شناور چینی تاپ 052

برخی تجهیزات و قابلیت‌های مربوط به شناورهای رزمی چین و روسیه که از روز چهارشنبه برای برگزاری سومین رزمایش مشترک با نیروهای دریایی کشورمان وارد آبهای سرزمینی ایران شده اند، قابل توجه و کم‌نظیر است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، مرحله اصلی رزمایش مشترک "کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳ " در حالی طی روزهای آینده به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در منطقه دریای عمان و شمال اقیانوس هند برگزار می‌شود که در این تمرین مهم دریایی، علاوه بر یگان‌های شناور و پروازی نیروهای دریایی ارتش و سپاه پاسداران، ناوهای نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه نیز حضور دارند. این شناورهای میهمان، عصر روز چهارشنبه ۲۴ اسفندماه وارد آب‌های سرزمینی کشورمان شدند تا سومین رزمایش مشترک سه کشور ایران، روسیه و چین در سالجاری میلادی برگزار شود. دو رزمایش گذشته، در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲ برگزار و با رصد ویژه رسانه ها و کارشناسان غربی همراه شده بود.

طبق بیانیه رسمی وزارت دفاع چین، این رزمایش مشترک به توسعه همکاری ها میان نیروهای دریایی کشورهای شرکت کننده و افزایش آمادگی مشترک برای تامین امنیت دریایی و ایجاد انرژی مثبت برای صلح و ثبات منطقه ای کمک می کند.

کدام شناورها مهمان نیروی دریایی ایران هستند؟

طبق تصاویر منتشره از سوی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مشخص می شود نیروی دریایی چین با ناوشکن Nanning (با شماره بدنه ۱۶۲) و نیروی دریایی روسیه با ناو آدمیرال گورشکوف (با شماره بدنه ۴۵۴) به آبهای سرزمینی کشورمان وارد شده اند و در روزهای آینده به مدت ۳ روز، نسبت به اجرای تمرینات مختلف دریایی شامل رزمی و امداد و نجات اقدام خواهند کرد. به نظر می رسد با توجه به اهمیت و ویژگی های مهم شناور چینی، ابتدا معرفی و بررسی تجهیزات آن، اهمیت و جذابیت بیشتری خواهد داشت.

پالس‌های آشکار سومین رزمایش دریایی چین و روسیه با ایران به غرب/ حضور غول پنهانکار چینی با تخصص ویژه «شکار اف-۳۵» +عکس

ناوشکن "نانینگ" دقایقی پس از ورود به آبهای سرزمینی ایران

چین در سالهای اخیر بودجه بسیار سنگینی را برای مدرن سازی نیروی دریایی خود هزینه کرده و سرعت بالای آن در این بخش، باعث ایجاد ترس و وحشت در کشورهای رقیب چین بویژه آمریکا شده است. ناوشکن های Type ۰۵۲D در حقیقت مدل پیشرفته شده از نمونه های ۰۵۲ بی و سی است و در مقایسه با نمونه های دیگر، می توان گفت که این شناور چینی یک کشتی جنگی کاملا بومی و ثمره خودکفایی صنایع نظامی این کشور محسوب می شود. این ناوشکن که از طراحی پنهانکار بهره می برد، تقریبا در تمامی بخش ها از سامانه های ساخت چین بهره می برد.

این ناوشکن ها دارای حدود ۷۵۰۰ تن وزن، ۱۵۶ متر طول و ۱۸ متر عرض بوده و ۲۸۰ نفر خدمه دارند. این شناورها از دو موتور توربین گازی چینی QC-۲۸۰ به توان هر کدام ۲۸ مگاوات و دو موتور دیزل آلمانی هر کدام به قدرت ۶ مگاوات استفاده می کند. این شناورها سرعتی در حدود ۵۵ کیلومتر داشته و برد آن در هنگام حرکت با سرعت ۳۳ کیلومتر بر ساعت در حدود ۹۳۰۰ کیلومتر است.

تایپ ۰۵۲ دی از جمله سنگین‌ترین و در عین حال پیشرفته‌ترین ناوهای ساخت چین محسوب می‌شود و از جهاتی، مشابه ناوشکن‌های مشهور کلاس آلری بورک آمریکایی محسوب می‌شود. از سوی دیگر این کلاس از ناوشکن‌ها جزو جدیدترین شناورهای نیروی دریایی چین محسوب می‌شود به طوریکه ناوشکن نانینگ که هم اکنون مهمان نیروی دریایی ارتش ایران است، در سال ۲۰۱۹ میلادی به نیروی دریایی چین ملحق شده که نشان دهنده جوان بودن این شناور نسبت به بسیاری از شناورهای این رده است.

پالس‌های آشکار سومین رزمایش دریایی چین و روسیه با ایران به غرب/ حضور غول پنهانکار چینی با تخصص ویژه «شکار اف-۳۵» +عکس

این ناوشکن همچنین به دلیل برخورداری از آشیانه، قابلیت حمل بالگرد را به صورت بلند مدت دارد. از جمله بالگردهایی که این ناوشکن قابلیت حمل آنها را دارد می‌توان به بالگرد هاربین Z-۹، بالگرد ضدزیردریایی کاموف-۲۸ و بالگرد کاموف-۳۱ اشاره کرد. در بُعد تسلیحات نیز، ناوشکن Xining دارای ۶۴ سلول پرتاب عمودی موشک است که از این تعداد ۳۲ سلول در مقابل پل فرماندهی و ۳۲ سلول دیگر در قسمت میانی ناوشکن قرار دارد. از این ۶۴ سلول برای پرتاب موشک‌های پدافندی HHQ-۹، موشک‌های کروز ضدکشتی YJ-۱۸ و موشک‌های ضدزیردریایی CY-۵ استفاده می‌شود. توپ اصلی این ناوشکن نیز یک توپ ۱۳۰ میلیمتری چینی است.

همچنین Xining از یک سامانه دفاع نقطه‌ای نزدیک با نام Type ۷۳۰ چینی نیز برای مقابله با تهدیدات هوایی نزدیک برخوردار است. این ناوشکن از نظر تجهیزات الکترونیکی و راداری نیز مجهز به رادار آرایه فازی و چند منظوره Type ۳۴۶A است که از آن با نام «چشم اژدها» نیز یاد می‌شود. این ناوشکن به جهت برخورداری از رادار Type ۳۴۶A که راداری چهار وجهی است و در چهار طرف پل فرماندهی نصب شده و شباهت هایی به سامانه Aegis ناوشکن‌های آمریکایی دارد، در رسانه‌های تخصصی به «ایجیس چینی» مشهور است. دیگر رادارهای این ناوشکن شامل رادار جستجوگر هوایی و سطحی Type ۳۴۶، رادار جستجو و ردگیری اهداف سطحی Type ۳۶۶، رادار جستجوگر هوایی Type ۵۱۷H، ‌ رادار ناوبری Type ۷۶۰ و رادار کنترل آتش Type ۳۴۹A است.

راه حل چینی برای شکار اف-۳۵ در دریا

عملیاتی شدن این نسل از ناوشکن ها (Type ۰۵۲D) در نیروی دریایی چین طی سالهای اخیر، زنگ هشدار را برای مقامات غربی و طراحان جنگنده پنهان کار اف ۳۵ به صدا درآورده است به گونه ای که موسسه خدمات متحد سلطنتی انگلیس (RUSI) در گزارش تحلیلی که به قلم یکی از کارشناسان خود در سال ۲۰۱۳ و همزمان با ورود اولین نمونه های این شناور چینی به یگان های عملیاتی منتشر کرده، هشدار می دهد که "روسها و چینی ها پیشرفت های زیادی در زمینه فناورهای کشف سامانه های پنهان کار داشته و می توانند با پرنده های پنهان کار ما مقابله کنند... با تکنولوژی های جدید و خصوصا رادار نصب شده روی ناوشکن چینی تایپ ۰۵۲D، امکان شناسایی اف ۳۵ وجود دارد. "

پالس‌های آشکار سومین رزمایش دریایی چین و روسیه با ایران به غرب/ حضور غول پنهانکار چینی با تخصص ویژه «شکار اف-۳۵» +عکس

بخشی از سامانه های نصب شده روی شناور Xiamen از نسل Type ۰۵۲D

ضمن آنکه دو منبع روس نیز در تحلیل خود برای رسانه های این کشور در سالهای گذشته، اعلام کردند که رادار این شناور می تواند هواپیمای اف ۳۵ را در فاصله ای در حدود ۳۵۰ کیلومتری شناسایی کند. البته منابع آمریکایی، این گزارشات را دقیق نمی دانند، اما نکته ای که بر آن اشتراک نظر دارند این است که با ورود این شناورهای تایپ ۵۲ دی، گام بلندی در افزایش قدرت دریایی چین برداشته شده و یک خلأ بزرگ پدافندی نیز برای این کشور رفع شده است. پیش از این، بحث ایجاد یک چتر دفاعی مطمئن در برابر حملات هوا پایه یکی از نقاط ضعف اصلی نیروی دریایی چین به شمار می آمد که به نظر با ورود به خدمت این ناوشکن، این مشکل تا حد زیادی رفع شده است.

چرا رزمایش دریایی با چین و روسیه اهمیت دارد؟

باید توجه داشت رزمایش‌های دریایی به دلیل پارامترهای مهمی چون مسافت بین کشورهایی که دور از یکدیگر هستند، زیاد رخ نمی‌دهد اما امروز شاهد رزمایشی هستیم که نیروهای دو قدرت دریایی جهان در آن شرکت دارند. اگر در اخبار چند سال اخیر کمی به جستجو بپردازیم متوجه می شویم که رزمایش هایی با حضور چند کشور و آن هم در این بعد فاصله، امری است که بسیار کم رخ می دهد. در بحث دو کشور روسیه و چین اگر بخواهیم به صورت خاص صحبت کنیم باید به این مسئله اشاره شود که شاید برگزاری یک رزمایش با نیروی دریایی سپاه و ارتش، حاوی پیام کوتاه مدتی باشد اما در نظر گرفتن رزمایش سالانه با ایران، نشان می دهد آنها در تلاش برای تعمیق و گسترش روابط نظامی بویژه دریایی با کشورمان هستند چراکه معدود کشورهایی در جهان، میزبان رزمایش همزمان با دو قدرت بزرگ دریایی جهان هستند.

طبیعتا برای ایران، روسیه و چین تامین امنیت کشتیرانی بین‌المللی حائز اهمیت ویژه است چراکه بخش عمده تجارت بین‌ المللی روسیه با کشتی انجام می‌شود، ایران برای صادرات نفت خود به شبکه کشتیرانی متکی‌ بوده و واردات نفت و گاز و تجارت خارجی چین هم به همین شکل است. بویژه آنکه در سالهای گذشته، قدرت و توان بالای نیروی دریایی کشورمان موجب شده تا تعدی و دست درازی به برخی از شناورهای ایرانی، با پاسخ قاطع مواجه و ریشه کن شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 107
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 8
  • US ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    چین و روسیه مقابل آمریکا یک ماه دوام میارند و بس
    • محمد IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      کاش اینجا میشد استیکر خنده فرستاد
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      13 25
      اساسا چین با هوش تر از ان است که وارد جنگ با آمریکا شود برای همین ترجیح می دهد با کارت ایران و روسیه بازی کند تا بالاخره اجازه حمله به تایوان را بگیرد و بعدشم که نوبت ایران است. پرونده اوکراین هم مشخص شده است
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      عه؟با کدوم تجهیزات امریکا؟؟با پدافنداشون تو عین الاسد؟یا پهپاداشون که یا هک میشن یا ساقط؟؟موشک کروز یا بالستیکی هم ندارن چه برسه هایپر سونیک.ناو هواپیما برشونم با یه وی ا ۱۱۱ میره هوا.چه برسه به کینژال ها.از لحاظ تعداد سرباز هم کمترن.از لحاظ منابع انرژی هم دسترسیشون از اسیا که کلا قطع میشه...
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      297 7
      فعلا از یه گروه 50 نفری طالبان مثل سگ فرار کردن خخخخخ
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      اگر اینگونه است چرا امریکا نبرد اوکراین را یک اهه تمام نمیکند خخخخخ
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      317 3
      کمتر فیلم هالیوودی ببین
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      207 3
      شما در برابر خدا چند ثانیه دوام می‌آورید؟
    • ناشناس م IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      253 2
      آقای باهوش اگه اینطور بود هزارباره چین و روسیه رو میزد قدرت آمریکا فقط برا افغانستان و عراقه
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      کل کشورهای غربی پوچند .دربرابر ایران ده دقیقه نمیتونن دوام بیارن.فقط بلدن بلوف بزنن .آمریکا ازترس خودشو خراب کرده .مثل افسر که با یه الله اکبر پاسدار شلوارشو خیس کرده بود .
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      ۱۱:۴۲ حالا تا یه چیزی شده امثال شما همین عین الاسد عین الاسد نکنید بابا یه توافقی شد بین دوطرف ایران 20 موشک زد 2 تاش به سوله ها خود 18 تا ش بیابونهای عراق را برای کشاوزی شخم ازد اونم توافقی.:))
    • FR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      ۱۳:۱۴ جناب مگه خدا فیزیکی هست که اینا پیش میکشی خود بیعرضه تون هیچی نیستید....
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      ۱۳:۲۷ عزیزم دوره جنگ وکشورکشایی که نیست همه که مثل روسیه متجاوز نیستند که الان مثل خر تو باتلاق اوکراین گیر کرده باشن وهر روز تلافات انسانی بیشتر بدن...
    • کریم IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      285 7
      یه وقت رودل نکنی ؟ چقدر عشق آمریکا هستی -حداقل یه 6 ماه میزدی که متوجه این وابستگیت نشیم
    • IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
      15 3
      ۱۷:۱۷ ببخشید پرچم فرانسه اشتباهی بهت منفی داده بودم
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      ۱۷:۱۷ فرانسه نادان؛ خدا فیزیکی نیست، چون برتر از فیزیکی بودن است. اما اثرات تصمیماتش که فیزیکی هست. نمونه‌اش آفرینش، اداره جهان، رزق و روزی، نابودی اربابت آمریکا در طبس و شکست‌های متعدد شما از اسلام
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      ۱۷:۱۷ فرانسه نادان؛ خدا فیزیکی نیست، چون برتر از فیزیکی بودن است. اما اثرات تصمیماتش که فیزیکی هست. نمونه‌اش آفرینش، اداره جهان، رزق و روزی، نابودی اربابت آمریکا در طبس و شکست‌های متعدد شما از اسلام
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      211 8
      پاشو خواب میدیدی. فیلم آمریکایی نبین برات خوب نیست.
    • FR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      14 1
      ۱۱:۴۵ - نادان ip ایرانی منظور من اینه که از اسم خدا به نفع خودتون سو استفاده می کنید خیال میکنید پیش خدا خیلی عزیز هستید اما کاملا برعکس
    • ایرانی GB ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      288 0
      خطاب به ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵ : آره تو راست میگی پروفسور سه کله ... آمریکا جانت اگر مرد میدان جنگ بود که از جلوی یک مشت پا برهنه دار و دسته های طالبان چهار نعل و دست رو نشیمن از افغانستان فرار نمیکرد , آخه آمریکا پرستان بدبخت : چند هزار بار دیگه بایستی آمریکا جان تون سرزمین مقدس زندگی تون از جنگ های بی حاصل خودش شکست مفتضحانه بخوره تا تویه آمریکا پرست بدبخت دست از آمریکا پرستی خودت برداری و بفهمی علی آباد شهر نیست ؟ شکست آمریکا یی ها تو جنگ ویتنام و جنگ خلیج خوک ها و جنگ در عراق و افغانستان که در تمامی این جنگ ها شکست خوردند و مثل یک مشت موش بدبخت پا به فرار گذاشتند واسه تون کافی نیست که الان فکر میکنید آمریکا جان تون میتونه با ارتش و سپاه قدرتمند ایران در بیوفته ؟ اگر آمریکا جان تون تونست طالبان رو شکست بده شکست دادن ایران پیشکش تون !
    • IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
      1 0
      شما که میگید دوتاش به سوله ها خورد.پس اربابت چیه میگه ۷۲ نفر ضربه مغزی شدن؟؟فقط همون پهپادایی که روی پایگاه هک شدن و پدافندایی که کار نکردن...مگه امریکا توان مقابله نداره که با ایران توافق کنه؟؟ فعلا که از عراق خارج شده و از سوریه هم داره خارج میشه....
    • IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
      0 0
      شما که میگید دوتاش به سوله ها خورد.پس اربابت چیه میگه ۷۲ نفر ضربه مغزی شدن؟؟فقط همون پهپادایی که روی پایگاه هک شدن و پدافندایی که کار نکردن...مگه امریکا توان مقابله نداره که با ایران توافق کنه؟؟ فعلا که از عراق خارج شده و از سوریه هم داره خارج میشه....
    • IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
      0 0
      شما که میگید دوتاش به سوله ها خورد.پس اربابت چیه میگه ۷۲ نفر ضربه مغزی شدن؟؟فقط همون پهپادایی که روی پایگاه هک شدن و پدافندایی که کار نکردن...مگه امریکا توان مقابله نداره که با ایران توافق کنه؟؟ فعلا که از عراق خارج شده و از سوریه هم داره خارج میشه....
    • IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
      0 0
      شما که میگید دوتاش به سوله ها خورد.پس اربابت چیه میگه ۷۲ نفر ضربه مغزی شدن؟؟فقط همون پهپادایی که روی پایگاه هک شدن و پدافندایی که کار نکردن...مگه امریکا توان مقابله نداره که با ایران توافق کنه؟؟ فعلا که از عراق خارج شده و از سوریه هم داره خارج میشه....
    • IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
      0 0
      شما که میگید دوتاش به سوله ها خورد.پس اربابت چیه میگه ۷۲ نفر ضربه مغزی شدن؟؟فقط همون پهپادایی که روی پایگاه هک شدن و پدافندایی که کار نکردن...مگه امریکا توان مقابله نداره که با ایران توافق کنه؟؟ فعلا که از عراق خارج شده و از سوریه هم داره خارج میشه....
    • IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
      0 0
      شما که میگید دوتاش به سوله ها خورد.پس اربابت چیه میگه ۷۲ نفر ضربه مغزی شدن؟؟فقط همون پهپادایی که روی پایگاه هک شدن و پدافندایی که کار نکردن...مگه امریکا توان مقابله نداره که با ایران توافق کنه؟؟ فعلا که از عراق خارج شده و از سوریه هم داره خارج میشه....
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    16 39
    جنگنده اف ۳۵ : حالا نکشی مارو چی چیدو خخخخخخخ
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      9 3
      اف 35 که چی چیدو نمیخاد خودش با کله میرن تو دریا از رو ناو خخخخخخ
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      17 2
      ۱۱:۵۰ - فعلا که سایت مشرق شده برای دلقک بازی امثال شما مشرق هم با اب وتاب نشر میده کامنتای بی سر وته هتون
  • IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    297 4
    انشالله لیبرالیسم صهیونیسم رو مثل یک موش کثیف از کل غرب و شرق شمال آسیا بندازیم بیرون.
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      158 0
      انشا..
  • سامان IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    اصلا سامانه دفاعی ساخته نشده که بتونه F22 ,F35 رو ردیابی کنه
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      159 3
      اصلا استفاده میکنه که بخوان رهگیری هم بشن؟؟یعنی رادار گریز تر از هاوک. و rq9 و قندهار؟؟
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      7 1
      مشک آنست که خود ببوید نه اینکه عطار بگوید
    • ایرانی IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      269 3
      حالا چی به تو میرسه که کاسه لیسی تکنولوژی غربی را میکنی؟ اینقدر آدم بدبخت...
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    293 6
    ایران از چین همین ناوشکن رو بخره
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      تو فعلا برو بانک درخواست 200 تومن پول نقد کن اگر دادن برو باهاش ناو از چین بخر
  • متر IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    15 8
    روس و چین از خداشونه پاشون ب خلیج فارس باز بشه
  • IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    3 10
    اینترنت
  • IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    224 7
    قدرت جمهوری اسلامی روز به روز برای کشورهای مقتدر آشکارتر میشود این رزمایش مشترک یکی از دلائل این امرست
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      4 37
      ایران در هیچ جنگ کلاسیکی ، مستقیمن شرکت نکرده ، اصلا رو قدرتش نمیشه شرط بست
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      1 0
      جنگ کلاسیک برای میلیارد ها قرن پیش بود.الان موشک و پهپاد و پدافند و روشن دل های نفوذی کار رو تموم میکنن....
    • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      1 1
      دوران جنگ کلاسیک تمام شده
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
      18 2
      ۱۹:۵۷ پهباداتون که انقدر غارغار میکنه که یه بچه هم سریع متوجه میشه وبا تیرکمون سرنگونش میکنه نه بابا جنگ کلاسیک هم که نظرتون نمیاد!!!!هههههههه
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    11 42
    ببینید امریکا و انگلیس از کی برنامه چیدن هر موقع تصمیم بگیرند شماها را که سر کار آورده اند بر میدارند و این تجهیزات نظامی هم فایده ای نداره
    • SE ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      36 1
      برو برانداز! برو پر رو! کم شر و ور بگو!
    • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
      4 6
      پس یعنی یانکی‌ها همهٔ شما غربگداها و اغتشاشو ها و بر نداز ها رو چهل ساله گذاشتن سر کار و. حساب نکردن؟؟!! من جای شماها بودم از خجالت آب میشدم!!!!!
  • یاران امام IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    18 11
    قدرت نهایی جهان با این مثلث ختم خواهند شد. ایران - روس- چین این سه قدرت باهم متحد باشند اروپا و آمریکا و متحدانش هیچ غلطی نمی توانند بکنند. کدخدای خاورمیانه فعلا این مثلث قدرت بدست گرفته است. اگر کشورهای عربی یه کم به عقل بیآیند دروغهای آمریکا آنها را اخفا نکنند قدرت جهان بازهم بدست آسیا خواهد افتاد. دست پنهان و قدرت پنهان آمریکا را ایران رو کرد فقط هارت و پورت آمریکاست و تحریم ها ست اگر کشورهای مثلث قدرت جهان بیشتر به بعد اقتصادی روند توسعه را پیش بگیرند غرب و آمریکا به اینان وابسته خواهند شد و اینان باید تصمیم بگیرند که کدام کشور را تحریم کنند. نه آمریکا. با سخنان گوهربار حضرت آقا را غفلت نکنیم فرمودند که قدرت جهان به آسیا باز خواهد گشت تحول و تغییرات جهان به نفع آسیا خواهند شد انشاا...
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      5 10
      شماره ساقیت ؟
    • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      1 6
      چی مصرف کردی
  • محسن IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    13 2
    پالس؟!! سعی کنید معادل فارسی به کار ببرید‌. بعنی شما بعنوان روزنامه‌نگار هم دلتون به حال زبان فارسی نمی‌سوزه؟!
    • محسن IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      1 0
      قدرت خدا کی می خواهید بفهمید
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    5 5
    اینا ناوهای محافظ هستند و اصولا موجودیتشون بخاطر حفاظت از ناو هواپیما بر هست با توجه به بودجه اندک نظامی کشورمون در بخش دریایی علاوه بر هزینه در زمینه شناورهای کوچک که هم اکنون داره انجام میشه هزینه در زمینه ساخت زیردریایی با قابلیت شلیک موشک بالستیک کاملا ضروریه البته زمانی معنا میده که کلاهک هسته ای داشته باشیم
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    3 8
    از چین درخواست نکنیم تا با التماس بیان همراهی
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      5 1
      چین به نفت خلیج فارس نیاز دارد اینو هر بچه ای میدونه
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    18 6
    احتمالآ mi6 موساد cia و اصلاح طلبان از شدت خشم و عصبانیت بواسیر بگیرند
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    15 3
    جانم این همه نیروی نظامی کشورهای صاحب نام دنیا. تا آمریکا و غرب زیر لگد نرود فایده ندارد.
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    4 3
    ما 3 تا کشور عرب ها رو جذب میکنیم امریکا و غرب اونا رو گاو شیر ده میخان ولی ما به عنوان شریک
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      5 16
      یک گاو شیرده دیگه هم هست که داره روسیه و چین و چنتا کشور داغون دیگه رو شیر میده..
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      21 2
      11.56 بودو دمپاییت بپوش بورو زیر چرخ هواپیما اربابت له شو خخخخخ اخه سیرابی تو چه به نظر دادن به ابر قدرت ها
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    5 2
    شاید غربگداها ندونن و شاید نخوان هم بفهمن و در برابر فهمیدن مقاومت کنند اما امروز نیروی دریایی چین بلحاظ تعداد شناور بزرگ تر از نیروی دریایی آمریکاست و آمریکا خیلی وقته که دیگر بزرگ ترین نیروی دریایی دنیا نیست
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      0 1
      چین در جنگ های بزرگ پیروز نبوده و کلا شرکت نداشته ،نمیشه روی قدرتش قسم خورد . ولی تاریخ جنگهای دریایی فقط با نیروهای دریایی امریکا و بخصوص انگلیس نوشته شده .
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    2 2
    آره ارواح بابات فعلا که فقط روسیه داره یکسال تنهایی با کل آمریکا و نوکران اروپایی مفلوکش در اوکراین می جنگه
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    0 0
    اف 35مثل این که بعد از ریختن کرک و پشمت تازه دوباره جون گرفتی معلومه جیره مواجب رسیده.
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    10 0
    آمریکایی ها همیشه از علم برای تسلط بر دنیا و بعد غارت ملت ها بهره بردند و می برند این ها همیشه در فناوری هایی که به کشورهای دیگر فرستادند به عمد باگ ها و حفره هایی کار می گذاشتند و همین حالا هم می گذارند که برای خودشان , "در ورودی و در پشتی" باشد از قدیم که ویندوز را حساب کنید تا بعدش که جاوا سیمبین بهشون ظرفیت های لازم را نداد و اندروید و آی او اس را رو کردند تا بعدها اینترنت اشیا و ماشین های خودران و ... این ها همه و همه اگر 100 درصد بومی نباشند امنیت ملی آن کشور را بشدت هدف گرفته می گیرند و خواهند گرفت الان فرضا نماینده مجلس ما یک گوشی هوشمند با خودش تو جلسه غیرعلنی مجلس ببره قشنگ یک جلسه غیرعلنی با حضور آمریکایی ها در مجلس برگزار می شه ! پدافند هم جز همین قصس و باگ و حفره عمدی دارد یعنی کشوری که پدافند آمریکایی داشته باشد اصلا توانایی رهگیری پرنده های غربی را نمی تونه داشته باشه الان فرض کنید که عربستان و آمریکا وارد جنگ بشن ابدا حتی نمی تونن روی یک پرنده آمریکایی قفل کنن کشورهایی هم که پدافند روسی دارند نقاط ضعف این ها با مانورها , هک ها , نفوذها و ... درمی آد روس ها هم خیلی علاقه ایی به پشتیبانی از محصولات صادراتی خود و ارتقا ندارند ! پس رسما بیشتر آسمان زمین برای پرنده های غربی پیک نیک است حالا اف 22 در آسمان باشد یا یک اف 5 , خطری تهدیدشان نمی کند اما کشورهایی که خود پدافندساز هستند مثل چین , ایران و روسیه دیگر اینجا قصه فرق می کند الان نه شرق , سیستم پدافندی ایران را درک می کند و نه غرب یعنی ورود هر پرنده ایی به چنین فضایی یعنی خود دیوانگی که نمی دونی چی در انتظارته و این کشورها چون خود پدافندساز هستند دائما هم بروزرسانی و ارتقا می دن و نسل های جدید برای لایه های جدید رو می کنند پس انقدر روی توانایی های اف 35 و اف 22 شرط نبندید اگر این ها واقعا اینجوری بودند که می توانستن بیان و خیلی ناپدید , بکوبن و برن و مثلا ما هم با یک پیاله تخمه بشینیم و از منظره لذت ببریم تا حالا 100 بار به ما حمله نظامی کرده بودند و انقدر روی فتنه,تحرکات تروریستی و تحرکات تجزیه طلبانه,تهاجم فرهنگی , جنگ اقتصادی و...سرمایه گذاری نمی کردند پس لطفا ازاف 22وخصوصا اف 35 کمتر قصه بگید آمریکا ناو هواپیمابرش را هم2000کیلومتر از سواحل ایران عقب تر برد شما هنوز برای قدرت نظامی غرب شعر می گید.
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    2 0
    هر سال یک یا چند رزمایش، در مکان های متفاوت
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    0 5
    امیدوارم با دیدن این ناوچه ها فکری به حال نیروی دریایی ارتش بشه.
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    24 8
    توکل به خدا کنید همین چین و روسیه یک روز دشمن ایران خواهند شد
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    19 10
    توکل به خدا کنید همین چین و روسیه یک روز دشمن ایران خواهند شد
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      43 1
      مرگ بر مریم رجوی
    • ناشناس م IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      33 2
      همین الان هم هستند منتهی منافعمون به هم گره خورده همون خدا از زبان ولی خودش گفته مومن باید زیرک باشد
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    25 6
    جالبه در رابطه با ناوشکن روسی مشرق هیچ اطلاعاتی ننوشته و فقط به ناو چینی توجه کرده. هم چین و هم روسیه منافع استراتژیکی با آمریکا دارند و در لحظات حساس از پشت به ایران خنجر می زنند.
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    3 6
    لطفا میشه بگید تدارکات ناوهای چینی و روسی مثل غذای پرسنلشون و سوخت ناوها و همچنین تابلو فرش یادگاری برای ایران چقد هزینه داشته...متشکرم
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    5 9
    ناوشکن زاموالت آمریکا حریف همشونه و اینا عددی نیستن الکی ناوهای در پیتی چینی و روسی رو گنده نکنید..
    • عصای موسی IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      21 0
      بنام خدایی که بزرگتر از ناو های آمریکا است.
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    6 33
    زن کچل به موهای دختر خالش مینازه😂
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    2 6
    چرا تیترهای علمی توهمی میزنید؟
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    16 4
    🤔😂۰۰:۱۸ فعلا ک روسیه بدون چین مقابل آمریکا و ناتو و اوکراین یک سال دووم آورده ، قرصاتو سروقت بخور تا بعد ببینیم چی میشه....😒😏
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    0 1
    اگر حکومت دینی چرا ؟
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    0 0
    مشرق جون خیلی پیاز داغش و زیاد کردی
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    4 0
    سه تمدن اصلی شرق بر علیه شیطان استعمار
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      0 1
      تمدنهای پوسیده
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    0 4
    هیچ قدرتی در دنیا حریف نیروهای دریایی امریکا و اتگلیس نیست . در جنگ دوم ، آلمان و زاپن ، اول ، در دریا مغلوب شدند . چین و روسیه ، بیخیال شید .
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    1 3
    یه چنتا از پیروزیهای تاریخی نیروهای دریایی روسیه و چین رو بگید ببینیم اینها اینکتره هستن یا نه ؟
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    1 1
    روسیه و چین ،مگه کشتی و ناو جنگی هم دارن ؟ نشنیده بودم ، تا بوده نیروی دریایی انگلیس در تاریخ اسمش بوده و در جنگ دوم جهانی هم نیروی دریایی امریکا که ژاپن رو شکست داد و در یکی از اون ناوها امپراطور ژاپن رو تحقیر کردن و پیمان صلح رو بهش تحمیل کردن . در تاریخ جنگهای دریایی ،اسمی از چین و روسبه نبوده .
  • محمد IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    16 4
    افسوس از شعار از یاد رفته "نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی " زیرک‌ سار باشید
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    1 5
    حالا چینی چرا شما اینقدر ذوق زده میشید
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
      0 0
      چون اینها شریک راهبردی چین و روسیه هستند
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    0 0
    چرا کسی باید اسم یا فامیلش رو تیمور یا تیموریان بذاره؟ تیمور، از بدنام ترین های تاریخ بوده! و قاتل مردم ایران! توصیه به بخش های امنیتی اینه که افراد داری اسم ها و فامیل های تیمور و تیموریان رو بررسی کنند.
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      0 0
      تیمور یک ایرانی بود تیمور توانست عباسیان را نابود کرد و انتقام جنایات عباسیان گرفته شده عباسیان از امامان شیعه را شهید کردند
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      0 0
      یه چنگیز جلیلوند دوبلور هم بود فکر کنم مرد باید به عژراییل بسپاریم تو اون دنیا پرونده اش را بررسی کنند.
  • حسام بیگ IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    0 0
    مشرق جان ، عیدی ما فراموش نشه، یه موشکی ،آواکسی،تانکی،سوخو 35 یه چیزی که کاممون شیرین کنه،به الله قسم ،قسم جلاله میخورم درسته چرت وپرت زیاد میفرستم مشرق،ولی من کوردم وشهر ایلام، خیلی خیلی لذت میبرم از رونمایی تجهیزات نظامی کشورم،اول به ایرانی بودنم دوم به کورد بودنم مینازم،عاشق وطنمم هرچند زیر فشار مالی هستم ولی عاشقتم
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    0 0
    تا زمانی که اعراب برای چین و روسیه ترجیح دارند در دادن اطلاعات مهم خود به آنها خیلی باید احتیاط کرد. زمان گرفتن امتیاز از روسیه الان است. اما متاسفانه هنوز توان گرفتن امتیاز از چین را نداریم. باید با تنوع بخشی به قدرت خود اعراب را به الولویت دوم چین در منطقه برگردانیم
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
    0 1
    بعد از رنسانس هیچ کشوری تا کنون بدون خواست و اراده محور یورواتلانیک یعنی آمریکا و اروپا یا همون مفهوم کلی غرب وارد مسیر پیشرفت و توسعه نشده (بحث اتحاد جماهیر شوروی و نه روسیه ضعیف فعلی البته جداست) حتی خود چین را شما ببینید صرفا با اتکا به این بلوک قدرتمند توسعه یافت حالا هم کافیه صرفا ازش حمایت نشه طی کمتر از یک دهه شبیه کره شمالی میشه.چین صرفا غول زمان صلح هست و در بلوک بندی های سیاسی نظامی جایگاهی نداره.
  • افسر IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    1 1
    چین این اسباب بازی ها برا چیشه؟وقتی ایران نیرو هواییشو با ۲۴ فروند سوخوی نمونه صادراتی ابرنوسازی می کنه؟!
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
    2 0
    ناو رادار قدرتمند روسو دیدیم عین سنگ سقوط کرد و کاملا منهدم شد اونم با هارپون امریکایی
  • سید IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    0 0
    بابام میگفت اگه نمیتونی کسی شکست بدی باهاش متحد شو
  • k1 IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    0 0
    هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیره چین و روسیه بخاطر منافعشون اومدن سمت ایران
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    0 0
    دوران مستثنی گری آمریکا بسر رسیده وارد دنیای جدیدی شدیم.
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    0 0
    ظلم پایدار نیست
  • I'm single IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    0 0
    ایران دارای ده ها ناوشکن ، ده ها ناومحافط و حدود صد ناوچه یعنی کوروت است اما رو نمیکند. در ضمن زیردریایی های کلاس طارق به زیردریایی اتمی با قابلیت حمل موشک های بالستیک تبدیل شده‌اند
  • I'm single IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    0 0
    ایران دارای ده ها ناوشکن ، ده ها ناومحافط و حدود صد ناوچه یعنی کوروت است اما رو نمیکند. در ضمن زیردریایی های کلاس طارق به زیردریایی اتمی با قابلیت حمل موشک های بالستیک تبدیل شده‌اند
  • I'm single IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    0 0
    ایران دارای ده ها ناوشکن ، ده ها ناومحافط و حدود صد ناوچه یعنی کوروت است اما رو نمیکند. در ضمن زیردریایی های کلاس طارق به زیردریایی اتمی با قابلیت حمل موشک های بالستیک تبدیل شده‌اند
  • I'm single IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    0 0
    نیروی دریای سپاه دارای ناو های پهپاد بر کلاس شهید باقری و شهید مهدوی است و نیروی دریایی ارتش در حال ساخت ناو هواپیمابر هرمز ۱ است
  • I'm single IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    0 1
    دستاورد های امسال : موشک کروز سوپرسونیک / موشک کروز هایپرسونیک/ موشک بالستیک قاره پیما/ هواپیمای ترابری سنگین / هواپیمای سوخترسان/ هواپیمای آواکس / جنگنده نسل پنجم/ پهپاد جنگنده نسل ششم / پهپاد انتحاری شاهد ۱۴۶ ( نسخه جدید شاهد ۱۳۶)
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    0 0
    علت توقف پرتاب های فضایی در بهمن ماه امسال چی بوده؟وزارت دفاع و بخش کشوری دو ساله هیچ پرتاب ماهواره ای نداشته! صد رحمت به زمان روحانی!!!
  • علی IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    0 0
    بیچاره این پنهان کاره اونوقت شما تمام عکس های ممکن را از این شناور میگذارید برای امریکایی که باید با کارهای محیرالعقول به این تصاویر دست پیدا کنه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس