کلاهبرداران در کمین‌اند/ به دام وای‌فای رایگان نیفتید

رئیس پلیس فتای البرز درباره استفاده مسافران نوروزی از اینترنت رایگان هتل‌ها و مراکز تفریحی هشدار داد و از مردم خواست برای خرید اینترنتی از اینترنت شخصی استفاده و با اطمینان استفاده کنند.

به گزارش مشرق، سرهنگ رسول جلیلیان با هشدار به مسافران نوروزی درباره جلوگیری از سرقت اطلاعات شخصی از طریق اینترنت رایگان، گفت: در ایام نوروز بسیاری از مسافران هنگام سفر از اینترنت رایگان هتل‌ها و مراکز تفریحی استفاده می‌کنند؛ موضوعی که گر چه در نگاه اول نشان دهنده خدمات خوب است، اما در این میان عده‌ای سودجو به راحتی با استفاده از وای‌فای رایگان دست به سرقت اطلاعات مسافران می‌زنند.

وی افزود: بیشتر هکرها در مراکز اقامتی بین‌راهی و توریستی با اینترنت‌های رایگان و بدون رمز عبور به راحتی به اطلاعات افراد دسترسی پیدا می‌کنند و به دلیل همزمانی استفاده چند نفر از یک دستگاه، مجرمان نامرئی به راحتی سایت‌های دیده شده را مشاهده و دستگاه شما را هک می‌کنند.

این مقام انتظامی درباره راه‌های جلوگیری از سرقت اطلاعات شخصی هنگام سفر، گفت: بهتر است تمامی اطلاعات مهم و شخصی خود را قبل از سفر در یک هارد یا فلش تخلیه کرده و این اطلاعات را در سفر همراه خود نداشته باشید.

سرهنگ جلیلیان گفت: اتصال به هر شبکه اینترنت بدون شناخت منبع آن و فقط به علت رایگان بودن، می‌تواند کاربران را در معرض سوءاستفاده‌های احتمالی و سرقت اطلاعات مهم و شخصی این کاربران قرار دهد.

این مسئول انتظامی تصریح کرد: در برخی از موارد حتی هدف از ارائه چنین خدماتی نه فراهم‌آوردن اینترنت رایگان برای دیگران، بلکه دسترسی به تمامی فعالیت‌های اینترنتی آنها٬ سایت‌های مقصد، متن چت‌ها، ایمیل‌ها، گفت‌وگوهای اینترنتی غیر امن و نرم افزارهای پیام رسان و رمزهای عبورشان است.

وی ادامه داد: بر این اساس ضرورت دارد کاربران در صورت نیاز به اینترنت به جای اتصال به اینترنت‌های رایگان و ناآشنا، برای تأمین امنیت و دچار مشکل نشدن حتماً از اینترنت شخصی وای فای خود استفاده کرده تا ضریب امنیت خود را افزایش دهند.

رئیس پلیس فتای البرز توصیه کرد: هموطنان هنگام سفر در ایام نوروز برای لپ‌تاپ، تبلت و تلفن همراه خود از رمزهای ترکیبی و پیچیده مانند حروف، علائم و عدد استفاده کنند تا در صورت سرقت، کسی نتواند به اطلاعات آن دسترسی پیدا کند. همچنین کاربران می‌توانند در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به بخش گزارش‌های مردمی و یا با شماره ۰۹۶۳۸۰ با ما در میان بگذارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
    2 0
    با تشکر از جناب سرهنگ جلیلیان، فقط خواستم یادآوری کنم که دوستان این مسئله رو در سفرهای خارج از کشور هم در نظر بگیرن. برای مثال چند سال قبل از طریق وای‌فای فرودگاه آمستردام یک ویروس روی گوشی‌های استفاده کنندگان نصب میشد که مکان اونها رو از طریق جی پی اس گوشی و اینترنت برای هکرها که خود دولت هلند بود میفرستاد. این بدافزار بصورت اتوماتیک روی گوشیهایی که گیرندهٔ وای فایشون روشن بود نصب میشد و لازم نبود شما خودتون به وای فای رایگان فرودگاه نصب بشین یا ازش استفاده کنین!! از اون زمانه که من کلأ وای فای و بلوتوث گوشیم همیشه خاموشه مگر در منزل یا دفتر باشم و بخوام ازش استفاده کنم. بعد از استفاده هم بلافاصله خاموششون میکنم. با آرزوی سلامتی برای همهٔ هم وطنان عزیز.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس