کد خبر 1476831
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
اسهال و استفراغ همراه با تب را جدی بگیرید

در مسافرت خطر بیماری‌های عفونی زیاد می‌شود. یک متخصص بیماری‌های عفونی تاکید می‌کند، اگر در سفر با اسهال و استفراغ غیرعادی یا خونی توام با تب روبرو شدید، مراجعه به پزشک ضروری است

به گزارش مشرق، سفر هر چند خوشایند است، اما بعضی از افراد هنگام مسافرت با بیماری‌هایی مثل بیماری گوارشی روبرو می‌شوند.

قدیم‌ها می‌گفتند این افراد «آب به آب شده‌اند» یعنی اینکه این فرد به دلیل سفر کردن و تغییر شرایط آب و هوایی دچار مشکلات گوارشی شده و به عبارت دیگر بیمار شده است. اما پزشکان می‌گویند این افراد به دلیل حساسیت در سیستم گوارشی باید بیشتر از خود مراقبت کنند. مثلاً استفاده از رستوران‌های میان راه که بهداشت کمی دارد و استفاده از آب‌های آلوده یکی از دلایل مهم بیماری در این افراد است.

البته گزش حشرات در افرادی که در پارک و یا فضاهای کوهستانی چادر به پا می‌کنند، سرماخوردگی، تب مالت به دلیل خوردن لبنیات آلوده هم از بیماری‌های شایع مسافرت است.

«آمیتیس رمضانی» متخصص بیماری‌های عفونی و مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور به خبرنگار حوزه سلامت آنا در رابطه با بیماری‌های شایع سفر می‌گوید: بیشتر بیماری‌ها در مسافرت از نوع گوارشی هستند که در اثر ورود عامل میکروبی به بدن از طریق مصرف غذا و عدم رعایت بهداشت به وجود می‌آیند.

او ادامه می‌دهد: اسهال و استفراغ از مهمترین بیماری‌های نوروزی است که اغلب با کمی مراقبت و رعایت بهداشت برطرف می‌شوند. اما گاهی اوقات خطر بیماری‌های عفونی زیاد می‌شود که با اسهال و استفراغ غیرعادی یا خونی توام با تب همراه می‌شود که در این صورت مراجعه به پزشک ضروری است. چرا که اسهال و استفراغ شدید منجر به کاهش سریع آب بدن می‌شود و بدن را با کم آبی مواجه می‌کند. کمبود آب در بدن خطرناک است و باید هر چه سریع تر با تزریق سرم، کم آبی بدن را برطرف کرد.

*مهمترین محافظ برای جلوگیری از بیماری در سفر

رمضانی با بیان اینکه رعایت نکات ساده در مسافرت می‌تواند مانع از ابتلا به بیماری شود می‌گوید: مهم‌ترین کار برای پیشگیری از بیماری این است که پیش از خوردن مواد غذایی دست‌ها را بشویید و در صورت عدم دسترسی به آب و صابون، ژل و یا اسپری آنتی باکتریال را همیشه در کیف خود داشته باشید. رعایت این نکته برای کودکان، خانم‌های باردار و سالمندان اهمیت زیادی دارد.

او به ویروس کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: بهتر است به جای مکان‌های سربسته و بدون تهویه فضای باز را انتخاب کنید مثلاً رستوران‌هایی که فضای باز دارند را برای غذا خوردن در نظر بگیرید.

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ماسک زدن در فضای بسته را همچنان مهم می‌داند و تاکید می‌کند: دست دادن، بوسیدن و صحبت کردن نزدیک با افراد در مهمانی‌ها می‌تواند موجب انتقال ویروس کرونا شود و بهترین روش برای پیشگیری از این ویروس، استفاده از ماسک در فضای پوشیده، شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون و پرهیز از تماس دست‌ها با چشم، دهان و بینی است.

او در پایان با بیان اینکه علائم ویروس کرونا که این روزها ممکن است افراد را درگیر کند، عفونت‌های تنفسی فوقانی است می‌گوید: ابتلا به کرونا در صورت نداشتن بیماری زمینه‌ای و بیماری خاص و دریافت دوزهای واکسن نگران کننده نیست، اما همچنان قرنطینه شدن این افراد ضروری است.

منبع:سلامت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس