کد خبر 1477061
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
وزنه‌برداری ایران با پایانی شگفت‌انگیز

وزنه‌برداری ایران در سال ۱۴۰۱ اتفاقاتی را تجربه کرد که در نوع خود بی‌نظیر و شگفت‌انگیز بود. اتفاقاتی که در نهایت به پوست‌اندازی این رشته منجر شد.

به گزارش مشرق، پایان دوران ریاست تاماش آیان و تفکر وی در فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری و جلوس محمد جلود عراقی بر کرسی جهانی از مهمترین اتفاقاتی بود که وزنه‌برداری جهان در این دوران تجربه کرد. در انتخابات فدراسیون بین‌المللی که تیرماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد علی مرادی در چند پست کاندیدا شده بود که نتوانست موفقیتی را کسب کند. مرادی در وزنه‌برداری ایران و جهان پایان تلخی داشت و در نهایت با حکم دیوان عدالت اداری از ریاست فدراسیون برکنار شد.

پیش از برکناری مرادی، این مدیر کهنه‌کار به همراه تیم جوانان به یونان رفت اما فرار یکتا جمالی از اردو و پناهندگی وی به آلمان شرایط سختی را برای مرادی ایجاد کرد. جمالی در نهایت از بازگشت به ایران خودداری کرد و به امید کسب تابعیت در آلمان ماندگار شد اما تا کنون نتوانسته در یک رقابت محلی شرکت کند. چند روز بعد از رفتن جمالی، پریسا جهانفکریان نیز خبر مهاجرتش را به آلمان تایید کرد. جهانفکریان برخلاف جمالی کمتر در اندیشه ورزش و موفقیت در وزنه‌برداری بود بلکه بیشتر به دنبال مطرح شدن در فضای مجازی است.

مرادی بعد از این حاشیه‌ها به سیبل منتقدان تبدیل شد و حتی از پاسخگویی درباره چرایی رفتن جمالی خودداری کرد.

وزنه‌برداری ایران با پایانی شگفت‌انگیز

اتفاقات منحصربه فرد در تیم ملی وزنه‌برداری بانوان، خط پایان وزنه‌برداری دختران ایرانی نبود بلکه در سال ۱۴۰۱، بانوان ایرانی سال طلایی را تجربه کردند. در این سال وزنه‌برداری ایران یک طلای ناب را در حاشیه خلیج فارس صید کرد؛ طلایی که شاید آغازی بر روند رو به رشد ورزش زنان باشد. سیده‌الهام حسینی مهرماه سال ۱۴۰۱ در مسابقات قهرمانی سال ۲۰۲۲ آسیا در بحرین موفق به کسب سه مدال طلا شد تا دختر لُر باز هم لقب اولین را به خود اختصاص دهد. طلای حسینی نخستین مدال طلای ایران در تمام رده‌های سنی وزنه‌برداری بود.

وزنه‌برداری ایران با پایانی شگفت‌انگیز

در مسابقات قهرمانی آسیا، بحرین برای نخستین بار در ۲ وزن موفق به کسب مدال طلا شد. بحرین با استفاده از وزنه‌برداران اجاره‌ای خود موفق به کسب مدال طلای دسته‌های ۹۶ و به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم شد. در دسته ۹۶ کیلوگرم لسمن پارادز کلمبیایی و در دسته فوق سنگین نیز گور میناسیان ارمنی برای بحرینی‌ها به مدال طلا دست یافت. گورمیناسیان در مسابقات جهانی کلمبیا هم به برنز رسید.

در جهانی کلمبیا، جهانیان شاهد افول چشمگیر لاشا تالاخادزه بودند؛ جایی که وی پس از چندین سال نتوانست حتی به رکوردهای شخصی خود برسد و میلیمتری مدال طلا کسب کرد. غول گرجستانی در یکضرب ۲۱۵ کیلوگرم و در دوضرب ۲۵۱ کیلوگرم مهار کرد. او در یکضرب ۱۰ کیلوگرم و در دوضرب ۱۶ کیلوگرم با رکورد شخصی خود فاصله داشت.

وزنه‌برداری ایران با پایانی شگفت‌انگیز

حضور بزرگان وزنه‌برداری در فدراسیون از دیگر اتفاقات مهم سال ۱۴۰۱ بود. پیشکسوتانی که به خاطر سیاست علی مرادی خانه‌نشینی را ترجیح می‌دادند و با آمدن سجاد انوشیروانی به فدراسیون بازگشتند. حسین رضازاده، حسین توکلی، کوروش باقری، محمدرضا براری، نواب نصیرشلال و سیدهادی پانزوان از جمله این افراد بودند. پس از انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری بهداد سلیمی به عنوان نایب رییس، حسین رضازاده عضو هیئت رییسه، حسین توکلی عضو کمیته فنی و کوروش باقری به عنوان مدیر تیم‌های ملی انتخاب شد.

وزنه‌برداری ایران با پایانی شگفت‌انگیز

رای کامل مجمع به سجاد انوشیروانی از مهمترین اتفاقات سال ۱۴۰۱ بود. انوشیروانی که در انتخابات تیرماه سال ۱۳۹۸ تنها ۱۱ رای کسب کرده بود در انتخابات اسفند ۱۴۰۱ موفق به کسب ۵۲ رای از مجمع اتنخاباتی شد. او در مجمع رقیبی نداشت و در نهایت پس از چهار سال انتظار به کرسی ریاست فدراسیون جلوس کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس