‌

بر اساس نظر کارشناسان، میدان گازی مختار، میدان بسیار عظیمی است که حتی به عنوان چهارمین میدان ذخیره‌سازی گاز طبیعی کشور ثبت شده است.

به گزارش مشرق، میدان گازی یا میدان گاز طبیعی ( Natural gas field ) به مخزن طبیعی گاز طبیعی می‌گویند که طی میلیون‌ها سال در اثر فعل و انفعالات شیمیایی بر روی بقایای جانداران مدفون شده در زمین به وجود می‌آید و این میادین اغلب در کنار میادین نفتی یافت می شوند.

میدان گازی مختار یاسوج با تولید بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ذخیره شده در ۱۰ کیلومتری این شهر یاسوج قرار دارد و یکی از ظرفیت های مهم اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود .

طبق نظر مهندسان حوزه انرژی، گاز ذخیره شده در این میدان گازی می تواند گاز طبیعی مورد نیاز استان های فارس ، کهگیلویه وبویراحمد و بخشی از استان های همجوار از جمله اصفهان و چهارمحال و بختیاری را تا ۱۰۰ سال آینده تامین کند.

بر اساس نظر این کارشناسان، میدان گازی مختار میدان بسیار عظیمی است که حتی به عنوان چهارمین میدان ذخیره‌سازی گاز طبیعی کشور ثبت شده است.

بدون تردید آغاز عملیات اکتشاف میدان گازی مختار یاسوج فرصت های شغلی بسیاری را برای جوانان بیکار و تحصیلکرده استان کهگیلویه و بویراحمد فراهم خواهد کرد.

میدان گازی مختار یاسوج؛ وعده ای که در دولت سیزدهم به سرانجام رسید

چشم انداز نفتی در استان

کهگیلویه و بویراحمد دارای ذخایر مهم نفت و گاز است و از این رو توسعه صنایع مربوط به آن از جمله پتروشیمی توجیه اقتصادی دارد.

موقعیت ویژه کهگیلویه و بویراحمد، زمینه توسعه صنعت نفت و صنایع وابسته به آن را فراهم نموده به گونه ای که این استان ۷ دومین تولید کننده نفت کشور پس از خوزستان است و بالای ۹۰ درصد نفت کشور در خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر تولید می شود.

نقش مهم صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کهگیلویه و بویراحمد در راستای شکوفایی اقتصادی کشور، توسعه پایدار، توسعه صنایع پایین دستی، صادرات غیرنفتی، ایجاد ارزش افزوده و اشتغال آفرینی بر کسی پوشیده نیست و در دولت سیزدهم توسعه این صنایع شتاب چشمگیری یافته است.

نرخ بالای بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد آن هم در شرایطی که ۲۵ درصد نفت و گاز، ۱۰ درصد آب‌های سطحی، ۲۰ درصد جنگل‌های حوزه زاگرس، بیش از ۳۰۰ جاذبه کم نظیر گردشگری در این استان قرار دارد پذیرفتنی نیست.

ایجاد و راه اندازی صنایع پایین دستی در ریشه کنی بیکاری می‌تواند موثر واقع شود زیرا حجم سرمایه گذاری در این حوزه کم و ظرفیت سرمایه گذاری نیز وجود دارد.

سال ۱۴۰۰ بود که سید علی احمد زاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواستار تعیین تکلیف میدان گازی مختار توسط وزارت نفت شد و گفت: راه اندازی میدان گازی مختار از مطالبات و خواسته‌های به حق مردم از مجموعه وزارت نفت است.

احمدزاده افزود: این میدان در دولت سیزدهم تعیین تکلیف و پیمانکار میدان گازی انتخاب شده است و تجهیز کارگاه آن به زودی آغاز می شود و در سفر دوم هیات دولت کلنگ زنی اولین چاه از ۱۵ حلقه چاه آن آغاز خواهد شد.

میدان گازی مختار یاسوج؛ وعده ای که در دولت سیزدهم به سرانجام رسید

میدان گازی مختار آغازگر تحولات چشمگیر

استاندار کهگیلویه و بویراحمد، همچنین دستور وزیر نفت در خصوص بهره برداری از منطقه گاز مختار را کاری بزرگ دانست و افزود: این منطقه گازی ۲۴۰ کیلومتر طول دارد و از حوالی تنگ سرخ بویراحمد شروع می شود و تا لردگان استان چهارمحال و بختیاری ادامه دارد.

احمدزاده ابراز کرد: عرض منطقه گازی بین ۴۰ تا ۹۰ کیلومتر است که عمده ان در این استان قرار دارد و اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار است.

وی تاکید کرد: لرزه نگاری با هلیکوپتر به زودی در این وسعت آغاز خواهد شد و بهره برداری از این میدان گازی عظیم برای کشور مهم است و آغازگر تحولات چشمگیر در صنایع بزرگ در بویراحمد خواهد بود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در راستای بهره برداری از میدان گازی مختار با وزیر نفت موافقت شده و حفر چاه های متعدد گاز منطقه مذکور به مناقصه رفته است.

احمدزاده اضافه کرد: اجرای این طرح موجب رونق اقتصادی منطقه، ایجاد فرصت های شغلی فراوان و نیز پایداری گاز در شبکه سراسری می شود.

وی تاکید کرد: یونیت هایی ( دستگاه های گاز شیرین کن)که قرار است ایجاد شود حداقل در کمترین تراز ۵۰۰ نفر شغل ایجاد می کند که پیش بینی می شود تا هزارفرصت شغلی در این رابطه ایجاد شود.

میدان گازی مختار یاسوج؛ وعده ای که در دولت سیزدهم به سرانجام رسید

کلنگ زنی میدان گازی مختار در سفر دوم رئیس جمهور

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: میدان گازی مختار به طول ۳۰ کیلومتر و عرض پنج کیلومتر است و این مخزن ۷۷ میلیارد متر مکعب ذخیره قابل استحصال دارد.

سید احسان عسکری افزود: در حالی که ذخیره درجای این مخزن ۱۰۹ میلیارد متر مکعب است و برای استخراج هفت حلقه چاه در فاز نخست حفر خواهد شد و در فاز بعد چهار حلقه چاه برای تزریق خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: در فرآیند بهره برداری از این۱۱ حلقه چاه ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

عسکری ابراز کرد: با تحقق این مهم از یک جهت تامین سوخت و پایداری شبکه برای کشور انجام می شود و از طرف دیگر نوید بخش آن است که ما می توانیم کارخانجات پالایشگاهی و پتروشیمی را در محیط های پیرامونی استان داشته باشیم.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی کرد که روزانه هشت میلیون متر مکعب گاز تولید و سه هزار بشکه نفت و میعانات گاز استخراج روزانه از این مخزن داشته باشیم.

وی ادامه داد: علاوه بر میدان گازی مختار سه میدان نفتی دیگر در بویراحمد وجود دارد که شامل مناطق شبلیز و دودرو و تا مجاورت لردگان به نام ریگ است.

میدان گازی مختار یاسوج؛ وعده ای که در دولت سیزدهم به سرانجام رسید

دستور رئیس جمهور مبنی بر فعال کردن صنایع از جمله صنعت نفت،گاز و پتروشیمی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با ایرنا در خصوص دستور رئیس جمهور مبنی بر فعال کردن صنایع از جمله صنعت نفت،گاز و پتروشیمی برای صنایع پایین دستی، تاکید کرد: صنایع پتروشیمی از جمله پتروشیمی های گچساران و دهدشت کاملاً فعال شده اند.

احمدزاده بیان کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته پتروشیمی گچساران با ظرفیت یک میلیون تن اتیلن در ابتدای سالجاری به بهره برداری خواهد رسید.

وی ابراز داشت: مشکلات کارخانه پلی اتیلن گچساران هم مرتفع شده و عملیات اجرایی آن سرعت می گیرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تاکنون چندین بار با رئیس و معاونین هلدینگ خلیج فارس دیدارهایی صورت گرفته و در این خصوص همکاری های خیلی خوبی وجود دارد و پروژه های این حوزه با سرعت در حال انجام است.

احمدزاده عنوان کرد: با انتخاب سرمایه گذار توانمند از کنسرسیومی از شرکت های مختلف مجوز احداث پترو پالایشگاه گچساران با خوراک روزانه ۱۰۵ هزار بشکه نفت صادر شده است.

در سفر دوم رئیس جمهور علاوه بر این پروژه همچنین مینی پالایشگاه در پادوک مرز گچساران و دهدشت با ظرفیت ۱۰ هزار بشکه نفت در روز کلنگ زنی خواهد شد.

به گفته استاندار پیشنهاد استان در سفر دوم هیات دولت این است که شهرستان نفت و گاز خیز گچساران به شهرستان ویژه انرژی (بندر خشک) تبدیل شود .

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    4 3
    بله سپس با تخفیف شدید به عراق و دیگر کشورها صادر، یا با یارانه کمرشکن به مردم عرضه خواهد شد که بخاری بصورت شعله 15 سانتی مصرف بفرمایند.
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      1 0
      تا یک کلمه گفته میشه فورا شروع میکنید درباره اش به منفی بافی و مزخر ف گفتن و حرف مجانی و ...شعر سرودن. البته دست خودتان نیست عادت هست و برخواسته از ناپاکی ضمیر و آشفتگی روان. شفای شما دست حضرت قابض الارواح است انشاالله
    • جواد IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
      1 0
      برو دکتر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس