1

شکست جنگ ترکیبی فراگیر علیه ایران با بسیج همه ظرفیتهای ممکن درآشوبهای اخیر و نیزراهپیمایی ۲۲بهمن درباره پشتوانه مردمی نظام اسلامی نقش مهمی در هدایت سعودی به سوی توافق ایران با عربستان داشت.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

روزنامه‌های امروز شنبه ۲۷ اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که برخی از روزنامه‌ها تعطیلات زود هنگام خود را آغاز کرده‌اند، با این وجود تیترهایی درباره روابط خارجی و دیپلماسی منطقه‌ای ایران با همسایگان از جمله مخابره سیگنال‌های رفاقت ریاض به تهران، قدم‌های دولت برای ساخت ایران زیر سایه تحریم و ماجرای دستمزد کارگزان در سال آینده در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

این روزها دیپلماسی منطقه‌ای شرایط ویژه‌ای پیدا کرده است، پس از امضای توافق میان ایران و دولت عربستان در پکن، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی با سفر به امارات فاز دوم این پروژه را راهبری کرده است. این سوژه مورد توجه بسیاری از روزنامه‌ها قرار گرفته است.

روزنامه دنیای اقتصاد که مواضع لیبرالیستی دارد در این‌باره نوشته است:

صالحه در منطقه خلیج‌فارس حالت دومینویی پیدا کرده است. تنش‌زدایی از ایستگاه عربستان آغاز شد و با سفر پنج‌شنبه دریابان شمخانی به ایستگاه امارات رسید و قرار است در دنباله توافقات جدید، دبیر شورای عالی امنیت ملی به عراق برود و توافق‌نامه مهم امنیتی با بغداد به امضا برساند. شاید در ادامه این مصالحه‌های دومینویی شرایط برای عادی شدن روابط ایران و بحرین مهیا شود و طی روزهای آتی حتی شاهد سفر عالی‌ترین مقام امنیتی کشور به منامه باشیم. تنش‌زدایی به عنوان دستورکار جدید می‌تواند هزینه سیاست اعمال فشار توسط غرب را افزایش دهد.

چگونه رهبرانقلاب در سال ۱۴۰۱ از تهدیدها فرصت ساختند؟ / روزنامه اصلاح‌طلب: گفتگو با عربستان بی‌فایده است!

روزنامه آرمان امروز که دارای گرایشات اصلاح‌طلبانه است، گفتگوهای منطقه‌ای را پلی برای ارتباط با آمریکا خوانده و محدود شدن مذاکرات با کشورهای خاورمیانه را بی‌فایده خوانده است، در بخشی از گزارش این روزنامه آمده است:

بی شک تنش‌زدایی در منطقه خاورمیانه در کوتاه مدت برای همه خوب است. در دراز مدت ظهور چین به عنوان یک میانجی صلح مرجعیت دیپلماسی در نظام بین‌الملل را تغییر خواهد داد. ایالات متحده دیگر قدرت ضروری در منطقه و تنها کشوری که به اندازه کافی قوی یا منعطف برای میانجی‌گری صلح بین کشورها باشد، نیست. چین در سال‌های اخیر نشان داده است که باید در ایجاد نظم جهانی مشارکت داشته باشد و توافق ایران و عربستان یک حرکت قابل توجه از سوی پکن برای ایفای چنین نقشی است. مشارکتی که سبب شد تا پوست اندازی در سیاست خارجی ایران به شکلی ساده تر انجام شود.

در ادامه این تحلیل آمده است:

توافق ایران و عربستان همچنان بحث داغ محافل سیاسی و رسانه‌ای جهان است. از زوایای مختلفی به این قضیه پرداخته شده است و بعضا نیز از خاستگاه رقابت‌های سیاسی و حزبی چه در ایران چه اسرائیل چه آمریکا به آن می‌نگرند. در این راستا، این گزاره مطرح شده که اسرائیل و آمریکا بازندگان توافق هستند و عربستان به دور از واشنگتن راسا اقدام کرده است. این توافق به دلیل نقش و میزبانی چین و تاثیرات احتمالی آن بر موازنه قوا میان قدرت‌های بزرگ در خاورمیانه، علی الظاهر نباید خوشایند آمریکا و غرب نیز باشد اما در این صورت، برخی پرسش‌ها و ابهامات مهم مطرح است. ایران بواسطه فشارهایی که در سال های اخیر متحمل شده، بر آن است که پوست اندازی در سیاست خارجی خود را کلید بزند و به نظر می رسد این امر را در این مقطع زمانی به علی شمخانی سپرده است!

چگونه رهبرانقلاب در سال ۱۴۰۱ از تهدیدها فرصت ساختند؟ / روزنامه اصلاح‌طلب: گفتگو با عربستان بی‌فایده است!

روزنامه اعتماد با اشاره به سفر علی شمخانی به امارات می‌نویسد:

سفر شمخانی به ابوظبی تنها چند روز پس از توافق جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی سعودی در پکن برای عادی‌سازی رابطه توجه را به سمت تغییر فرمان در سیاست خارجی ایران با محوریت دبیر شورای عالی امنیت ملی جلب کرد. همزمان با این سفر بالاگرفتن زمزمه‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ای درباره چرایی پیشبرد پرونده‌های مهم سیاست خارجی توسط شورای عالی امنیت ملی به جای وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان را بر آن داشت تا با انتشار یک توییت، گمانه‌زنی‌ها درباره کمرنگ شدن نقش وزارت خارجه را رد کند. وزیر خارجه در این توییت نوشت: «سفر دریابان شمخانی به امارات و عراق در چارچوب غالب مناسبات امنیتی انجام می‌شود. پدیده جدیدی نیست. نماینده وزارت خارجه در سفرها همراه ایشان است. در سیاست خارجی هماهنگی وجود دارد. همه‌چیز در چارچوب نظام و زیر نظر رییس‌جمهور است. هماهنگی وجود دارد؛ دشمنان بدانند، اختلافی نیست.»

چگونه رهبرانقلاب در سال ۱۴۰۱ از تهدیدها فرصت ساختند؟ / روزنامه اصلاح‌طلب: گفتگو با عربستان بی‌فایده است!

روزنامه شرق نیز که پیش از این در سالنامه خود نوشته بود که امکان ندارد ایران با عربستان توافق کند، این‌بار در سرمقاله خود مدعی شده است که توافقات تهران با ریاض مرتبط با اغتشاشات اخیر است!

این روزنامه نوشته است:

اگرچه عربستان برای گفت‌وگو و تفاهم با ایران درباره مسائل بین دو کشور و منطقه پیش‌قدم شده است؛ اما ایران هم در شرایط کنونی با وجود مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خاصه حوادث چند ماهه اخیر از پیشنهاد این گفت‌وگو استقبال کرد. نکته دیگر اینکه عربستانی‌ها این‌ بار با موضوع یمن پا پیش نگذاشته بودند؛ موضوعی که پیش‌ازاین ایران را متهم به دخالت در سرنوشت یمن می‌کرد. این گفت‌وگوها که به واسطه‌گری چین صورت می‌گیرد، نشان می‌دهد عربستان‌ سعودی از سیاست خارجی حسابگرانه‌ای برخوردار است؛ چراکه با توجه به وضعیت داخلی کنونی ایران، عربستان در این شرایط باید به انتظار بنشیند تا بهره‌برداری خودش را بکند؛ اما عربستان دست به چنین کاری نزد و در روزهای خاص ایرانیان پا به میدان گفت‌وگو گذاشت و کشور قدرتمند چین را برای این مهم برگزید؛ چراکه می‌دانست ایران به‌ندرت به چین نه می‌گوید و این کشور نیز از اتوریته لازم برای انجام این گفت‌وگوها برخوردار است!

چگونه رهبرانقلاب در سال ۱۴۰۱ از تهدیدها فرصت ساختند؟ / روزنامه اصلاح‌طلب: گفتگو با عربستان بی‌فایده است!

این ادعا از سوی روزنامه شرق پاسخ قابل توجهی دارد:

شکست جنگ ترکیبی فراگیر علیه ایران با بسیج همه ظرفیتهای ممکن درآشوبهای اخیر و نیزراهپیمایی ۲۲بهمن و تاثیر آن برمحاسبات راهبردی دشمن در باره پشتوانه مردمی نظام اسلامی نقشس مهمی در هدایت سعودی به سوی توافق داشت، از سویی شکست ائتلاف عربی- غربی با محوریت سعودی در جنگ یمن و رفع بحران اعراب با سوریه به عنوان حامی مقاومت، سفرمقامات به دمشق و استمرار جنگ اوکراین و ناکامی غرب در تحمیل شکست به روسیه و نیز توافق بلند مدت ایران با چین، روسیه، و توفیق درعضویت درسازمان شانگهایی از جمله مولفه‌هایی بوده است که کشورهای عربی متحد با آمریکا را یکی پس از دیگری در سفر تفاهم منطقه‌ای با ایران قرار داده است.

روزنامه کیهان در یادداشت امروز خود با عنوان چرا باید به توافق ایران و عربستان خوش‌بین بود؟ می‌نویسد:

آیا غرب به ویژه آمریکا واقعا از این توافق خوشحال است؟ به قطع و یقین می‌توان گفت «خیر»، غربی‌ها دروغ می‌گویند و از این توافق خوشحال نیستند چون اصولا، «ایران هراسی»، مهم‌ترین سیاست و دستاویزی بوده که غرب با تکیه بر آن، تا توانسته است دلار از کشورهای عربی دریافت کرده است. این توافق در صورت اجرایی ‌شدن و تکامل، به معنای پایان سیاست ایران‌هراسی و به تَبَع آن پایان دلارهایی خواهد بود که غرب به بهانه حمایت از این کشورها به جیب می‌زند. عربستان و سایر کشورهای عربی اگر فقط یک دستاورد از این توافق داشته باشند، ماندن میلیاردها دلار پول در جیبشان است که غرب، به طور سالانه بابت ایران هراسی از آنها دریافت می‌کرد. شما بفرمایید: کشوری مثل آمریکا که تا همین چند ماه پیش به دنبال راه‌اندازی «ناتوی عربی» با هدف «مقابله با ایران» بود، می‌تواند از این توافق خوشحال باشد؟

چگونه رهبرانقلاب در سال ۱۴۰۱ از تهدیدها فرصت ساختند؟ / روزنامه اصلاح‌طلب: گفتگو با عربستان بی‌فایده است!

روزنامه وطن‌امروز نیز سفر مهم شمخانی به امارات عربی متحده را ترمیم همسایگی خوانده و نوشته است:

در صورتی که همه کشورهای منطقه به این باور برسند که تنها با تلاش برای ایجاد منطقه قوی می‌توانند به ثبات و امنیت پایدار دست پیدا کنند، می‌توان به شکل‌گیری تحولات جدید در روابط دو و چندجانبه در منطقه امیدوار بود.

چگونه رهبرانقلاب در سال ۱۴۰۱ از تهدیدها فرصت ساختند؟ / روزنامه اصلاح‌طلب: گفتگو با عربستان بی‌فایده است!

ستون ایران

روزنامه صبح‌نو با اشاره به تحولات در سال گذشته و نوع نگرش رهبر انقلاب به عنوان سکان‌دار کشتی انقلاب در سرمقاله خود نوشته است:

در طول بیش از سه دهه از زعامت حضرت آیت الله خامنه ای، کشور با حوادث مختلفی روبه‌رو بوده است که با تدبیر ایشان کشور از این مشکلات عبور کرده است. و اگر هدایت ایشان نبود شاید به جرأت بتوان گفت کمتر دولتی می‌توانست دوره حکومتی خود را به سلامت به پایان برساند. تا به امروز از هر طیف و تفکر سیاسی در مدت زمامداری رهبرانقلاب روی کار آمده اند از کسانی‌که سازندگی ملاک عمل‌شان بود تا دولتی که شعارش توسعه سیاسی بود. از دولتی که مدعی عدالت گرایی بود تا ژنرال‌هایی که دنیا را دارای کدخدا می‌دانستند و دولتی که با وجود رویکرد درست ضعف های فراوان در اجرا دارد. هریک از این دولت‌ها دارای خطاهای فکری و یا مدیریتی بودند که بدون حمایت‌های رهبرانقلاب نمی‌توانستند بر مشکلات دوران خود فائق بیایند و چه بسا حتی بتوانند دوران حکومتی خود را به پایان برسانند.

چگونه رهبرانقلاب در سال ۱۴۰۱ از تهدیدها فرصت ساختند؟ / روزنامه اصلاح‌طلب: گفتگو با عربستان بی‌فایده است!

در ادامه این یادداشت آمده است:

رهبر انقلاب در برخورد با هر چالشی در عرصه اداره جامعه بویژه چالش ۱۴۰۱، با استحکام مواضع و شناخت دقیق از ابعاد مختلف موضوع چالش، آمادگی‌های لازم برای حل چالش را در بین کارگزاران و مردم پدید آوردند و آنگاه با اقدام عملی لازم -عفو بزرگ- اقدامات حقوقی و قانونی لازم را برای پیشگیری از چالش به مرحله اجرا در آوردند و تا به امروز نظام به پشتوانه ایشان توانسته است در میانه چالش‌ها، غبارها، پیچ‌ها و فتنه بایستند و به سلامت از گذرگاه‌های خطر عبور کرد. حضرت آیت الله خامنه ای، ستون ایران هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    10 8
    پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد
  • محمدایوب IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    3 3
    روزنامه اعتماد بلاخره یک چیز سفید دید عکس صفحه اول هوای پاک چه عجب
  • مجتبی IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    8 2
    سلام علیکم از جنبه های دیگر توافق ایران و عربستان تایید هزیان گویی روزنامه های اصلاح طلب است. البته این کار همیشگی آنهاست. مثلا روزنامه اعتماد برای کم رنگ کردن نقش دولتِ رئیسی موضوع را به شورای امنیت ملی ربط می دهد. و یا روزنامه شرق سعی دارد به مخاطب القا نماید که ایران برای حل مشکلاتش مجبور به این توافق شده است. به کلید واژه هایی که شرق از آنها استفاده کرده دقت کنید: "عربستان‌ سعودی از سیاست خارجی حسابگرانه‌ای برخوردار است" این یعنی عربستان کار درست انجام داده نه ایران. در کل موضوع به نفع عربستان تمام شده و نه ایران. البته در ادامه گاف های خود به این نکته هم اذعان داشته که چین کشور قدرتمندی است (همان چینی که دولت روحانی با تمام ظرفیت و ظرافت وزیر امور خارجه اش (ظریف) سعی کرد تنفر خود را از آن نشان دهد)
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    3 9
    جانم فدای رهبر
  • ناشناس م IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    0 5
    چه عشقی
    • سيد مجتبى بنيادى IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
      1 3
      ميم جان مزدور ! ما عشقمان به رهبر و ايرانه ، و مزدوران خائن مدعى اصلاحات به كدخدا !!!
  • چی بگم IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    3 5
    پاینده وطن
  • علی افصحی IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    0 0
    یعنی حتی خبرنگارهای عربستان هم از دولتمردان خود تا کنون چنین فراستی را قلمی نکرده اند که خبرنگار-جاسوس اعتماد شیاطین به مالکیت الیاس حضرتی اختلاسگر فاسد کرده است. طرف اصلا نه احتمالی می دهد و نه شایدی به کار می برد که اصلا تلاش برای روابط از طرف عربستان از سال نودوهشت بوده و روند همگرایی بین عربستان و امارات از چند سال پیش شروع شده ، نه ربطی به مسائل داخلی ایران داشته و مثلا ایران وادار به این کار شده! ونه این که ایران به چین نه نمی گوید!بی ربطی «رپرتاژ آگهی» روزی نامه اعتماد شیاطین برای ابالیس ،همین بس که عین چهل و پنج سال رابطه باشیطان بزرگ آمریکا را به رغم فشارهای استخوان سوز همچنان خط قرمز اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عزیزبوده وهست.نقش چین هم فقط تسریع کننده درخواست عربستان بوده، همین! این که چرا طی این سال ها عربستان خواهان اصلاح ارتباط خود با ایران مقتدر بوده ، چون مرتجع نیستیم به آن نمی پردازیم و فقط تحلیل نتایج آن را مصداق جهادتبیین می دانیم. سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.
  • سید فروزان CH ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    4 3
    این روزنامه شرق را چرا نمیبندند؟
    • مهماندار هواپیما IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      3 2
      روزنامه شرق به خودش خندیده
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      1 2
      در دهن تو رو کی ببنده فروزان
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
      1 0
      حاجی یا همون مناخیم ، در دهن شما صهیونیست‌ها رو بروبکس فلسطینی بزودی با سرب داغ پر میکنن میبندن، مفهوم شد؟!!
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    2 2
    ای خدا میشود یک دفعه‌ای این باصطلاح اصلاح طلبان همسوی روند حاکمیت باشند همیشه خدا نعل وارونه می زنند.
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      1 5
      دروغ پردازی کنن؟ نه نمیشه.
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
    2 0
    اره فایده نداره اما اگر خودشون سرکار بودند عالی بود واقعا که اف برشما
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    0 0
    افسادطلبان معروفند به خوارج انقلاب اسلامی. گروهی که با ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی در صدد به زمین زدن جمهوری اسلامی بر آمدند.همان حرکت خوارج صدر اسلام را برضد حکومت اسلامی انجام دادند.اینان بردگان تفکر نفهمی خودشان هستند. سربازان بی حیره ومواحب آمریکا و رژیم غاصب صهیونیست.نقش افسادطلبان در اغتشاشهای داخلی،همان نقش عبدالله بن ابی در مدینه رسول الله ص است. اینان بد قومی هستند.لعنت الله علی القوم الفاسقین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس