویکرد نسبت به نرخ ارز موجب شده است تا در عمل شاهد تکرار تجربه مصائب و مفاسد ارز ترجیحی مشابه ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی، عرضه سنگین، بی‌قاعده و منفعلانه اسکناس، تعیین دستوری نرخ نیمایی و ایجاد چالش برای صادرکنندگان باشیم.

این در حالی است که بانک مرکزی هدف از راه اندازی مرکز مبادلات طلاوارز را «ایجاد مرجعیت قیمت، افزایش حجم معاملات رسمی و سهولت دسترسی متقاضیان بازار ارز و طلا عنوان کرده است که ابزارسازی و نهادسازی در بازارهای ارز و طلا و تقویت و بهینه‌سازی حداکثری زیرساخت‌های فناوری اطلاعات را دنبال خواهد کرد. با این حال عده‌ای نیز معتقدند متغیرهای مؤثر بازار ارز صرفاً اقتصادی نیست و نباید از رویدادهای سیاسی و اجتماعی غافل شد که در قالب عوامل رفتاری از جمله «انتظارات تورمی» قابل تحلیل است. از طرفی نباید فراموش کنیم کشور درگیر یک جنگ سخت اقتصادی است و طبعاً استفاده از ابزار «بازار ارز» جذابیت کارایی برای رقیب است، بنابراین ورود دولت به بازار ارز نباید صرفاً دخالت تلقی شود بلکه نوعی تنظیم‌گری به شمار می‌رود.

کاهش قیمت دلار تا کجا؟

حبیب حسنی، کارشناس اقتصادی درباره وضعیت فعلی بازار ارز به «جوان» می‌گوید: «طبعاً تحلیل بازار ارز و پیش‌بینی آن به متغیرهای مؤثر متعددی وابسته است که نباید به آن‌ها بی‌توجهی کرد، اما با در نظر گرفتن رویدادهای اخیر و روندیابی وضعیت روزهای گذشته، می‌توان یک کف برای قیمت دلار در نظر گرفت. اعداد مختلفی برای این کف پیش‌بینی شده است، به طوری که ارقام ۳۶ و ۳۸ و ۴۲ و ۴۵‌هزار تومان پیش‌بینی شده است.» وی می‌افزاید: «وقتی قیمت دلار سیر صعودی داشت، دو سقف ۵۵ و ۶۰‌هزار تومان پیش‌بینی شده بود که اتفاقاً به وقتی که به نقطه ۶‌هزارتومان رسید، برگشت و حوالی ۵۵‌هزار تومان در نوسان بود.

حالا هم کف ۴۵ هزار تومان پیش‌بینی شده است و به نظر می‌رسد تا همین حوالی می‌توانیم انتظار ریزش داشته باشیم.» این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح می‌کند: «با اعلام خبر توافق ایران و عربستان، شاهد ریزش قیمت دلار شدیم، اما نکته این است که تتر (Tether) که به واسطه دلار پشتیبانی می‌شود، ریزش چندانی نداشت. از این جهت به نظر می‌رسد ریزش فعلی قیمت دلار بیشتر از عوامل رفتاری پیروی می‌کند و احتمالاً قیمت واقعی دلار اجازه ریزش تا بیش از کانال ۴۵‌هزار تومان را ندهد.»، اما برخی کارشناسان دیگر کف دلار را خیلی پایین‌تر پیش‌بینی می‌کنند.

نقش مرکز مبادله در کاهش قیمت دلار

کامران ندری دیگر کارشناس اقتصادی گفته است: «بانک مرکزی با ایجاد این مرکز شرایطی را فراهم کرد که حواله‌جات ارزی با نرخ‌هایی نزدیک به بازار انجام شود که همین مسئله انگیزه را برای عرضه ارز به بازار از سوی فعالان اقتصادی افزایش داد. در حال حاضر تنها کالاهای اساسی با نرخ ۲۸ هزارو ۵۰۰ تومان تأمین ارز می‌شود که این مسئله می‌تواند روی کاهش قیمت دلار تأثیر داشته باشد.»

به گفته وی، عامل دوم کاهش قیمت در بازار ارز برخی تحولات سیاسی و بین‌المللی در هفته‌های اخیر مانند توافق ایران با آژانس و توافق روز گذشته با عربستان سعودی است که توانست روی انتظارات روانی مردم تأثیر مثبت داشته باشد. جهشی که در هفته‌های گذشته اتفاق افتاد، ناپایدار بود و پیش‌بینی می‌شد که با اصلاح برخی سیاست‌ها بتوان شاهد کاهش قیمت ارز بود. پیش‌بینی کاهش بیشتر قیمت ارز وجود دارد، هر چند مقاومت‌ها برای کاهش قیمت دلار زیر ۴۵‌هزار تومان بیشتر می‌شود، ولی می‌توان انتظار داشت قیمت دلار تا نزدیک ۴۰‌هزار تومان کاهش قیمت کند.»

جان کلام

به نظر می‌رسد حاکمیت با خنثی کردن توطئه آشوب پاییز، با قدرت بیشتری در مسیر رفع مشکلات اقتصادی گام برمی‌دارد و ارائه بسته ارزی جدید، بازگرداندن ثبات نسبی به بازار ارز و بهبود روابط سیاست خارجی از جمله احیای روابط با عربستان با میدانداری دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در راستای تلاش برای حل گره‌های معیشتی قابل تحلیل است.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 25
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید علی IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 1
    ساعتی پیش فرودگاه امام، ۴۶.۲ خریدم مجبور بودم...
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      0 0
      طالبان: نرخ تورم را بیش از ۵۰ درصد کاهش دادیم
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    1 0
    خواهشا تحلیل های آبکی رو کنار بزارید در سیاست خارجی هر چقدر تنش رو کم کنید باعث آرامش بازار و رونق کسب و کار مردم میشه اهداف انقلاب هم از راهی غیر از ایجاد تنش بهتر تامین میشه
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 0
    به به، خوش خبر....
  • قریشی بوکانی IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 1
    من بعد در صورتیکه دو کشور بخواهند این روابط جدید را حفظ نمایند بایستی در تعامل با همدیگر و یا برخورد با اختلافات اعتقادی با یک نگرش جدید و منصفانه تر وارد شوند در هر صورت مردم عربستان بخاطر کج روی های اخیر بن سلمان در یکسری مسائل پیش آمده مانند ایجاد کازینو و دیسکو و غیره در مقابل مسائل اعتقادی دولت قرار خواهند گرفت و نیازی نیست در برهه کنونی دولت ما عکس العملی نشان دهد . دولت عربستان هم ساختار شیعی ایران را با همه اعتقاداتش قبول کند البته به حفظ تعادل طرف ما، یکی از مسائل بزرگی که همیشه دل اهل تسنن ما را اندوهگین می نماید مطرح شدن مسئله شهادت حضرت فاطمه بدست یکی از خلفای راشدین است که البته باید توجه داشت که عدم پذیزش آن از سوی اهل سنت تنها به این واسطه است که برای همه اهل بیت حرمت خاصی قائل هستند و نمی توانند قبول کنند که اختلاف کسانی مانند عمر رض با حضرت فاطمه س یا امام علی ع و حضرت عایشه رض آنقدر ریشه ای بوده که دین و دنیایشان را به مخاطره انداخته است در حالیکه همه آنها از نزدیکان منبع وحی بوده اند . نگاه مردم ایران به اهل سنت خیلی متفاوت تر از نگاهشان به وهابیت است چون اهل سنت ما با دیدگاه وهابیت نوساز بسیار متفاوت و در دو سوی مخالف است
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    33 9
    44500 تومن به نظر شما کمه؟!
    • DE ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      0 0
      اینا پرو تر از این حرفا هستن
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      0 1
      الان شده ۴۰ تومن.تا ۳۵ تومنم میاد...هرچند که سامانه نیما خیلی کمتره.۲۸۵۰۰...مهم زیاد یا کم بودن نرخ دلار نیست.مهم با ثبات بودن قیمته...
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      1 0
      ارزانی مرد
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      0 0
      در مقایسه با دلار ۶۰۰۰۰ تومن کمه ولی در مقایسه با دلار ۳۰تومن زیاده
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      17 13
      با توجه به گندهای غربزدگان آره
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      17 7
      به راحتی تا سی تومن میره
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      13 5
      منتظر باش باز هم می اد پایین
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      0 0
      دم خونه ما دلار میفروشن هزار تومن بیایید بخرید آدرس جوبشور سه راه جوبشور
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 0
    چند جانور برعنداز رو اعدام کنید بیشتر هم می ریزه
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 0
    دلار از 30تومن الان شده41 تومن،اگه مجددا 30 تومن شد ،میشه گفت ،اتفاق خوبی افتاده و الا همین الان هم هر جور حساب کنی 30% از آبان ماه گرون تر شده. امیدواریم دولت محترم دلار رو به 28500 تومن که قولش رو داده برگردونه. از این مهمتر، قیمت کالاهای موجود توی بازاره که امیدوارم با دلار60 تومن تحویل ملت نشه
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 0
    طبق فیلمنامه های قبلی دلار قیمت ان دوبرابر قیمت فعلی خواهد شد و در زمره 50 درصد افزایش قیمت فعلی اش می ماند ینی دلار تا 60 بالا میرود و بعدا بین 42 تا 45 ثابت می شود ... و کاهش ان را دلایلی بیخود مثل عربستان و چین این حرفا میگن .. نرخ آینده دلار 90 هزارتومان خواهد بود که روی 60 خواهد ماند.
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    37 12
    دلار 25 تومنی رو کردین 44 تومن پشت بازو هم میگیرید برای مردم ؟ خجالت بکشید
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      1 0
      اول اقتصاد یاد بگیر
    • مصطفی IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      8 7
      احسنت
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      10 11
      ببخشید اولا دلار ۳۰تومنی ثانیا وقتی مردم به قیمت دلار دلالی (دلاری که هیچ تاثیری بر کالا ندارد زیرا واردات با دلار ۲۸ تومنی است دلاری که برای دلال های فقط سود دارد ) گوش می دهند نباید بدهند الان هم کاهش قیمت دلار دلالی برای مردم و مسولین خوشحال کننده است و لطفا ناراحت نشو پماد بمال خوب میشه چقدر ضرر کرد
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    15 5
    لعنت بر دلالان خبیث
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    9 6
    فایده نداره .دیگه الان لپ تاپ و موبایل پایین نمیاد
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
      0 0
      اینا با دلار نیمایی شایدم با دلار متشکل وارد میشن.ربطی به بازار ازاد ندارن.تهش یه اپله که اونم اتفاقا قیمتش ریخت...۳ سال پیش هم سر جریان انلاین شدن مدارس گرون شدن که بعدش حدود ۳۰ درصد ارزون شدن...
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      0 0
      مگه قراره هر روز لب تاپ و موبایل بخری؟
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    17 10
    دلار در سال جدید زیر ۳۰ هزارتومان خواهد شد تحلیل گران نگران ریزش آن هستند لکن این واقعیت اقتصادی و شرایط ارزی کشور است مقاومت بی فایده است و جماعتی که دلار را به عنوان سرمایه تلقی نموده اند لازم است تا ضرر بیشتری نکرده اند آن را به سرمایه با ثبات تبدیل نمایند..
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 0
    اصولا زیر ۱۰ تومن باید بیاید چون دولت پرداخت حقوق را ده برابر نکرده و از این افزایش قیمت سود شخصی میبرد
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    5 6
    ما در دوران اشوب بین دو هژمونی بسر میبریم با افول هژمونی امریکا دلار سقوط ازاد را در دنیا تجربه خواهد کرد و احتمالا ده سالی تا ان زمان طول خواهد کشید
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    6 7
    قیمت زیر چهل تومانه، اسمی 44 تومان است ولی چهل هم کسی نمیخره....
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    7 5
    دولت بودجه سال بعد را روی دلار 23 تومنی بسته است، با توجه به اینکه در حال فروش املاک دولتی هم هست و دریافت مالیات را محکم پیگیر است، دلار میتواند با شیب به بیست و پنج هم برسد.
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    5 7
    ممکنه عوامل اصلاحطلب و برادرزاده عراقچی مجدد خرابکاری کند و دلار را بالا ببرد. برادرزاده اش ازاد شده یا زندانه و رد مال شده؟
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    5 6
    از جنبه تکنیکالی و چارت ظاهرا قیمتش کم شده و حسب پیشبینی ها مجدد رشد میکند
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    8 5
    وقتی 44 هزار تومان خریدار نداره چرا قیمت رو کمتر نمیذارن؟ ظاهرا دولت هم دوست نداره قیمت دلار بیاد پایین
    • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      0 0
      دلالان نمی گذارند!
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    0 0
    دلار از ۴ هزارتومن در اولین روز کاری رییسی به ۴۰ هزار تومن سقوط کرد. تبریک می گم
    • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      0 0
      یقیناً شما از مریخ به زمین تشریف اورده ای
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 0
    ریزش ادامه دارد
  • ساس IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 0
    دلار در کانال صد هزار تومانی حرکت میکند چراکه چین از این مسئله پشتیبانی میکند و به نفع اقتصاد چین در تقابل با امریکاست
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 0
    از سال 1367 تا زمان حاضر بارها این اتفاق افتاده و ارزش ریال پس از مدتی بیشتر از قبل کاهش پیدا کرده
  • علی اقا IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 0
    قابل توجه مسولین خائن اقتصادی: نفرین این مردم شما رو رها نخواهد کرد.
  • ساس IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 0
    امریکا نتوانست چین را متقاعد کند که ارزش یوآن را بالا ببرد پس کمی کشور پرخرج را در پسزمینه امنیت به اقتصاد پکن وصله زد. ایران و افغانستان وسوریه و روسیه و پاکستان روی هم ۵۰۰ملیون نفر سنجاق شدند به پکن
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 0
    به فرموده خمینی کبیر رمز نابودی اسرائیل اتحاد کشورهای مسلمان برای نابودی اسرائیل است.توافق ایران با عربستان پیش زمینه توافق برجام نیست .بلکه توافق ایران وعربستان بستر وزمینه تشکیل اتحاد نظامی بین کشورهای عربی با ایران برای تشکیل ناتوی نظامی عربی اسلامی برای حمله به اسرائیل ونابودی اسرائیل است. ایران فرمانده این جنگ است و همه کشورهای عربی با فرماندهی ایران در ساعت صفر در نبرد بزرگ به اسرائیل به زودی حمله گسترده خواهند کرد واسرائیل را نابود خواهند کرد. عربستان-مصر- عراق- اردن -لیبی- سوریه - بحرین -کویت -عمان -حزب ا.. لبنان وارتش لبنان -قطر وارتش قهرمان ایران وسپاه پاسداران غیور ناتوی نظامی اسلامی شیعی - سنی محو اسرائیل هستند. دشمن مشترک کشورهای مسلمان رمز اتحاد وتوافق ایران وعربستان است ونه توافق هسته ای وبه همین خاطر یک فرد نظامی یعنی اقای ژنرال علی شمخانی دست اتحاد وتوافق را با عربستان داد.
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
    0 0
    به نظر من باید چند تا از صِفرهای پول ملی کم بشود و واحد پول از ریال به تومان تغیر کند و هر تومان برابر با هزار تومان فعلی باشد. البته قبل از ان هر جوری شده باید جلوی رشد خارج از قائده تورم را بگیریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس