1

شکل‌گیری هندسه نظم جدید جهانی که با راهبرد وحدت کشورهای قدرتمند منطقه از جمله ایران، عربستان، چین و هند که به کاهش تنش و صلح و ثبات منطقه کمک شایانی را خواهد نمود.

سرویس سیاست مشرق*- ابتکار کمربند چین در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد که چین را از طریق کریدورهای ریلی، جاده‌ای و دریایی به آسیا، اروپا، خاورمیانه و آفریقا متصل می‌نماید. این کمربند خاطرات راه ابریشم را برای ما تداعی می‌کند. این طرح چین را در موقعیت نفوذ فیزیکی، مالی، فرهنگی، تکنولوژیکی و سیاسی در سطح بین‌الملل قرار داده است. در واقع چین در حال ترسیم هندسه نظم جدید با جزئیات دقیق نقشه جهان از جمله راه‌آهن‌ها، پل‌ها و بنادر با پتانسیل‌های مختلف است. این طرح شصت کشور جهان را با دویست میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بین‌المللی تحت‌تأثیر قرار داده است.

آنچه مسلم است اینکه، چین علاوه بر تأثیرهای اقتصادی می‌تواند در سایر موضوع‌هایی همچون سیاسی و فرهنگی ورود کند. ابتکاراتی همچون کمربند چین چشم‌انداز جذابی از مرکزیت چین را به دنیا ارائه خواهد نمود که مستلزم همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با کنشگرانی همچون ایران، روسیه، هند و عربستان است. براین‌اساس چین تلاش دارد که جهان پیرامون خویش را برجسته و قلمروسازی جدید نماید. از جمله الزامات این قلمروسازی اقدام چین در میانجی‌گری در توافق اخیر ایران و عربستان است. در واقع چین نشان داد که می‌تواند دیپلماسی را در هر نقطه‌ای از جهان به‌خوبی تغییر دهد. علاوه‌برآن چین با استفاده از اهرم اقتصاد درصدد تغییر سیاست‌ها در نظام بین‌الملل را داشته و بانک‌های دولتی چین با سازماندهی تأمین مالی مشترک امکان اجرایی پروژه‌های زیر ساختی بزرگ را در سطح منطقه فراهم کرده است؛ بنابراین همکاری‌های ایران، روسیه، چین، عربستان و هند در عرصه مناسبات چندجانبه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در یک نقطه عطف چین قرار دارد.

آیا توافق ایران با عربستان باعث احیای برجام می‌شود؟ /پشت پرده پروژه بی‌ثبات سازی منطقه در دوران نظم جدید جهانی!

تهران و ریاض یک قدم به سوی کاهش تنش

در میان بسیاری از کشورها، ایران و چین در کریدور جاده‌ای دارای تاریخ کهن مشترک بوده و در عصر اخیر نیز در مبارزه با یک‌جانبه‌گرایی امریکا دارای ظرفیت‌ها و فرصت‌های مشترک در صحنه هستند. ابتکار کمربند چین به سود کشورهای در مسیر این کریدور باستانی راه ابریشم است و موجب تنظیم‌گری و تسهیل روابط بین‌الملل منطقه‌ای به‌ویژه در تجارت و اقتصاد در حوزه همسایگان ایران در مسیر اتصال آسیا به اروپا و آفریقا را به دنبال دارد. این ایده می‌تواند حتی در راستای تحقق اهداف مهم سازمان همکاری‌های شانگهای در اهداف توسعه جهانی نقش‌آفرینی کند. برای تحقق این اهداف چین نیازمند بازآرایی در سیاست خارجی کشورها و رفع سوءتفاهم‌های بین‌المللی از جمله ایران و عربستان است و از طرفی سایر کشوها نیز دارای منافع هستند.

بازگشایی سفارت خانه‌ها و ازسرگیری روابط بین ایران و عربستان می‌تواند به تحولات منطقه‌ای از جمله پرونده سوریه نیز تأثیر مثبت داشته باشد. چرا که این توافق یک‌قدم به سمت کاهش تنش تلقی می‌شود، ایران و عربستان به‌عنوان دو کشور قدرتمند در منطقه جهان اسلام مطرح هستند و این دو کشور دارای ظرفیت‌های بسیاری در منطقه و مسائل فرامنطقه‌ای هستند، بنابراین به دنبال این توافق تنش‌های منطقه‌ای از جمله سوریه و یمن نیز کاهش پیدا خواهد نمود. اگر روابط بین ایران و عربستان با حسن‌نیت و باظرافت دقیق راهبردی شکل گیرد می‌تواند تغییر در هندسه نظم جدید جهانی را سرعت بخشد. به‌طورکلی اگر این توافق با تدوین و اجرای برنامه‌های کاربردی و اجرایی راهبردی در دستور کار قرار گیرد، می‌توان به صلح در خاورمیانه امیدوار باشیم و هزینه‌های تخاصم بین کشورها صرف خدمت به مردم منطقه جنگ‌زده از جمله سوریه و یمن گردد. به‌عبارت‌دیگر توافق اخیر ایران و عربستان می‌تواند موجب صلح و ثبات و پایان‌دادن به رنج مردم سوریه و یمن شود.

آیا توافق ایران با عربستان باعث احیای برجام می‌شود؟ /پشت پرده پروژه بی‌ثبات سازی منطقه در دوران نظم جدید جهانی!

حرکت آمریکا به سوی بی‌ثباتی در نظم جدید جهانی

از سوی دیگر قطعاً غرب به‌ویژه امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی اقدامات گسترده‌ای در ایجاد بی‌ثباتی و طراحی جنگ جدید در همسایگان ایران در دستور کار قرار خواهند داد و با ابزار رسانه‌ای درصدد کسب حمایت قدرت‌های رسانه‌ای اروپایی و امریکایی در سازمان‌های بین‌المللی اقدام جدی‌تر خواهند نمود. از برنامه‌های آنها که مسبوق به سابقه است،

طراحی و تدوین جنگ ترکیبی اعم از دامن‌زدن به اختلافات مختلف قومی و مذهبی در میان همسایگان مسلمان ایران خواهد بود. با مطالعه پیشینه جنگ رسانه‌ای عربستان در پیدایش شبکه‌های خبری و تلویزیونی به زبان فارسی با هزینه‌های دلارهای نفتی از جمله شبکه ایران اینترنشنال به‌خوبی درمی‌یابیم که جنگ رسانه‌ای همانند یک موشک بالستیک بسیار قوی عمل می‌نماید چرا که شبکه خبری ایران اینترنشنال توانست در مدت‌زمان کوتاهی با شبکه بی‌بی‌سی فارسی رقابت نزدیک نماید.

در عصر کنونی که دهکده جهان و جهان مجازی نامیده می‌شود و رسانه‌ها از جمله ابزارهای قدرتمند در سیاست و حکمرانی محسوب می‌گردد، قدرت نرم در دهکده جهانی از منابع اقتدار قدرت‌های بزرگ محسوب می‌شود. این رسانه‌ها به مشکلات سیاسی ایران و عربستان درگذشته که بر اساس یک سوءتفاهم باریشه عمیق در تاریخ و مذهب شیعه و سنی دامن زدند. کشورهای فرامنطقه‌ای همچون امریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی از تفاوت در نگرش‌های عربستان سنی‌مذهب و ایران شیعه سوءاستفاده نمودند؛ اما به دلیل مسلمان بودن هر دو کشور هرگز ایران و عربستان به طور مستقیم با یکدیگر وارد جنگ نشدند. به بیان دیگر سایر کشورها از شکاف‌ها و اختلاف سوءاستفاده نمودند که تأثیر آن را در درگیری‌های نیابتی ایران و عربستان ملاحظه گردید.

باتوجه‌به مطالب مورد اشاره و ادامه شیطنت‌های رسانه‌ای، توصیه راهبردی در این سطور این است که پس از توافق بین عربستان و ایران رسانه‌ها سیاست‌های خود را بازآرایی نمایند و بر اساس خواسته‌های مشترک‌المنافع یکدیگر تعریف و با شناسایی اشتراکات بر پایه وحدت اسلامی با تنظیم پیمان‌های منطقه‌ای جدید در سطح راهبردی اقدام نمایند؛ چراکه منطقه قدرتمند ایران استعداد فوق‌العاده به‌ویژه در پیمان‌های امنیت جمعی و اقتصادی و مواد غذایی در حوزه سرزمینی داراست.

باید پذیرفت که در شرایط کنونی توافق دیپلماتیک رسانه‌های هر دو کشور فرصت مناسبی را برای توسعه مناسبات و تعاملات بین‌المللی را دارا هستند، تا خدمت بزرگی را به بشریت خصوصاً ملت مسلمان تقدیم نمایند. می‌توان اظهار کرد که هر دو کشور نماینده دو گونه تفکر مذهبی (شیعه و سنی) هستند؛ اما آنچه مهم است اینکه، هر دو مسلمان هستند. پس می‌بایست بادقت و ظرافت بیشتری به مناسبات بین‌المللی خویش داشته باشند تا تنش در مواضع مذهبی به صفر برسد. ازاین‌رو توصیه و پیشنهاد نویسنده این نوشتار اعمال تغییرات راهبردی و بنیادی رسانه‌ای گسترده در مبانی فکری و هویتی است که در دوام این توافق مهم امری ضروری و لازم به نظر می‌رسد.

اثرگذاری توافقات منطقه‌ای روی ماجرای برجام

یکی دیگر از موضوعات مهم دیگر رابطه نسبتاً معنی‌دار پرونده برجام با توافق اخیر ایران و عربستان است. هر چند که احیای روابط بین ایران و عربستان به ثبات منطقه غرب آسیا و شکل‌گیری هندسه نظم جدید منطقه‌ای کمک خواهد نمود؛ اما پرونده برجام موضوع فنی هسته‌ای و متفاوتی است و به نظر می‌رسد این توافق بیشتر جنبه روانی را بر برجام خواهد داشت؛ زیرا این رویدادهای برجام و توافق اخیر ایران و عربستان نسبتاً هم‌زمان و به هنگام برای برون‌رفت از این بن‌بست سیاسی قلمداد می‌شود. یقیناً این رویه مناسبات در نظام بین‌الملل موجب بازآرایی و تنظیم‌گری سیاست خارجی ایران و به سرانجام رساندن پرونده برجام خواهد گردید و امیدوار است این تغییر رفتار سیاسی در سایر کشورهای اثرگذار در این پرونده مهم منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به وجود آمده باشد.

توجه به این مطلب ضروری است که فعالیت‌های هسته‌ای ایران، از جمله غنی‌سازی در سطوح مختلف، کاملاً صلح‌آمیز بوده و در راستای حقوق ملت ایران بر اساس مقررات NPT بوده و تحت نظارت و راستی‌آزمایی آژانس است. جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد به اجرای تعهدات مربوط به برجام را ادامه دهد؛ اما برخی کشورها به‌ویژه رژیم صهیونیستی و انگلیس نهایت تلاش و لابی خویش را برای وارونگی و پنهان‌کردن واقعیت‌ها انجام داده است. ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای فعال‌ترین هیئت بوده و ابتکارات بسیاری را برای پرکردن شکاف‌ها در مذاکرات مطرح کرده است. از متداول‌ترین رویکرد کشورهای جهان عدم توجه به موضوع مهم و به‌شدت نگران‌کننده برنامه هسته‌ای نظامی رژیم صهیونیستی است که منبع بی‌ثباتی در منطقه و تهدید جدید برای صلح و امنیت جهان است.

در شرایط کنونی و پدیده مهم نوظهور شکل‌گیری هندسه نظم جدید جهانی که با راهبرد وحدت کشورهای قدرتمند منطقه از جمله ایران، عربستان، چین و هند که به کاهش تنش و صلح و ثبات منطقه کمک شایانی را خواهد نمود؛ از سوی دیگر شاهد یک وضعیت جدیدی در رژیم صهیونیستی با دیکتاتوری بنیامین نتانیاهو با موجودیت موقت هستیم و با اوضاع نابسامان اجتماعی جنگ داخلی در اسرائیل در حال وقوع است. رژیم صهیونیستی تهدید نسبتاً جدی برای منطقه غرب آسیا خصوصاً در کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران از جمله منطقه شمال غرب کشور با جنگ‌افروزی در حوزه قره‌باغ شده است.

آیا توافق ایران با عربستان باعث احیای برجام می‌شود؟ /پشت پرده پروژه بی‌ثبات سازی منطقه در دوران نظم جدید جهانی!

اما به نظر می‌رسد که هندسه نظم جدید جهانی شکل‌گیری اولیه خود را پیدا کرده است چرا که تغییرات اساسی در جهان در حال وقوع است که قطعاً به پرونده برجام نیز تأثیر روانی و غیرمستقیم خواهد گذاشت. اما توجه به این نکته ضروری است که موضوع برجام بیشتر از آنکه یک پرونده فنی و هسته‌ای باشد یک پرونده سیاسی است و توافقات و رخدادهای مختلف از جمله روابط ایران و عربستان و یا بی‌ثباتی در حوزه قره‌باغ می‌تواند تأثیر غیرمستقیم را داشته باشد؛ بنابراین باید منتظر اقدامات واقعی و میدانی مثبت شوراهای همکاری ازجمله خلیج‌فارس برای همکاری با ایران در پرونده‌های مختلف ازجمله برجام باشیم.

*دکتر جواد معصومی/ کارشناس ارشد مسائل استراتژیک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    0 5
    ای استان های ایران واقع در جنوب‌خایج فارس، هزاران سال اسن به آقایی و بزرگی ایران عادت دارید ترک عادت نمی دهیمتان
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    1 4
    ای استان های ایران واقع در جنوب‌ خلیج فارس، هزاران سال است به آقایی و بزرگی ایران عادت دارید ترک عادت نمی دهیمتان
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    7 0
    حکمرانی دلار را در ایران پایان بدهید
    • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      0 0
      باید نخبگان دور هم جمع بشید و طرحی نو دراندازید تا همگی جذب طرح برتر و هوشمندتر شما بشوند. حکمرانی دلار و حکمرانی غرب را اینجوری پایان میدهید.
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      1 0
      مهار قیمت دلار و افزایش ارزش پول ملی عمدتا به اقتدار دولت و سران قوا در مهار فعالان اقتصادی داخلی و تنظیم سیاست خارجی است. از دولت انظار داریم دلار را به ۳۵ الی ۴۰ برساند
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      2 0
      ۰۷:۰۰ - نخبه که انجا نمی مونه فرار میکنه میره وامثال شما میمونن با کشوری درپیتی......
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    16 5
    تا دیروز عربستان رژیم دست نشانده بود امروز اخبار گفت ایران و عربستان دو قدرت بزرگ جهان اسلام هستند!!!! دو رویی مملکت رو فراگرفته.
    • IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      0 5
      آب افتاد لونه مورچه گفت دنیا را آب گرفته و این دقیقا حکایت امثال تو هست منافق
  • رضا IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    5 6
    دولت عربستان دولتی وهابی و مرتد است و نباید آن را به مثابه دولت مسلمان و اهل تسنن تلقی کرد.
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    8 1
    لطفا مسئولان شفاف پاسخ دهند که برنامه دولت برای افزایش ارزش پول ملی مقابل دلار چیست؟ قیمت دلار در سال جدید چقدر خواهد بود؟
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      1 0
      باید دولت غیرت داشته باشد و با فعالان اقتصادی داخلی قیمت را روی ۳۵ ببندد الان معدودی صادرکننده و وارد کننده قیمت دلار را بالا می‌برند تا سود حداکثری ببرند و هم وطنان خود را استثمار کنند و ارزش پول ملی را با خاک یکسان کنند.
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      2 0
      مسئولان هیچ کاری نمی‌تونن بکنن
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    10 2
    توافق با آژانس و عربستان جهت آمادگی روانی سوپر انقلابی ها برای برجام است.ای آنکه مذاکره شعارت...🤣
    • IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      0 2
      جااان نمکدون نترکی از فشار🤫👎
    • IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      0 2
      ۲۲:۴۴ حالا چرا فشارش افتاده رو تو عزیزکم
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    3 6
    🥀پرچم حسین را در باکو پایین کشیده اند، 🥀هل من ناصر ینصرنی🚩
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    0 2
    احمقانه هست فکر کنیم عربستانی که داعش رو بوجود آورد و هزینش رو پرداخت کرد تا صدها هزار سوری و عراقی رو به خاک و خون بکشه، عربستانی که به صورت مستقیم صدها هزار یمنی رو مظلومانه به قتل رسانده و عربستانی که برای رضای آمریکا نفت مردمش رو به پایین ترین قیمت فروخته و از هیچ کار رذیلانه ای بر علیه مردم لبنان و به طور کلی در منطقه و به نفع آمریکا و اسراییل دریغ نکرده به یکباره تغییر مسیر بده.
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      0 1
      آب تو هاون نکوب دولت و ملت دست شماها را خوانده دیگه تند روی جز ضرر برای ایران و ملت بی فایده است
    • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      0 0
      احسنت برای همین امام خمینی در وصیتنامه خود برای همیشه تاریخ دستور لعن آنها را داده است
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    1 1
    این سناریو نویسندش آمریکاست حواستون جمع باشه
  • IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    2 0
    پس امیرعبداللهیان میگفت آمریکا از چپ و راست پیام میده بیایید مذاکره به خاطر این بوده.
  • اندیشکده ایران کهن NL ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    0 2
    در متن توافق 1400 برجام امریکایها گفته بودن اجازه انجام معاملات نفتی خارج از دلار و با کشورهایی که مخالف امریکا باشن رو ندارید..برجام یک توافق مربوط به دوران قدیم هست و دوران توافقاتی طولانی مدت مانند برجام و ترکمن چای و..تمام شده
  • NL ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    0 2
    برجام یعنی قبول نظم امریکایی بر خاورمیانه..چیزی که حتی عربستان و ترکیه قبول نکردن!..
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    1 1
    ما کشورهای با فرهنگهای غنی و کهن با همکاری و همفکری بزودی طرحهای نو و خردمندانه تری برای بهره برداری حداکثری از منابع طبیعی و سالم سازی محیط زیست جهانی خلق خواهیم کرد تا جهان بداند فرهنگهایمان برتر، پاک تر و آفريننده زندگانی سالم‌تر بودند. سادگی و زیبایی فرهنگهایمان از هوشمندی طراحیست که با طبیعت و معنویت همگون بوده. بازمی‌گردیم به جهان زیبای فرهنگهای خودمان. و جهان بهتری با تکنولوژی سالم و نه مخرب. بزودی، به یاری خدا و تلاش و همیاری یکدیگر.
  • پرشیا IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    1 0
    خب به سلامتی، از فردا میتونیم روی طراحی جدید ترابری راه ابریشم کار کنیم و تا سال دیگه راه ابریشم برقراره به یاری خدا
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    1 0
    شما دنبال چی می گردید
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    0 3
    لعنت براین ننگ نامه وبانیانش که لکه ننگی دوباره قاجار وار به ایران تحمیل کردند .بی.... غربگدا ومزدوران بیشرف.وتا روز قیامت این ننگنامها لکه ای برتاریخ ایران خواهد ماند
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      1 0
      خدا شفایت بدهد
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    2 1
    شفافبت بدون اینترنت امکان ندارد. همه می دانند چرا اینترنت بد است.
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
      0 1
      روبیکا شاید بتونه جای ایمستا رو بگیره اگر یکم تلاش کنه
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    0 0
    __بسمه تعالی __ با سلام و احترام بر خوانندگان عزیز، عرض می کنم که بکوشیم ان شا ءالله پشتیبان و حامی دولت اسلامی خود باشیم و هر گز از خردمندان دلسوز و خدمتگزار کشور جلوتر نیفتیم و خدای نا کرده یاوه سرائی های دشمنان دین و حاکمیت خود را مانند طوطی تکرار نکنیم که بحمد اللّه ملت نجیب و بزرگوار ما در همین راه درست حرکت می کند ، پس ولو صلاح دنیوی خود را نیز اگر خواهانیم ، خود را در برابر ملت قرار ندهیم که بذلت افتاده و جز شرمندگی نصیبمان نخواهد شد
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    0 0
    اگر برجام احیا شود چه مزایایی دارد؟
  • محمدرضا کیانفر IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    1 0
    . سینا عضدی کارشناس سیاسی گفت: احتمال توافق‌های مرحله به مرحله به جای احیای برجام وجود دارد. آقای عضدی، توافق‌های مرحله به مرحله مثل قرص مسکن می‌باشد درد را درمان نمی‌کند برای مهار گرانی‌ها که خطر شورش ملت خدازده را ساعت به ساعت افزایش می‌دهد فقط مذاکره‌ی مستقیم بدون واسطه با آمریکا چاره ساز است. خانه‌ها بینم پر نوحه و پر بانگ و خروش، نوحه و بانگ و خروشی که کند روح فکار. مگر امسال ز هر خانه عزیزی گم شد، که شد از حسرت و غم روز همه چون شب تار. سرور گرامی، تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم: 1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی. 2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی. با تشکر از توجه شما.
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    0 0
    نان خیانتها برسفره ی تفاهم است هرفتح باری ازشکست برشانه های مردم است
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    0 0
    التماس خالی فایده نداره
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    1 0
    مشرق تو گوشت فرو کن و چرندیات ننویس ببین به چه روزی افتادیم که از سر گرانی برجام ارزویمان شده خدا پدر و مادر حسن روحانی را بیامرزد
  • یزدان IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    0 0
    اجرای برجام زمانی ممکن هست
  • یزدان IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    0 0
    کجا هستند
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    0 0
    هم اینکه آمریکا یک تحریم علیه عربستان وضع کند مطمنا عربستان میچرخد به سمت آمریکا و روابطش با ایران و سوریه را بهم میریزد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس