کد خبر 1475291
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
کدام رشته بیشترین دوپینگی را در ورزش ایران دارد؟

استفاده از داروهای ممنوعه یا افزایش‌دهنده عملکرد ورزشی (دوپینگ) به چالشی جهانی تبدیل شده که نمود آن در برخی رشته‌ها بیش از دیگری است؛ موضوعی که در کشور ما هم استثنا نیست.

به گزارش مشرق، در سالی که گذشت ۱۰۱۰ نمونه دوپینگ از ورزشکاران ۴۲ رشته ورزشی گرفته شد که در مجموع ۹۵۸ نمونه ادرار، ۵۲ نمونه خون؛ ۷۵۶ نمونه متعلق به مردان و ۲۵۶ نمونه نیز متعلق به زنان ورزشکار بود.

همچنین از تعداد ۱۰۱۰ نمونه دوپینگ اخذ شده، ۳۲ نمونه مثبت اعلام شد که از این تعداد ۳۰ نمونه مثبت برای مردان و ۲ نمونه مثبت برای زنان بود.

نکته حائز اهمیت اینکه، طبق نمونه‌گیری ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) در سالی که گذشت، ۲۳ ورزشکار از رشته‌های مختلف اعم از بسکتبال، والیبال، شنا، پاورلیفتینگ، بوکس، کاناپولو، بوکس، وزنه‌برداری، کوراش، دوومیدانی، پارا دوچرخه‌سواری و جودو ناشنوایان با محرومیت ناشی از دوپینگ مواجه شدند.

رشته رکورددار دوپینگ در ورزش ایران

آماری که حکایت از روند افزایشی استفاده از دوپینگ در میان ورزشکاران و به دنبال آن محرومیت دارد چنانچه در سال ۱۴۰۰، ‌ حدودا ۱۹ ورزشکار در لیست محرومان قرار گرفته بودند اما در ۱۴۰۱ این آمار به ۲۳ نفر رسیده است.

توجه به تفاوت میان رشته‌های ورزشی که محرومیت دوپینگی به نام ورزشکارانش ثبت شده سال ۱۴۰۱ با ۱۴۰۰ هم خالی‌ازلطف نیست.

در سالی که گذشت بیشترین آمار محرومیت به دلیل دوپینگ به رشته ورزنه برداری بازمی‌گردد که ۶ ورزشکار آن به مدت ۲ تا ۴ سال از تمامی فعالیت‌های ورزشی محروم شده‌اند.

پس از وزنه‌برداری که با ۶ محروم در صدر جدول قرار گرفته است، رشته‌های ورزشی پاورلیفتینگ و کوراش هر کدام با ۳ ورزشکار محروم شده و رشته‌های بسکتبال و بوکس با ۲ ورزشکار به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

رشته‌های ورزشی دوومیدانی، شنا، کاناپولو، والیبال، دوومیدانی ناشنوایان، جودو ناشنوایان و پارادوچرخه سواری هم با محرومیت یک ورزشکار روبه‌رو شدند.

رشته رکورددار دوپینگ در ورزش ایران

این در حالی است که در سال ۱۴۰۰، رکورد بیشترین دوپینگی به نام رشته‌های ورزشی اسکیت و سه‌گانه با ۲ ورزشکار محرومی ثبت شده بود و ورزنه برداری تنها یک ورزشکار محرومی را در کارنامه خود داشت.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
    0 1
    پیشنهاد میکنم اولین المپیک دوپینگی های جهان فقط با حضور ورزشکاران دوپینگی جهان در ایران برگزار شود
  • کورش IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
    0 0
    خدایی باشگاه استقلال جلودار دوپینگ در ایران میباشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس