کد خبر 1474616
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه آغاز شد

ثبت نام نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از امروز آغاز شد.

به گزارش مشرق، ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دو طریق معرفی از سوی احزاب سیاسی قانونی و ائتلاف‌های انتخاباتی و نیز معرفی از سوی رای دهندگان پس از جمع‌آوری ۱۰۰ هزار امضای شهروندان مقدور است.

شبکه تلویزیونی تی.آر.تی خبر ترکیه اعلام کرد:نامزدهای معرفی شده از امروز می توانند ثبت نام کنند.

بنا به اعلام این رسانه، مهلت ثبت نام برای نامزدهای معرفی شده از سوی شهروندان و رای دهندگان ساعت ۱۷ روز ۲۹ مارس(۹ فروردین ماه ۱۴۰۲) و برای نامزدهای معرفی شده از سوی احزاب سیاسی نیز ساعت ۱۷ روز ۲۳ مارس(سوم فروردین ماه ۱۴۰۲) خواهد بود.

بر اساس تقویم اعلام شده از سوی شورای عالی انتخابات ترکیه، برای انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمان ترکیه که ۲۴ اردیبهشت ماه برگزار می شود، نامزدها از امروز می توانند درخواست نامزدی خود را به این نهاد تحویل دهند.

بر اساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، ۲۲ تا ۲۷ ماه مارس(۲ تا ۷ فروردین ماه ۱۴۰۲) زمان جمع آوری ۱۰۰ هزار امضای شهروندان و رای دهندگان برای معرفی نامزدهای مستقل و غیرحزبی تعیین شده است.

بنا به اعلام این نهاد، فهرست نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ۳۱ مارس(۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۲) در روزنامه رسمی این کشور منتشر شد و همزمان با انتشار اسامی نامزدها،تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نیز آغاز خواهد شد.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه ۱۴ می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد و روند اخذ آرای مردم نیز از ساعت ۰۸:۰۰ آغاز و در ساعت ۱۷:۰۰ همان روز به پایان می رسد.

تاکنون «محرم اینجه» از سوی حزب مملکت (میهن)، «سینان اوغان» از سوی ائتلاف «آتا»، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی از سوی ائتلاف «جمهور» شامل حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی، «دوغو پرینجک» رهبر حزب وطن، «احمد اوزال» از طرف ائتلاف «ترکیه» و «کمال قلیچدار اوغلو» به عنوان نامزد جریان اپوزیسیون موسوم به میز شش گانه نیز از سوی احزاب ائتلاف «ملت» به عنوان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه معرفی شده‌اند.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    4 0
    رجب طیب اردوغان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس