کد خبر 1473219
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲
توافق ایران و بلاروس برای انتقال محکومان

موافقتنامه انتقال محکومان بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس توسط وزیر دادگستری ایران و وزیر کشور بلاروس امضا شد.

به گزارش مشرق، امروز ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ و در مراسمی با حضور روسای جمهور ایران و بلاروس، این موافقتنامه به امضا رسید.

پیش از این و با هدف حمایت از اتباع ایرانی، موافقتنامه‌های معاضدت قضایی در امور کیفری، معاضدت قضایی در امور مدنی و استرداد مجرمان با کشور بلاروس امضاء شده و این چهارمین سند حقوقی است که میان ۲ کشور امضاء شده است.

موافقتنامه انتقال محکومان از جمله اسناد دوجانبه حقوق بشری و با اهداف انسان‌دوستانه است که زمینه انتقال زندانیان ۲ کشور را برای سپری کردن باقیمانده دوره محکومیت در کشور متبوع فراهم می‌کند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و آقای الکساندر لوکاشنکو روز دوشنبه در تهران در مراسمی نقشه راه همکاری های همه‌جانبه ایران و بلاروس را امضا کردند.

همچنین مقامات ارشد ایران و بلاروس در حضور رئیسی و لوکاشنکو اسناد همکاری دو کشور در حوزه‌های مختلف تجاری، حمل و نقل، کشاورزی، فرهنگی و هنری، انتقال محکومان و سند برنامه اجرایی به مناسبت سی‌امین سال برقراری روابط دو کشور را به امضا رساندند.

این اسناد توسط وزرای خارجه، صمت، کشاورزی، راه و شهرسازی و دادگستری با همتایان بلاروسی آنها امضا شد.

پس از امضای اسناد، طرفین در نشست مطبوعاتی مشترک حضور یافتند.

سفر همتای بلاروسی آیت الله رئیسی به تهران به منظور توسعه همکاری‌های همه جانبه و دیدار با همتای ایرانی و انجام مذاکرات درباره طرح‌های صنعتی، کشاورزی و حمل و نقل و بررسی مسائل منطقه ای و جهانی است است.

رئیسان جمهور ایران و بلاروس پیش از این شهریورماه امسال در حاشیه شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند، به وزراری خارجه دو کشور ماموریت دادند برای تقویت و تعمیق مناسبات دوجانبه تلاش کنند.

به همین منظور اول آذر امسال نخست وزیر بلاروس در پی توافق های انجام شده در مذاکرات بین رئیسان جمهور ایران و بلاروس در حاشیه اجلاس شانگهای در سمرقند، در صدرهیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرده بود

این نهمین میزبانی رئیس جمهور از همتایان خود در سال ۱۴۰۱ است.

پیش تر هشت آذر امسال محمد شیاع السودانی نخست وزیر جدید عراق پس از سی و دومین روز از حضورش در کاخ السلام در صدر هیات بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی و با دعوت رسمی رئیس جمهور به تهران سفر کرده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس