کد خبر 1475439
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
پیش‌بینی وزیر نفت برای ثبت رکورد جدید در صادرات نفت

وزیر نفت اعلام کرد: در سال گذشته ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۸۳ میلیون بشکه بیشتر از سال ۱۴۰۰ نفت صادر شد و پیش‌بینی می‌شود امسال رکوردی تازه در صادرات نفت ثبت شود.

به گزارش مشرق، جواد اوجی در یک برنامه‌ رادیویی با اشاره به اینکه اکنون صادرات نفت به بالاترین رقم نسبت به دو سال اخیر رسیده است، اظهار کرد: ارز حاصل از این صادرات در سررسید مشخص دریافت و به سامانه‌ نیما و سامانه جدید معاملاتی واریز شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه یکی از بخش‌های تأمین‌کننده نیازهای ارزی کشور، وزارت نفت است، در دولت سیزدهم با وجود تشدید تحریم‌های ظالمانه خوشبختانه به فضل الهی و همت همکارانمان در صنایع نفت و گاز کشور رکوردهای مطلوبی در زمینه صادرات نفت خام، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی داشتیم.

وزیر نفت ادامه داد: در بحث تکالیفمان در بودجه ۱۴۰۱ می‌توانم به جرئت بگویم بخش اعظمی از این بودجه محقق شد و در سال ۱۴۰۰ هم به‌طور کامل تحقق یافت و وزارت نفت تکالیفش را انجام داد.

اوجی تصریح کرد: از آنجا که کسری بودجه یکی از دلایل تورم است خوشبختانه تکالیفی که به وزارت نفت محول شده بود در سال ۱۴۰۰ به‌طور کامل محقق شد، برای سال ۱۴۰۱ هم که هنوز آمار و ارقام کامل نشده است پیش‌بینی می‌کنیم بخش عمده و بالایی از بودجه را ان‌شاءالله تحقق یابد و برای سال ۱۴۰۲ با روحیه‌ای مضاعف و کار جهادی در زمینه صادرات پیش رویم.

وی گفت: با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۱ ما نزدیک به ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۱۳۹۹ و سال ۱۴۰۱، ۸۰ میلیون بشکه نسبت به سال پیش از آن فروختیم، ان‌شاالله بی‌شک در سال ۱۴۰۲ رکوردی تازه را در بحث صادرات خواهیم داشت.

وزیر نفت تأکید کرد: در زمینه تولید خوشبختانه ما دستاوردهای مطلوبی در سال ۱۴۰۱ داشتیم و شاهد بودید که در روز پایانی سال ۱۴۰۱ فاز دوم پالایشگاه آبادان با ظرفیت فرآوری روزانه ۲۱۰ هزار بشکه نفت و هفته پیش از آن پالایشگاه فاز ۱۴ میدان گازی مشترک پارس جنوبی با ظرفیت پالایش روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز به بهره‌برداری رسید که به شبکه گاز کشور کمک می‌کند.

اوجی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ پروژه‌هایی برای بهبود افزایش تولید برنامه‌ریزی کردیم که به باز شدن گره‌های اقتصادی کشور کمک می‌کند، گفت: در زمینه افزایش تولید نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی برنامه‌های خوبی را در وزارت نفت تنظیم کردیم که از پارسال هم آغاز شده است؛ از این رو امیدواریم بخشی را در سال ۱۴۰۲ و بخشی را هم در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسانیم.

وی افزود: بی‌شک با راه‌اندازی و بهره‌برداری از این پروژه‌ها افزایش تولید خیره‌کننده‌ای رخ خواهد داد، همچنین با برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای طرح‌های حفظ و نگهداشت تولید و توسعه ای، موضوع افزایش تولید را به‌طور جد دنبال می‌کنیم تا در سال ۱۴۰۲ حامل خبرهای خوبی برای مردم عزیز باشیم.

وزیر نفت ادامه داد: خوشبختانه با توجه به برنامه‌ریزی دولت سیزدهم در زمینه توسعه صنایع تکمیلی و تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پتروشیمی، اولویت ما ورود به زنجیره‌ پتروشیمی است.

اوجی گفت: الحمدالله نزدیک به ۶۰ مجتمع پتروشیمی داریم که محصولات آنها از نظر ما هنوز خام یا نیمه خام است و کامل جا دارد که اینها وارد زنجیره شوند به همین دلیل در ۲۰ ماه اخیر به هیچ سرمایه‌گذاری مجوزی تازه ندادیم مگر این که بپذیرد تا انتهای زنجیره برود و کارش را انجام دهد.

وی ادامه داد: حتی اگر قرار است مجتمعی تولید پروپیلن یا متانول داشته باشید باید تا انتهای زنجیره طرح و بودجه‌هایش را تعریف کند، در این زمینه امتیازهای خوبی هم در قانون دیده شده و در وزارت نفت و خوشبختانه دولت طی همین ۲۰ ماه هم از شرکت‌های پتروشیمی و پایین‌دستی حمایت کرده است.

وزیر نفت گفت: در قانون ۱۴۰۱ ما قیمت گاز برای خوراک پتروشیمی‌ها، قیمت گاز صادراتی قانون‌گذار مدنظر بود اما دولت برای حمایت از این صنعت و صنایع پایین‌دستی سقفی را گذاشتند و اعلام کردند که بیش از ۵۰۰۰ تومان مبلغ خوراک برای پتروشیمی‌ها نباشد.

اوجی ادامه داد: سقف ۵۰۰۰ تومان است اگر ما می‌خواستیم قیمت گاز صادراتی را برای خوراک پتروشیمی‌ها لحاظ کنیم، بی‌شک دو سه برابر این رقم می‌شد.

وی تصریح کرد: دولت با این برنامه به‌دنبال تقویت صنایع پتروشیمی و به‌ویژه زنجیره ارزش است و هر سرمایه‌گذاری که پذیرای شرایط باشد و به این زمینه ورود کند هم در زمینه خوراک و امتیازهای خوب چتر حمایتی وزارت نفت را خواهد داشت.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس